سید محمد بطحایی:  عدم رعایت مقررات  باعث حادثه می شود

وزیر آموزش و پرورش گفت: تمام اردوها ی آموزش و پرورش از جمله اردوهای راهیان نور، بر اساس شیوه نامه و دستورالعمل آموزش و پرورش برگزار و اجرا می شود.

سید محمد بطحایی در مصاحبه اختصاصی با ایسکانیوز در مورد برگزاری اردوهای راهیان نورگفت : تمام اردوها از جمله اردوهای راهیان نور، بر اساس شیوه نامه و دستورالعمل آموزش و پرورش اجرا می شود.رعایت شیوه نامه باید کاملا رعایت شود در این شیوه نامه تمام ملاحظات مراقبتی و امنیتی و حفاظتی رعایت شده است تا حداقل خطرات برای بچه ها اتفاق بیفتد بنا بر این بنا نداریم که اردوهای راهیان نور را متوقف کنیم و تا زمانیکه دستورالعمل مربوطه اجرا شود همه اردو های دانش آموزی اجرا خواهد شد.

تاریخچه اردو های راهیان نور

سالهای ابتدایی جنگ و اشتیاق دیدن مناطق جنگی و آزاد شدن شهرهایی مانند خرمشهر و آبادان در مردم و مسئولان قوت گرفت مردم و سایر قشرهای فرهنگی و هنری با تشکیل کاروان های کوچک عازم این مناطق می شدند تا از نزدیک با رزمندگان دیدار کنند حتی در این سفر ها گاهی مدت کوتاهی را در سنگرها می ماندند اما با توجه به مخاطرات جنگی و حفاظت از جان بازدید کنندگان ،در طول جنگ اشتیاق حضور به صورت جدی و گسترده بیان نشد اما با توجه به استقبال مردم، سازمان فرهنگی سپاه پاسداران و ارتش به این گروه با عنوان راهیان نور کمک بسیاری کردند.

در سال 1376 بسیج دانشجویی بازدید از مناطق جنگی را که در آن عملیات های کلیدی و بزرگی انجام شده بود را تشکیل داد و هر ساله با اعزام کاروان های دانشجویی،ظرفیت اردوهای راهیان نور را بالا برد.همراه شدن رهبر معظم در سال 78 با این گروه در شلمچه باعث توجه بیشتر نیرو های مسلح به این اردوها شد به طوری که دستورالعملی مبنی بر تشکیل ستاد هماهنگی راهیان نور با مسئولیت و ریاست بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس از سوی ستاد کل نیروهای مسلح ابلاغ شد.

حضور مجدد رهبر در میان زائران راهیان نور در سال 81 در دو کوهه در بردارنده تاکید بیشتر به توسعه این کاروان بود این تاکید و استقبال ملت شهید پرور باعث به وجود آمدن تشکیلاتی شد که با ابلاغ رهبر و طرح اساسنامه ،ضرورت ساماندهی ، هدایت ، نظارت و همچنین پشتیبانی از این حماسه عظیم را رقم زد و ستاد راهیان نور در سال 84 تاسیس شد و ریاست این ستاد بر عهده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع مقدس قرار گرفت.

حضور سومین بار رهبر در جمع راهیان نور در سال 85 برای یادمان دهلاویه باعث شد تا نماینده های تام الاختیاری از طرف وزارت خانه های مختلف و ریاست جمهور معرفی و بودجه جداگانه ای برای این امر اختصاص داده شودو در سال 88 نگهداری و بهره برداری از یادمان های دفاع مقدس به سپاه و بسیج، ارتش و ناجا واگذار شد وبا همت این ارگان ها، قرارگاه های مرکزی در سپاه،بسیج،آجا،ناجا و حوزه های علمیه تشکیل شد.

در سال 89 مقام معظم رهبری حضرت امام خامنه ای ضمن حضور در یادمان فتح المبین با ابراز خرسندی از حرکت راهیان نور و تاکید ایشان بر توسعه آن؛ باعث شد راهیان نور از امری فصلی و مختص به بازه زمانی اسفند و فروردین ماه خارج شود و راهیان نور غرب و شمالغرب در دستور کار قرار گیرد به طوری که محدوده سرزمینی راهیان نور از استان خوزستان به پنج استان مرزی کشور(خوزستان، ایلام، کرمانشاه، کردستان و آذربایجان غربی) تغییر یافت.

آموزش و پرورش مجری است و تصمیم گیرنده نیست

سید علی موسوی کارشناس آموزش و پرورش درباره اردو های دانش آموزی و تصادفاتی که در برخی اوقات اتفاق می افتد گفت :متاسفانه هر از گاهی این نوع تصادفات اتفاق می افتد و تعدادی از دانش آموزان به شکل های مختلف مجروح و کشته می‌شوند. این موضوع جنبه‌های مختلفی دارد نکته اول اینکه در مواقع مشابه این حوادث علیرغم اینکه اتقاق مربوط به چند نهاد است ولی صد درصد آموزش و پرورش پیگیری می‌کند ولی واقعیت این است که شرایطی که پیش می‌آید آموزش و پرورش مسئولیت چندانی ندارد که بخواهد پاسخگو باشد.

وی تاکید کرد: نکته دوم مربوط به استفاده وسایل نقلیه حمل و نقل و جاده است. با توجه به پهناوری جاده های ایران ،نظارت پلیس به تنهایی کافی نیست و شاید برای رسیدن به امنیت جاده ای خیلی هم عملی نباشد به نظرمن مقداری از حوادث جاده ای به راه ها مربوط می شود و در سال 22 تا 23 هزار نفر جان باختگان تصادفات هستند کاربران جاده ای تنها دانش آموزان یا دانشجویان نیستند و جاده باید برای استفاده همه مردم ایمن و مطمئن باشد.

