ترامپ در شرایطی قدس را پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تروریست‌ها ضربات اصلی را خورده‌اند

وزیر اطلاعات گفت:ترامپ در شرایطی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تروریست‌ها ضربات اصلی را خورده‌اند و حامیان آنها سرخورده شده‌اند و به رفتار جنون آمیز روی آورده‌اند و دنیا هم روی آن اجماع نمی‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، سیّدمحمود علوی وزیر اطلاعات در سمینار «تروریسم، افراط‌گرایی و امنیت منطقه‌ای در غرب آسیا» که صبح امروز برگزار شد تصریح کرد: کار امنیتی چه در بخش نرم افزار و چه در بخش سخت افزار، بر عهده دستگاه‌های اطلاعاتی است، اما کار مطالعاتی آن به بخش‌ها و دستگاه‌های دیگری نیز مرتبط است، یکی از نمودهای اطلاعات 36 میلیونی که امام(ره) فرمودند همین است که اکنون به اطلاعات 80 میلیونی تبدیل شده است.


علوی خاطر نشان کرد: نخبگان فکری در عرصه راهبردی و نخبگان اجرایی در عرصه اجرایی باید دست به دست هم بدهند تا خروجی هم‌افزایی و هم‌اندیشی آنها، امنیت پایدار و دانش پایه برای حاکمیت باشد.

وی بیان داشت: افراط‌گرایی مذهبی در هر دین و مذهبی، به حرکت‌های نامعقول از جمله تروریسم می‌انجامد. برای اینکه تروریسم را بهتر بشناسیم باید بسترهای شکل گیری آن را مرور کنیم.

وزیر اطلاعات گفت: ریشه های افراط‌گرایی مذهبی در اسلام به اخوان‌المسلمین در مصر و وهابیت در عربستان برمی‌گردد. پس از فروپاشی امپراطوری عثمانی و تقسیم آن به چند کشور و در نتیجه القای مسئله خلافت و رسمیت بخشیدن به آن توسط پارلمان ترکیه در سال 1924، خلافت تبدیل به گمشده بسیاری از جوانان شد و احیای مجد از دست رفته اسلام را در احیای خلافت می‌دانستند.

علوی تصریح کرد: ایده احیای خلافت، یکی از عوامل پرانگیزشی بود که حرکات مختلفی را شکل می‌داد از جمله اینکه افراطی‌ها را به سمت تروریسم سوق می‌داد.

وی بیان داشت: استعمار کشورهای اسلامی توسط کشورهای غربی در قرن بیست از جمله بسترسازی‌هایی بود که افراط‌گرایی را توسعه داد. جریانات تند و افراطی برای مقابله با استعمار به حرکات تند روی آوردند.

علوی اظهار داشت: امروز اگر استعمار مستقیم را نداریم، امّا دیکته قدرت‌های بزرگ به کشورهای ضعیف را شاهد هستیم. این دیکته‌ نظام سلطه، زمینه ساز‌ حرکات نیروهای استقلال طلب شد و نیز کسانی که به روش‌های غیر عقلانی دست می‌زنند.

وی بیان داشت: از یک طرف حرکات افراطی، واکنشی به استعمار است و از طرف دیگر استعمار، از تروریسم که بسترساز برخی اقدامات آن‌ها می‌شود استقبال می‌کند.

علوی گفت: امروز با درگیر شدن تروریست ها با مسلمانان، باعث شده که نگاه‌ها از اسرائیل منحرف شود و بستری برای اسرائیل فراهم شده تا سیاست‌های خود را در منطقه اعمال کند.

وی افزود: ترامپ در شرایطی قدس را به عنوان پایتخت رژیم صهیونیستی اعلام کرد که تروریست‌ها ضربات اصلی را خورده‌اند و حامیان آنها سرخورده شده‌اند و به رفتار جنون آمیز روی آورده‌اند و دنیا هم روی آن اجماع نمی‌کند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: عصبیت‌های نژادی و مذهبی، منشاء رویش تروریسم است. قرائت دینی که بر مبنای عقلانیت است سر از تروریسم در نمی‌آورد.

وی گفت: در مذاکره‌ای که با رئیس سرویس آلمان داشتم گفتم که شما مرکز بزرگ اسلامی در آلمان دارید که قرائت عقلانی از اسلام ارائه می‌دهد. بروید ببینید آیا در طول این 70 سالی که این مرکز ایجاد شده، حتی یک تروریست از آن خارج شده است؟ اما در مراکزی که تفکر وهابیت را گسترش می‌کنند ببینید چگونه تبدیل به منشاء صدور تروریسم شده‌اند.

علوی خاطر نشان کرد: داعش زمین را از دست داده ولی اسلحه را بر زمین نگذاشته و به دنبال تملک زمین در افغانستان و پاکستان و هرجایی است که برایشان ممکن باشد است تا ایده خلافت اسلامی را احیا کنند.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: آنچه نطفه تروریسم را منعقد می‌کند اسلام و دین نیست بلکه افراط‌گرایی است، خواه اسلامی باشد خواه یهودی یا هر دینی دیگر. وهابیت به تدریج به ایدئولوژی جریانات تروریسم تبدیل شد. منشاء آن عربستان سعودی است که احیای خلافت اسلامی را محمل خوبی برای پیشبرد اهداف خود قرار داده‌اند.

وی افزود: جریان‌های تروریست تکفیری الگوی انحرافی از حاکمیت اسلامی است که استکبار آن را جایگزین بدلی برای انقلاب اسلامی قرار داده است.

علوی گفت: انقلاب ما انقلاب اسلامی است نه مذهبی. استکبار خواست تا نگاه جوانان جوامع اهل سنت و ملل مسلمان را از انقلاب اسلامی منحرف کند و متوجه گروه‌های تروریستی و الگوی انحرافی کند که آنها ارائه می‌دادند.

وزیر اطلاعات خاطر نشان کرد: یکی از هدف‌های استکبار از ایجاد داعش، مقابله با چهره سازی از سیّدحسن نصرالله بود و خواستند ابوبکر البغدادی را در مقابل سیّدحسن نصرالله قرار دهند تا از محبوبیت او جلوگیری کنند.

وی اظهار داشت: با هوشمندی و هدایت‌های مقام معظم رهبری جبهه مقاومت ایستادگی کرد. این در حالی بود که در داخل کسانی بودند که در حمایت از جبهه مقاومت تردید داشتند.

علوی تصریح کرد: امروز جبهه مقاومت با تمام زخم‌هایی که خورده است، دارد جان تازه‌ای می‌گیرد و می‌خواهد هویت خودش را احیا کند تا در مقابل دشمن شماره یک دنیای اسلام یعنی رژیم صهیونیستی مقابله کند.

منبع: فارس

302

کد خبر: 883497

وب گردی

وب گردی