گمانه زنی ها در مورد انتقال آب اصفهان به کرمان

زمزمه اجرای طرح انتقال آب از اصفهان به کرمان که سال ها قبل در رسانه ها مطرح شده بود، بار دیگر سر زبان ها افتاده است.

به گزارش ایسکانیوز، این انتقال جزو طرح های جدید انتقال آب نیست و سابقه ای چندین ساله دارد؛ اما اجرای آن با حال ناخوش این روزهای سمیرم سازگار نیست.این بار نه از مناطق بالا دست زاینده رود بی آب که از سمیرم؛ سمیرمی که در سال های اخیر خود با چالش های جدی آبی دست و پنجه نرم می کند این روزها هدف اجرای طرح انتقال آب به منطقه سولگان کرمان است.

زمزمه اجرای طرح انتقال آب از اصفهان به کرمان که سال ها قبل در رسانه ها مطرح شده بود، بار دیگر سر زبان ها افتاده است. این بار نه از مناطق بالا دست زاینده رود بی آب که از سمیرم؛ سمیرمی که در سال های اخیر خود با چالش های جدی آبی دست و پنجه نرم می کند این روزها هدف اجرای طرح انتقال آب به منطقه سولگان کرمان است. هر چند این انتقال جزو طرح های جدید انتقال آب نیست و سابقه ای چندین ساله دارد؛ اما اجرای آن با حال ناخوش این روزهای سمیرم سازگار نیست.

چند روز پیش بود که یکی از مقامات سابق سازمان محیط‌ زیست نسبت به سر زبان افتادن دوباره این طرح واکنش نشان داد.

طرحی تنش زا
مدیرکل پیشین مشارکت‌های مردمی سازمان محیط‌زیست با بیان اینکه طرح انتقال آب از سمیرم به کرمان به شدت در منطقه ایجاد تنش می‌کند، گفت: موضوع طرح انتقال آب سد ونک از سمیرم به کرمان زمانی مطرح شد که میزان ریزش‌های آسمانی و آبی که در منطقه سمیرم و ونک بود، بسیار بیشتر از آن چیزی است که امروز وجود دارد.

محمد درویش، تاکید کرد: در حال حاضر بر اثر گسترش کاربری‌های مختلف در منطقه، کاهش ریزش‌های آسمانی، فرآیندهای مرتبط با تغییر اقلیم و افزایش دما دیگر آبی وجود ندارد و منطقه سمیرم به شدت با کمبود آب مواجه هستند.

مکاتبه با رئیس جمهور

نماینده مردم اصفهان در مجلس نیز در این خصوص می گوید: «اجرای این طرح در اصفهان آغاز نشده است؛ اما بحث مطالعات آن به سال های پیش از این بر می گردد و مسئله جدیدی نیست.»

حمید رضا فولادگر خاطر نشان می کند: «این طرح اخیرا مصوبه وزارت نیرو را گرفته برای همین نمایندگان اصفهان در نامه ای به رئیس جمهور و وزیر نیرو خواستار توقف طرح شده اند.» او اضافه کرد: «هنوز پاسخی به این نامه داده نشده است.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در خصوص جزئیات طرح انتقال آب از سمیرم به سولگان استان کرمان، عنوان می کند: «با اجرای این طرح آب از سرچشمه های زرد کوه سمیرم به منطقه سولگان کرمان انتقال می یابد.»

او ادامه می دهد: «در راستای انتقال آب از سمیرم چند بحث مثل انتقال آب به استان فارس، کرمان و راه اندازی سد ماربُر در اصفهان مطرح بود که تنها به تازگی بحث انتقال آب به کرمان قوت گرفته است.»

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید ملی و نظارت بر اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی مجلس در پاسخ به این پرسش که این مصوبه با مصوبات شورای عالی آب کشور تناقض دارد یا خیر، نیز تاکید می کند: «قاعدتا وزارت نیرو نبایستی طرح های آبی که با مصوبات شورای عالی آب همخوانی ندارد، مصوب و اجرایی کند.»

او با بیان اینکه تا کنون تاریخی برای آغاز اجرای این طرح مطرح نشده است، اظهار می کند: « با وجود مشکلات کمبود منابع آبی در استان و منطقه سمیرم، این مناطق برای استفاده از آب نیازمندتر هستند و اولویت بایستی با این مناطق باشد.»

عضو کمیسیون صنایع مجلس در ادامه به نکته مهمی اشاره می کند.

فولادگر روی مسئله «انتقال آب بین حوضه ای» دست می گذارد و می گوید: «اگر مسئولین و وزارت نیرو روی این مسئله اتفاق نظر دارند، پس بایستی طرح های بین حوضه ای مثل سد و تونل بهشت آباد و تونل سوم را که سال ها پیش مصوبه گرفته و در حال حاضر خاک می خورند را اجرا کنند.»

وضعیت، بهتر از زمان فعلی بود
همچنین نماینده مردم سمیرم در مجلس در این خصوص گفت: پروژه انتقال آب از ونک سمیرم دارای تبعات شدید اجتماعی است که طبیعت را نابود می‌کند و در صورت اجرا، مهاجرت از شهرستان سمیرم به مرکز استان به شکل فزاینده‌ای رخ خواهد داد.

اصغر سلیمی اظهار داشت: این پروژه در زمان دور دوم دولت سازندگی مطرح شد و مجوز هم گرفت. در آن زمان وضعیت آب سمیرم خیلی بهتر از زمان فعلی بود به‌ طوری که در این شهرستان دو متر برف می ‌آمد. در آن زمان انتقال آب از ونک سمیرم به رفسنجان کرمان به دستور رئیس جمهور وقت متوقف شد و چند سال پیش نیز آقای چیت چیان، وزیر نیرو باز هم این پروژه را متوقف کرد.

عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس، افزود: سازمان محیط‌زیست از همان ابتدا مخالفت صریح با این موضوع کرد، اما زمانی که عیسی کلانتری از خانه کشاورزی به سازمان محیط زیست آمد به پروژه انتقال آب از ونک سمیرم به کرمان چراغ سبز نشان داد.

نماینده مردم سمیرم، افزود: در این خصوص شائبه‌هایی، هم برای کارشناسان محیط زیست و هم برای مردم منطقه و استان‌های دیگر به وجود آمده است که چه تغییراتی ایجاد شده که چنین تصمیمی گرفته شده است. متاسفانه وضعیت محیط زیست کشور از 10 سال گذشته تا به الان سیر نزولی طی کرده و چیزی از آن نمانده است. اگر به قنات ها و چشمه ‌ها نگاه کنید متوجه می‌شوید که اوضاع چقدر خراب است.

مدیران استان اصفهان در حالی که این روزها با حاشیه های طرح انتقال آب بن-بروجن دست و پنجه نرم می کنند، بایستی چالش جدید انتقال آب به کرمان را با وزیر جدید نیرو به سرانجام خوبی برسانند تا اصفهان بیش از این متحمل خسارت های بیشتر نشود.

منبع: اصفهان زیبا

901

کد خبر: 883437

وب گردی

وب گردی