موسوی گفت: نقش انسان و رانندگان در تصادفات 50 درصد قضیه است و 50 درصد دیگر رانندگان روبروی شما هستند مجموع این عوامل یعنی خودرو، راه و نیروی انسانی باعث نقش آفرینی در سوانح جاده ای هستند.

وی با اشاره به این آمار کشته ها در اردو های راهیان نور گفت: قطعاً در اجرای این اردوها باید بازبینی شود .آموزش و پرورش مجری است و تصمیم گیرنده نیست بچه‌ها در دوران دبیرستان یک مقدار خودمختاری دارند و این اردوها برای دانش آموزان چه شهری و چه برون شهری جذاب است.

این کارشناس آموزش و پرورش افزود: در خصوص مخاطرات محور تردد راهیان نور و استفاده از یک وسیله نقلیه مطمئن و استاندارد گفت :قطعا اطمینان از وسیله نقلیه و استاندارد جاده می تواند تاثیرگذار باشد. استفاده از ماشین‌های غیراستاندارد و نبستن کمربند ایمنی یکی از دلایل کشته شدگان در سنوات گذشته بود .

این کارشناس آموزش و پرورش گفت :من در جاده‌های جنوب کشور، زیاد سفر کردم ، جاده‌ها مانندخیلی از جاده‌های دیگر کشور ایمن نیست و این تصادفات به دلایل مختلف و با توجه به جاده‌های ناایمن، ماشین‌ها، رعایت نکردن موارد ایمنی ناخواسته به وجود می‌آید.

وی ادامه داد: اردوهای راهیان نور ، یک موضوع و خواسته همگانی است و شاید نتوان تغییری در آن ایجاد کرد مگر اینکه از افراد موثر در مدیریت این اردو ها بخواهیم برای کاهش آمار حوادث به استاندارهای لازم تاکید بیشتری داشته باشند اگر استانداردها رعایت شود تصادف ها و آمار و کشته‌ها کاهش پیدا می‌کند.

کارشناس آموزش و پرورش گفت: باید بپذیریم مسئولان اردوها با جان بچه‌های مردم و با جوانها سر و کار دارند و اینها آینده سازهای کشور هستند مشکل ما در این حوادث تنها کشته‌ها نیستند در هر تصادف قطع نخاعی و قطع عضوی هم وجود دارد که باید شرایط سختی را تا پایان عمر بگذرانند آموزش و پرورش هم قدرت و توانایی‌حمایت از این مصدومان را ندارد و این امر عذابی برای خود مصدوم و خانواده هایشان خواهد شد و شاید مشکلات و عواقب سوانح جاده ای باعث شودکه رانندگان دقت بیشتری کرده و موارد ایمنی را رعایت کنند و بستن کمربندهای ایمنی خیلی از این آمارها را کم می کند. اما نظر من این است که تا وقتی تعداد تصادفات جاده‌ای تا این حد بالاست، باید مسافرت ها تعطیل شود.


موسوی در پاسخ به سوال خبرنگار ایسکانیوز که تایید ایمنی وسایل نقلیه اردوی راهیان نور توسط چه ارگانی انجام می شود گفت: مسئولیت برگزاری راهیان نور بر عهده بسیج و سپاه است و مسئولیت وسایل نقلیه و انتخاب راننده برعهده این دو ارگان است و حتی اسکورتی که برای اینها انجام می‌شود آنها باید انتخاب کنند و باید نهاد پاسخگو باشد.و قطعاً این نهاد مسئول برگزاری این اردوهاست و تمام هزینه‌ها به عهده آنهاست.

وی در خصوص نحوه اعزام دانش آموزان گفت: هر ساله آموزش و پرورش لیستی از دانش آموزان داوطلب پایه دهم از یک یا چند مدرسه را می دهد و ستاد مرکزی راهیان نور مسئولیت و امکانات رفت و آمد انها را فراهم می کند.
تقاضای رسمی آموزش و پرورش در لغو موقت این اردوها ار نهاد های برگزار کننده سوال دیگر خبرنگار ایسکانیوز از این کارشناس آموزش و پرورش بود. موسوی پاسخ داد:من تاکنون تقاضای رسمی مبنی بر لغو موقت این اردوها ملاحظه نکردم.

گفتنی است روز ۲۰ اسفند ماه به مناسبت نخستین حضور مقام معظم رهبری در راهیان نور به «روز ملی راهیان نور» نامگذاری شده است تأثیرات فرهنگی گردشگری جنگ ، بر نسل جوان کشور و آَشنایی آنها با ارزش های والای انقلاب اسلامی باعث شد تا اردوهای راهیان نور از سال 1390 در قالب محتوای آموزشی وارد مدارس و دانشگاههای کشور شود .

بدون شک در کشور ما خطاهای انسانی درحوادث رانندگی با ناامنی جاد ه ها و غیر استاندارد بودن وسایل نقلیه ارتباط تنگاتنگی دارد و نه تنها اردو های راهیان نور که اردوهای تربیتی ، بخش عمده ای از نظام آموزش و پرورش ما را تشکیل می دهد و حذف سفر های شهری و اردو های آموزشی درمان پیشگیری از این سوانح نیست اما لازم است مسئولان برای برگزاری این اردوها از بوجود آمدن حداکثر تمهیدات امنیتی و سلامتی این سفرها مطمئن باشند.

705

کد خبر: 884037

وب گردی

وب گردی