گردشگری ورزشی با مسابقات فوتبال و فوتسال در اصفهان

سال هاست که با رفتن زاینده رود ، شور و هیجان هم از اصفهان رفته است . مردم شهر غمگین‌اند. آنها زاینده رود را زنده رود می دانند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از اصفهان زیبا، مردم شهر، تنها این اعتقاد را ندارند؛ همه ایرانی ها و خارجی ها بر این باورند. زاینده رود یکی از المان های مهم گردشگری اصفهان است که این سال ها فروکش کرده است. البته مردم اصفهان حالا به ورزشگاه نـقش‌جهان بعد از بـیست و اندی سال می نازند. به نقش جهانی که می تواند شور و نشاط را به اصفهان برگرداند. یکی از مولفه های شادی در جامعه امروز هیجان‌سازی است . این هیجان را در گزارش زیر با هـم می‌خوانیم .

یکی از مهم‌ترین انتقاداتی که در این چند سال گذشته به عملکرد فدراسیون فوتبال در بحث برگزاری بازی‌های ملی وارد شده، مربوط به بی توجهی فدراسیون نشینان به استان‌هایی به غیر از تهران بوده است. در تمام دنیا رسم است که تیم‌های ملی بزرگ و پرطرفدار مسابقات رسمی خودشان را به صورت متناوب در استادیوم‌های مختلف در کشورشان برگزار می‌کنند تا به این ترتیب هیجان فوتبال بین تمام مردم جامعه‌شان تقسیم شود؛ اما در فوتبال ایران خبری از این اتفاقات نیست و به جز چند بازی محدود که سال ها قبل در شهر تبریز برگزار شده، تیم ملی به بقیه استان‌ها روی خوش نشان نداده است. البته بهانه اصلی هم ظرفیت کم استادیوم‌های ورزشی در خارج از تهران و کیفیت نه چندان مناسب چمن آن بوده که در ظاهر درست به نظر می رسد؛ ولی با این وجود بازی‌های دوستانه و نه چندان مهم می شود در شهرهایی به غیر از تهران برگزار شود. اما هرچقدر که فوتبال ما نسبت به شهرستان ها بی‌اعتنا بوده، در مقابل رشته فوتسال بسیاری از مسابقات دوستانه خودش را در شهرهایی مثل اصفهان، یزد، تبریز و حتی بندرعباس برگزار کرده و علاقه‌مندان به این رشته را با خودش همراه کرده تا از این لحاظ کارنامه موفق‌تری داشته باشد. آخرین نمونه این مسابقات هم هفته گذشته برگزار شد که اصفهان و سالن 25 آبان واقع در استادیوم نقش جهان میزبان تورنمنت چهارجانبه فوتسال بود که با قهرمانی تیم ملی کشورمان به پایان رسید؛ ولی با این وجود حضور سه کشور خارجی دیگر در کنار فوتسالیست‌های ایرانی باعث شد تا در روز دوم علاقه‌مندان بسیار زیادی برای تماشای بازی ایران و روسیه راهی این سالن شوند. در دو روز پایانی همین هفته هم قرار است مسابقات معتبر و مهمی در اصفهان برگزار شود و میزبانی کشتی فرنگی جام باشگاه‌های جهان به اصفهان داده شده تا در طول دو هفته، استان میزبانی از دو تورنمنت بسیار جدی و معتبر را بر عهده داشته باشد.

اصفهان آماده میزبانی
شاید خشکی این روزهای زاینده‌رود ذوق گردشگران خارجی را کور کند؛ اما اصفهان برای غیر ایرانی‌ها آنقدر جذاب هست که حتی در همین شرایط هم بتواند یک قطب گردشگری-ورزشی باشد. از طرف دیگر با توجه به توریست‌پذیری اصفهان، امکانات میزبانی در حوزه هتلداری و حمل و نقل تقریبا فراهم است و از این لحاظ هم می‌توان نسبت به میزبانی شایسته از خارجی‌ها امیدوار بود. نباید فراموش کنیم ارکان اجرایی درگیر با برگزاری مسابقات فوتبال لیگ برتر به واسطه سال‌ها حضور سپاهان و ذوب آهن در لیگ قهرمانان آسیا و میزبانی از تیم‌های خارجی به اندازه کافی با اصول و قواعد میزبانی ورزشی از خارجی‌ها آشنا هستند و در حقیقت رگ خواب خارجی‌ها تا حد زیادی در اختیار اصفهانی‌ها قرار دارد. البته نباید این نکته را هم فراموش کرد که هر میزبانی جدا از هزینه‌هایی که با خودش به شهر میزبان تحمیل می‌کند، در مقابل، حمایت مالی فدراسیون مورد نظر و اسپانسرهای خصوصی را به همراه دارد و از این لحاظ در‌آمدزایی هم ایجاد می کند. اصفهانی‌ها هنوز فراموش نکرده‌اند که چگونه میزبانی رقابت‌های فوتسال جام باشگاه‌های آسیا در سالن 25 آبان یک کف‌پوش گرانقیمت و تقریبا با کیفیت را به این سالن آورد تا 25 آبان خیلی زودتر از حد معمول تجهیز شود و این خودش یک اتفاق بزرگ برای ورزش استان بود که تا آن زمان هزینه کافی برای نصب کف پوش را انجام نداده بود. در این شرایط به نظر می‌رسد که ورزش اصفهان کم کم از آن حالت سکون بین‌المللی خارج شده و در روزهایی که سهراب مرادی با سه طلای جهانی ورزش اصفهان را سرحال آورد میزبانی‌های پشت سر هم می‌تواند نام اصفهان را فراتر از مرزهای ایران ببرد.

کد خبر: 884101

وب گردی

وب گردی