پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری/ضرورت تجدید نظر اصولی در بودجه‌های پژوهشی مدارس

عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی گفت: برای تقویت امر پژوهش در مدارس باید در تقویت بودجه‌های پژوهشی مدارس، ارائه بسته های پژوهشی و هدایت دانش آموزان به این عرصه و آماده‌سازی نیروهای توانمند برای هدایت پژوهش‌ها، یک بازنگری و تجدیدنظر اصولی صورت گیرد.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از ایسنا حجت‌الاسلام علیرضا سلیمی با اشاره به فرا رسیدن هفته پژوهش و نامگذاری ۲۱ آذرماه به عنوان "پژوهش، فناوری، دانش‌آموز و مدرسه" به اقدامات خوبی که در حوزه پژوهش صورت گرفته است اشاره کرد و افزود: واقعیت این است که مدارس ما در کشور آنچنان که باید و شاید قدرت شکوفایی استعداد دانش آموزان را ندارند.

وی با بیان اینکه اینکه نسل جدید یک نسل توانمند و هوشیار با ظرفیت بالای علمی و پژوهشی است، تصریح کرد: متاسفانه در قبال ظرفیت موجود نسل جدید نتوانستیم فضای پژوهشی و تحقیقاتی در جامعه ایجاد کنیم.

این نماینده مردم در خانه ملت با اشاره به اینکه پژوهش‌محور شدن فعالیت ها و ذهنیات افراد و باور به پژوهش و کسب توانمندی طی فرآیند پژوهشی نیازمند تمرین است، گفت: اگر این تمرین در بین دانش آموزان انجام نشود قطعا نمی توانند استعدادهای خود را شکوفا کرده و در آینده به درستی در این مسیر گام بردارند.

وی گفت: اگر در حوزه پژوهش بتوانیم از سنین دانش آموزی فعالیت را آغاز کنیم و این روند در طول تحصیل تداوم یافته و مستمر باشد قطعا دانش آموزان با ورود به دانشگاه در قالب یک دانشجوی پژوهش محور تحصیلات عالیه را سپری کرده و به عنوان نیروی انسانی کارآمد و توانمند وارد بازار کار خواهند شد.

سلیمی در پاسخ به پرسش ایسنا در خصوص ارائه راهکاری به منظور تقویت پژوهش در مدارس، گفت: برای تحقق این مهم باید در تقویت بودجه های پژوهشی مدارس، ارائه بسته های پژوهشی و هدایت دانش آموزان به این عرصه و آماده سازی نیروهای توانمند برای هدایت پژوهش‌ها، یک بازنگری و تجدیدنظر اصولی صورت گیرد.

وی خواستار ارائه مشوق هایی برای جهش در حوزه پژوهش در سنین دانش آموزی شد و عنوان کرد: در این صورت است که می‌توان با سرمایه گذاری بر روی دانش آموزان در مسیر تبدیل پژوهش به ثروت اصلی ترین نقطه ضعف سیستم آموزشی کشور را برطرف کرد.

سلیمی با تاکید بر اینکه در حوزه پژوهش دچار نوعی رکود شده‌ایم، گفت: عدم ساماندهی فعالیت‌های پژوهشی و ضعف مدیران پژوهشی زمینه ساز رکود در حوزه پژوهش شده است.

عضو کمیسیون آموزش خانه ملت، امتیازدهی و تشویق فعالیت های پژوهشی کاربردی را در مدارس مورد تاکید قرار داد و گفت: تولید ثروث از علم در گرو تقویت رویکرد پژوهش محوری در جامعه است و اگر آغاز این رویکرد و خط مبدا آن به جای دانشگاه از مدارس باشد قطعا تاثیرگذاری بیشتر و نتیجه مطلوب‌تری حاصل خواهد شد.

هفته پژوهش امسال با شعار "پژوهش تقاضامحور و تجاری‌سازی فناوری؛ زیر بنای تولید و اشتغال" از ۲۱ آذرماه در کشور آغاز شده است.

706

کد خبر: 883738

وب گردی

وب گردی