شیراز این روزها در حال و هوای گشت و گذار است

اینجا حال و هوایش گردشگری است. اینجا هر قسمتش که قدم می گذاری چیزی جز نقش و نگارهای زیبا و خاطره انگیز نخواهی دید. اینجا شیراز است؛ محل برگزاری نهمین نمایشگاه بین المللی گردشگری پارس.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از خبرجنوب، در نمایشگاه، همه اقوام و قومیت های مختلف از جای جای کشور برای به نمایش گذاشتن آداب و سنت شهرشان، غرفه ها و سیاه چادرهایی را به سبک و سیاق خویش بنا کرده اند. همین موضوع باعث شد تا خبرنگار ما به غرفه های مختلف سری بزند.
با قدم گذاشتن در نمایشگاه، اولین چیزی که نظر هر بیننده ای را به خود جلب می کند سیاه چادرهایی است که با منگوله های رنگین تزئین شده که نمایانگر سنت ایل های قشقایی است.
زنان و مردان، لباس های ایل، روستا و شهر خود را بر تن دارند. در میان این پوشش ها هیچ رنگ تیره ای دیده نمی شود گویی که با ترکیب رنگ لباس هایشان، جشن رنگ ها را برپا کرده اند. کمی آن طرف تر صدای موسیقی سنتی و تمبک های محلی به گوش می رسد. رقص و پایکوبی های محلی، دل هر بیننده ای را شاد می کند.
آنها به خبرنگار ما از دلیل برپایی این جشن ها می گویند؛ ما با به نمایش گذاشتن رقص های محلی می خواهیم شهر خود را بیشتر به مردم معرفی کنیم و به آنها بگوییم که اگر به شهرمان سفر کنند بدون شک چیزی جز شادی و نشاط نصیب شان نخواهد شد. آنها لهجه شیرینی دارند و با همان لهجه زیبای محلی خاص خود، شعرخوانی می کنند.
سالن پر شده است از قومیت های مختلف ایرانی. هرکسی صنایع دستی شهر خود را در غرفه اش به نمایش گذاشته. شادی در نگاه همه مردم حاضر موج می زند. در بازدید از چند غرفه و پرس و جو از آنها، تنها به یک پاسخ مشترک می رسیم؛ آنها معتقدند که با به نمایش گذاشتن صنایع دستی و محصولات شهر و روستایشان می توانند محل سکونت خود را بیشتر به مردم معرفی کنند و در صنعت گردشگری نقش موثری داشته باشند.
اما همه چیز به رقص و پایکوبی، غرفه و صنایع دستی ختم نمی شود. بیرون از سالن که می روی، بوی نان گرم محلی و غذاهای مختلف، دلت را به آب می اندازد. در هر قسمتش یک نفر مشغول پخت وپز غذاهای سنتی و تاریخی شهر و دیار خود است، نان هایی نظیر نان چهل گیاه، نان شیر و خرما، نان هایی که هرکدام به روشی خاص پخته می شود.
به یکی از چادرها نزدیک شدیم، بوی آش تمام فضا را پر کرده بود. مردی که پوشش محلی داشت می گوید: «بفرمایید داخل و از خوراکی های ما دیدن کنید». وقتی چشممان به خوراکی های آنجا افتاد باز هم با همان لهجه پنهان شده در صحبت هایش عنوان می کند: «آنها سیب خشک است، دختران آن را همین جوری می خورند و مادران آن را در آبگوشت می ریزند».
یکی از خانم هایی که لباس هایش در زیر نور چراغ های آنجا می درخشد با خوشحالی به ما نزدیک می شود و می گوید: «فردا ما اینجا مراسم عروسی داریم، حتما برای جشن عروسی مان بیاید». او معتقد است که با برپایی جشن عروسی، هم دل مردم شاد می شود و هم می توانند سنت شهرستانشان را به نمایش بگذارند.
تا دیر نشده برای دیدن نمایشگاه بیاید و یک روز شاد و به یادماندنی را در کنار خانواده تجربه کنید. اینجا همه چیز به رنگ گردشگری است.

900

کد خبر: 883522

وب گردی

وب گردی