ما معلولیم ،شهر شما معلول تر/مناسب سازی معابر نیاز اول معلولان و سالمندان

کارشناس معماری و مدرس دانشگاه آزاد گفت:شیب یک رمپ یا پیاده رو متحرک حداکثر 12 درجه و عرض آن بین 1/10 یا1/20 است و طراحی پیاده روهای متحرک در کوچه یا خیابان باعث زیبایی بیشتر محیط می شود.

محمدرضا قربانی پارام در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز درباره استانداردهای طراحی و ساخت یک رمپ گفت :رمپ یا پیاده روهای متحرک برای استفاده معلولان و سالمندان و افراد کم توان طراحی شده است ،این رمپ ها نسبت به پله برقی شیب کمتری داشته و طراحی این نوع پیاده روهای متحرک در کوچه یا خیابان باعث زیبایی بیشتر محیط می شود.


این کارشناس معماری در ادامه گفت: استانداردهایی که برای طراحی و ساخت رمپ تعریف و اجرا می شود ،عرض رمپ های شیب دار یا متحرک 1/10 بوده است ، البته امکان استفاده از عرض های کمتر هم وجود دارد اما استفاده ازعرض 1/10 به دلیل تردد آسان و قدم زدن به آهستگی برای افراد سالم و معلول توصیه می شود.اما عرضی که به صورت متدوال در سطح شهر از آن استفاده شده عرض یک متر و 20 سانتی متر است.


پارام با اشاره به اینکه 30 سال است که از رمپ و پیاده رو متحرک استفاده می شودگفت:استفاده از پیاده روهای برقی در فرودگاه ،بیمارستان ، فروشگاه و اماکن دیگر باعث بوجود آمدن نظم می شود زیرا مسیر را مشخص کرده و خستگی فرد را کاهش می دهد.

وی افزود: شیب یک رمپ یا پیاده رو متحرک حداکثر 12 درجه و عرض آن بین 1/10 یا1/20 است.نمونه های مناسب و استانداردی که می توان نام برد ، کارخانه چرم سازی معلولان و یا پردیس سینمایی ملت که براساس استاندار طراحی و ساخته شده است.


این مدرس دانشگاه آزاد یادآور شد:درمبحث 15 مقررات ملی ساختمان درباره پله های برقی و پیاده روهای متحرک دستورالعمل هایی ذکر شده است.

پارام درپایان گفت: رمپ های برقی وسایل مصرفی هستند که بیشتر در فروشگاه ها مورد استفاده قرار می گیرند. در طراحی و ساخت پیاده رو های متحرک باید مولفه هایی مانندحفظ و نگهداری را لحاظ کرد تا عمر مفید این وسایل بیشتر شده و نیازی به تعمیرات جدی نداشته باشد و باید توجه داشت که ایمنی رمپ بسیار حائز اهمیت بوده و رعایت آن باعث حفظ جان افراد می شود.


خبرنگار:حسین طالبی
706

کد خبر: 883950

وب گردی

وب گردی