کتاب «هنر تحریم ها» به قلم طراح تحریم های ایران منتشر شد

کتاب «هنر تحریمها» نوشته ریچارد نیفو طراح تحریم های ایران و عراق توسط انتشارات دانشگاه کلمبیا آمریکا منتشر شد.

به گزارش ایسکانیوز ، دولت ها و سازمان های بین المللی به شکل فزاینده از تحریم ها به عنوان ابزاری برای دستیابی به اهداف تعریف شده در سیاست خارجی خود استفاده می کنند. هرچند در صورت نبود استراتژی مناسب از سوی اعمال کنندگان تحریم برای تغییر رویه و رفتار کشور و دولت تحریم شونده، این ابزار در عمل کارایی چندانی نخواهد داشت.

«ریچارد نیفو» عضو سابق تیم مذاکره کننده هسته ای آمریکا و کارشناس امور تحریم ها و امنیت بین الملل و عدم اشاعه تسلیحات در وزارت خارجه آمریکا و محقق دانشگاه کلمبیا آمریکا در کتاب جدید خود به نام «هنر تحریم ها» چارچوبی کاربردی برای طراحی و اعمال تحریم ها ارائه کرده که تمرکز مطالب آن نه تنها بر استراتژی اولیه طراحی تحریم ها بلکه بیشتر بر روی قاعده مند ساختن آنها به منظور دستیابی به بیشترین میزان بهره وری از نظام تحریم ها است.

نیفو که از زمان طراحی تحریم های ایران به شهرت جهانی در این زمینه دست یافت، داده های چارچوب پیشنهادی نظام تحریم ها را به دو بخش تقسیم می کند: رنج و راه حل.

به اعتقاد وی تاثیرگذاری تحریم ها ناشی از رنج وارد آمده بر روی کشور هدف است اما در عین حال باید در نظر داشت که همواره باید راه حلی برای رفع این رنج وجود داشته باشد. در حقیقت این راه حل چیزی نیست جز تسامح و گفتگو که می تواند در نهایت منجر به از بین رفتن رنج تحمیل شده ناشی از تحریم شود.

به گفته نویسنده، فهم کنش و واکنش میان دو عنصر رنج و راه حل، در حقیقت نقطه حیاتی در استفاده موفق از ابزار تحریم ها به حساب می آید. سیاستمداران با استفاده از مدیریت صحیح این دو فاکتور اصلی و چگونگی سوار شدن بر گرده گفتمان نظام تحریم ها می توانند به اهداف خود برسند.

نیفو با استفاده از تجربیات ارزشمند ناشی از طراحی تحریم های ایران و عراق سعی کرده تا راهنمایی عملی برای چگونگی استفاده از این ابزار و از همه مهمتر، چگونگی بازی با دو ابزار درون گفتمانی تحریم ها یعنی رنج و راه حل را فراهم آورد.

کد خبر: 883377

وب گردی

وب گردی