رتبه پنجم سهم‌بری استانی از بودجه سال 97 از این استان است

اصفهان درحالی پس از تهران، خراسان رضوی، خوزستان و فارس در رتبه پنجم سهم‌بری استانی از بودجه سال 97قرار گرفته که این استان، صدر نشین سایر استان ها در زمینه پرداخت مالیات طی سال آینده شناخته شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، سهم بالای پرداخت مالیات و بودجه اندک این استان در سال 97 نسبت به سایر استان ها در حالی است که درآمدسرانه اصفهان از بودجه 97،12 میلیون ریال به نفر محاسبه شده و از این جهت نیز در رتبه چهارم قرار می گیرد.

سهم استان اصفهان در بودجه سال آینده ، 39 میلیون و 407 هزار و 397ریال تعیین شده است. بررسی آمار و ارقام ارائه شده در رابطه با سهم استان های مختلف از بودجه 97 نشان می دهد تهران بیشترین سهم ازبودجه را به خود اختصاص داده و با 64 میلیون و 775 هزار و 726 ریال در ردیف اولین های بودجه 97 قرار گرفته است. پس از پایتخت، خراسان رضوی با 51 میلیون و 114 هزار و 697 ریال دومین استانی است که بیشترین سهم از بودجه سال آینده را به خود اختصاص داده است. سهم استان خوزستان از بودجه 97 ، 50 میلیون و 959 هزار و 107 ریال و استان فارس نیز از بودجه سال آینده رقمی معادل با 42 میلیون و 647 هزار و 607 ریال سهم برده است. سهم بری اصفهانی ها از بودجه 97 درحالی است که این استان در بین استان های کشور بیشترین پرداخت کننده میزان مالیات در سال آینده است. درآمد استان اصفهان در لایحه بودجه 97، 69 هزار میلیارد ریال تعیین شده است و حدود 90 درصد این درآمدها مربوط به مالیات است. با وجود این تفاسیر، اصفهان در زمینه پرداخت مالیات (به غیر از پایتخت) در مقام اول قرارگرفته است. در حالی خراسان رضوی پس از پایتخت دومین استانی است که بیشترین سهم از بودجه را به خود اختصاص داده که برای این استان در مقایسه با اصفهان سهم کمتری از درآمدهای مالیاتی تعیین شده است. سهم خراسان رضوی از بودجه 97، 34 هزار میلیارد ریال تعیین شده و خوزستان نیز با درآمد 28 هزار میلیاردی دومین استانی است که پس از اصفهان بیشترین میزان مالیات را پرداخت می کند؛ اما سهم این استان از بودجه 97 نسبت به اصفهان بیشتر است.

رتبه چهارم اصفهان در درآمدسرانه بودجه 97
درآمدسرانه اصفهان در بودجه 97، حدود 12 میلیون ریال به نفر برآورد شده است. سهم پایین تر اصفهان از بودجه سال 97 درمقایسه با سایر استان ها و مقام نخست این استان در زمینه پرداخت مالیات طی سال آینده در حالی است که اصفهان در بین سایر استان ها ازلحاظ میزان درآمد سرانه در رتبه چهارم قرار گرفته است. بوشهر در ردیف اولین های درآمدسرانه بودجه سال آینده قرار گرفته است. درآمدسرانه بوشهر در بودجه 97، 18 میلیون ریال محاسبه شده است. پس از بوشهر، هرمزگان با 5/14 میلیون ریال بیشترین میزان درآمدسرانه را به خود اختصاص داده است و پس از آن یزد با 13 میلیون ریال و اصفهان با 12 میلیون ریال در ردیف های بعدی قرار گرفته اند.

پیشی گرفتن هزینه ها از درآمدها در اصفهان
در این میان بررسی نتایج آمارگیری مرکز آمار ایران نشان می‌دهد، در سال گذشته عمده خانواده‌های استان‌های کشور با مازاد درآمد مواجه بوده‌اند و تنها دو استان کسری درآمدی در بودجه خانوار خود را تجربه کرده است؛ براین اساس خانوارهای شهری استان اصفهان و استان همدان با کسری درآمد مواجه شدند. خانوارهای شهری استان اصفهان در سال گذشته به‌طور متوسط 26میلیون و 404هزار تومان درآمد کسب کرده‌اند؛ اما هزینه‌ 27میلیون و 654 هزار تومانی داشته‌اند. پیشی گرفتن هزینه ها از سطح درآمدها و از طرف دیگر هم بیشترین سهم این استان از پرداخت مالیات طی سال آینده درحالی اتفاق افتاده که این استان باید در سال 97، حدود 90 هزار شغل ایجاد کند. طبق آماری که رئیس سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان اصفهان اعلام کرده است، اصفهان پس از تهران دومین استان با بیشترین فارغ التحصیل بیکار است. بر اساس سرشماری سال 95، 65 میلیون نفر جمعیت در سن ‌کار قرار دارند و حدود 14 میلیون و 500 هزار نفر فعال‌اند. از تعداد افرادی که در سن‌ کار هستند، 25 میلیون و 800 هزار نفر فعال و 39 میلیون و 500 هزار نفر غیر فعال هستند. از این 25 میلیون و 800 هزار نفر نیز 22 میلیون و 500 شاغل و مابقی بیکار هستند که باید در سال آینده 90 هزار شغل ایجاد کنیم تا نرخ بیکاری افزایش پیدا نکند.

اصفهان را با عنوان استان صنعتی و برخوردار می شناسند
به باور برخی از کارشناسان سهم اندک اصفهانی‌ها از بودجه 97 به دلیل شناخته شدن اصفهان به عنوان یک استان صنعتی و برخوردار است. محمدرضا شهنام‌پور به اصفهان زیبا می گوید: در دوره های قبل، مسئولین، اصفهان را استان برخوردار معرفی کرده اند و این استان درمیان مسئولان این‌گونه جا افتاده است که اصفهانی‌ها می توانند روی پای خودشان بایستند؛ از همین رو سهم اصفهان از بودجه سهم قابل توجهی نیست و حتی نسبت به سایر استان ها پایین تر است. شهنام پور بیان می کند: اصفهان یک استان صنعتی است ؛ با آگاهی از فعالیت صنعتگران وتولیدکنندگان مختلف در این استان، بیشترین میزان مالیات را هم از فعالان تولیدی این استان دریافت می کنند؛ اما در سایر استان ها وضعیت این گونه نیست. این کارشناس مسائل اقتصادی استان، ادامه می‌دهد: وجود چنین مشکلاتی در حالی است که نسبت درآمدها و هزینه ها در این استان برابری نمی کند؛ زیرا اصفهان استانی مهاجر پذیر است؛ درصد مهاجرت از سایر استان‌ها به مناطق شهری اصفهان افزایش پیدا کرده است و به دنبال آن تخلفاتی مانند کلاهبرداری ها و سرقت صورت می گیرد .شنهام پور می گوید: نسبت چک های برگشتی در این استان نیز نشان می دهد که نقدینگی به میزان کافی تامین نمی شود؛ اما هزینه ها افزایش پیدا کرده و تناسبی بین درآمدها و هزینه ها وجود ندارد.

900

کد خبر: 884100

وب گردی

وب گردی