تغییر استراتژی به وقت حذف یارانه /وعده هایی که روی کاغذ جا ماند

با نگاهی به ایام انتخابات 96 و حال و هوای امروز دولت متوجه می شویم که استراتژی کابینه دوازدهم در قبال یارانه عوض شده زیرا اعمال امروز آن خلاف حرف ها و وعده های انتخاباتی را نشان می دهد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز ؛ هر ساله بر سر بودجه بندی کشور بحث ها و نگرانی های زیادی شکل می گیرد. گاهی این نگرانی ها از جنس کسری بودجه و گاهی هم از تامین نشدن و غیر واقعی بودن آن است. اما آنچه لازم است در مورد برنامه بودجه یادآور شد این است که این برنامه ، یک سند مالی مربوط به درآمدها و هزینه‌های دولت و در تعریفی دیگر، برنامه مالی دولت است که برای یک سال مالی تهیه می‌شود. این سند حاوی پیش‌بینی درآمدها و سایر منابع تأمین اعتبار و برآورد هزینه‌ها برای انجام عملیاتی است که منجر به رسیدن به سیاست‌ها و اهداف است.

عدم رعایت عدالت اجتماعی در بودجه
از کار های مهم هر دولتی تهیه و تخصیص بودجه در قالب لایحه ای به مجلس شورای اسلامی است. این امر طبق اصل 52 قانون اساسی باید صورت بگیرد و طبق ماده 186 آیین‌نامه داخلی مجلس دولت باید حداکثر تا 15 آذر ماه لایحه بودجه را تقدیم مجلس کند.

از همین روی رئیس جمهور 20 آذربا حضور در مجلس لایحه بودجه 97 را تقدیم مجلس کرد. لایحه ای که طبق گفته رضا کریمی نماینده مجلس شورای اسلامی پیوست‌های آن نشان می‌دهد عدالت اجتماعی به طور مناسبی در توزیع اعتبارات رعایت نشده است.

اما داستان بودجه 97 زمانی جالب می شود که رئیس جمهور خبر از حذف یارانه بیست تا سی میلیون نفر از مردم را می دهد و همین این مسئله باعث شد تا بحث های گوناگونی حول این محور شکل بگیرد تا جایی که محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه بودجه در واکنش به این موضوع گفت: هیچ نیازمندی از پرداخت یارانه‌ها حذف نمی‌شود و همه نیازمندان چه افرادی که شناسایی شده‌اند و چه کسانی که خود اعلام می‌کنند مشمول پرداخت یارانه‌ها خواهند بود. اما این گفته در تناقض با صحبت های چند ماه پیش رئیس جمهور در انتخابات ریاست جمهوری است.

این عده دروغ می گویند

شاید بهتر باشد برای روشن شدن موضوع کمی به عقب تر برویم یعنی زمان دورران تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری به بهار96 جایی که حسن روحانی رئیس جمهور مستقر در این میدان به مصاف 5 کاندیدای دیگر رفت.

در این دوره حسن روحانی طی سفرهای انتخاباتی خود وعده های زیادی داد. وعده هایی که باعث شد تا مردم با دلخوشی به آن ها بار دیگر به او اعتماد کنند. از مهم ترین وعده ها، در مورد یارانه ها بود. یکی از اظهار نظرات روحانی در مورد یارانه ها این است که طی سخنرانی در 24 اردیبهشت ماه در مورد عده ای که خبر قطع یارانه ها را می دادند اظهار داشت:« من از مردم می خواهم که پیام دولت را به همه روستاییان برسانند و به آنها بگویند که این عده دروغ می گویند، در دولت آینده پرداخت یارانه ها ادامه خواهد یافت.»

حال چه شده است که روحانی با این وعده در مورد یارانه خبر از حذف تعداد زیادی از یارانه بگیران می دهد. اما این تنها اظهار نظر روحانی در مورد موضوع یارانه ها نبوده است.

طی سخنانی دیگر روحانی در ایام انتخابات 96 گفت:" امروز مردم زندگی خود را با پول یارانه تنظیم کرده‌اند و این بخش باید ادامه پیدا کند ولی در کنار آن باید کارهای دیگری هم انجام شود. چرا که بر اساس محاسبات کنونی ارزش 45 هزار تومان یارانه به اندازه 15 هزار تومان کاهش یافته بر همین اساس باید تورم را مهار کرد".

در این سخنان روحانی هم به تورم و هم به کاهش قدرت خرید مردم اشاره کرده است. نکاتی که امروزه باید بیشتر از پیش مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد. اما این اظهار نظر هم آخرین صحبت وی در مورد یارانه نبوده است و روحانی در جایی دیگر طی سخنان ابراز کرده است: «یارانه نقدی 45 هزار تومانی به مردم را ادامه می‌دهیم »

رفتاری خلاف گفتار

آنچه در گفته های روحانی در ایام انتخابات 96 به چشم می خورد ادامه روند یارانه ها برای مردم است ولی با صحبت هایی که در صحن مجلس برای حذف بیست میلیون نفر از یارانه بگیران کرد معلوم می شود استراتژی دولت برای پرداخت یارانه ها تغییر کرده است.

استراتژی که باعث شده تا سوالات زیادی در مورد مرحله جدید یارانه ها در ذهن مردم ایجاد کند همچنین باید گفت برای حذف یارانه بگیران نیاز به بانک اطلاعاتی قوی است تا بتواند فقیر را از غنی تشخیص دهد و تصویر درستی را از وضعیت اقتصادی اقشار مختلف جامعه ارائه دهد این در حالی است که در این زمینه هیچ اتفاقی جدیدی رخ نداده است ودر حالیکه دولت تا دیروز با هیاهوی بسیار از دادن یارانه در هرشرایطی سخن می گفت حال همه وعده های خودرافراموش کرده است .

دست آخر اینکه رئیس جمهور در قبال حقی که از20 تا 30 میلیون ایرانی می خواهند بگیرند باید پاسخی متقن و اصولی برای آن داشته باشندو اگر دولت نتواند از پس پاسخگویی به این مسئله برآید آنچه در ذهن متبادر می شود این است که تمام آن وعده ها صرفا برای جمع کردن رأی بوده است و هیچ کاربرد دیگری نداشته و در این میان مردم تصور می کنند فریب شوی تبلیغاتی دکتر روحانی را در ایام انتخابات خورده اند.

خبرنگار : مجید فاضلی

303

کد خبر: 883726

وب گردی

وب گردی