فعالیت های دانشگاه آزاد اسلامی برای احیای دریاچه ارومیه

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: یکسری موارد اولیه در راستای احیای دریاچه ارومیه از سوی دانشگاه تاکنون مطرح شده است که با توجه به اظهارات دکتر ولایتی می تواند جزو برنامه های آتی دانشگاه آزاد اسلامی باشد.

دکتر محمود پوریوسف در راستای اظهارات دکتر ولایتی در رابطه با پیگیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی به منظور احیای دریاچه ارومیه در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری و براساس اقتصاد مقاومتی و تقسیم بندی صورت گرفته، آذربایجان غربی جزو قطب های کشاورزی کشور است.

وی با اشاره به وجود رشته های کشاورزی در واحدهای شمال و جنوب استان، تصریح کرد: واحد خوی در شمال و واحد مهاباد و میاندوآب در جنوب استان رشته های مرتبط از جمله رشته های مربوط به آبیاری و گرایش های مختلف رشته عمران دارد که مربوط به مباحث آب است واز فارغ التحصیلان این رشته ها می توان برای احیای دریاچه ارومیه کمک گرفت.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: یکسری موارد اولیه تاکنون در این زمینه مطرح شده است که با توجه به فرمایشات دکتر ولایتی می تواند جزو برنامه های آتی دانشگاه آزاد باشد.

انجام فعالیت های تحقیقاتی و کاربردی در راستای احیای دریاچه ارومیه

وی همچنین با بیان این که می توان مباحث تحقیقاتی و کاربردی را در این زمینه انجام داد، افزود: از جمله آن فعالیت ها می توان به جمع آوری آب های سطحی، جلوگیری از حفر بی رویه چاه ها، مدیریت سدهایی که توسعه یافته، دادن حقآبه ها، جلوگیری از کاشت گیاهانی که نیاز آبی بالایی دارند و تغییر آبیاری غرقابی که راندمان آن 25 درصد است اشاره کرد. می توان آبیاری های تحت فشار از جمله آبیاری بارانی با راندمان 85 درصد یا آبیاری دسته ای با راندمان 95 درصد استفاده کرد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه ادامه داد: مدیریت منابع آبی و موارد مرتبط از جمله توسعه کشت های گلخانه ای که نیاز به آب بسیار کمی دارد از مواری است که می توان آنها را به نحو احسن در دانشگاه ها مدیریت و ساماندهی کرد.

فعالیت های تئوریک دانشگاه آزاد اسلامی برای احیای دریاچه

پوریوسف در پاسخ به این سوال که تاکنون چه فعالیت هایی در این زمینه دانشگاه آزاد اسلامی داشته است، گفت: در این زمینه یکسری موارد به صورت تئوریک انجام شده زیرا در رابطه با احیای دریاچه ارومیه برخی از قسمت ها فعال بوده و برخی دیگر فعال نبوده اما اگر همکاری میان ستاد احیای دریاچه ارومیه و دانشگاه ها به صورت احسن برقرار شود می توان از پتانسیل و توانمندی های هیات ها در این راستا استفاده کرد.

وی در رابطه با برخی از قسمت ها که در این زمینه فعال نبوده اند، گفت: هیچ ساختاری در زمینه جمع آوری آب های سطحی به آن صورت که باید انجام شود نبوده یا حقآبه ای که باید از طریق سد داده شود به صورت منظم انجام نشده، یا در رابطه با توسعه بی رویه گیاهانی که نیاز آبی بالایی داشتند مدیریتی صورت نگرفته که این موضوعات همگی در ارتباط با یکدیگر هستند.

آب سدنوروزلوی میاندوآب از منابع جنوب استان تامین شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ارومیه همچنین اظهار داشت: از موارد دیگری که در این زمینه تاثیر اساسی داشته این است که آب سد نوروزلوی میاندوآب از جنوب استان به سمت آذربایجان شرقی انتقال یافته که با توجه به اطلاعاتی که به من داده شده بالای 50 درصد آب دریاچه ارومیه از سد نوروزلوی میاندوآب بوده، این موضوع صحیح است که به دلیل آب شرب این اتفاق افتاده اما مساله مبدا و مقصد یک مبحث است و حفظ اکوسیستم دریاچه مبحث دیگری است؛ با توجه به این موضوع که اکثر جزایر دریاچه ارومیه در جنوب این دریاچه واقع هستند این آب می توانست از منابع جنوب تامین شود.

به گزارش ایسکانیوز، دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی صبح روز سه شنبه 21 آذرماه در جریان هفتمین سفر استانی به منظور تکریم دکتر سید‌جواد انگجی رئیس سابق دانشگاه آزاد اسلامی استان آذربایجان شرقی و واحد تبریز و معارفه دکتر عزیز جوانپور سرپرست جدید این دانشگاه به تبریز سفر داشتند.

رئیس هیأت مؤسس و هیأت امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دریاچه ارومیه حیات آذربایجان است، از دانشگاهیان دانشگاه آزاد اسلامی خواست تا موضوع احیای دریاچه ارومیه را پیگیری و مطالعه کنند.

901/900

کد خبر: 883911

وب گردی

وب گردی