عروسک‌های مردم شناسی لر در دانشگاه تهران رونمایی شد

عروسک های مردم شناسی لر فیلی ۲۸ آذر ماه در سومین جشنواره فرهنگی قوم بزرگ لر(جشنواره بلوط) رونمایی می شود.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی این جشنواره، آمن خادمی طراح عروسک های اقوام ایرانی با اعلام این خبر گفت: پروژه رونمایی عروسکهای لر فیلی نتیجه چهار ماه تحقیقات کتابخانه و میدانی یک تیم شامل محقق،طراح عروسک، طراح لباس،طراح صورت و خیاط است که اکنون به ثمر نشسته است.

مدیر خانه عروسکی ماهور با اشاره به اینکه لرهای فیلی در لرستان،همدان،ایلام،کردستان عراق زندگی می کنند، افزود: عروسک های لر فیلی با اسامی دیار(زن) و تیار(مرد) یک زوج عروسکی که شش مدل تنوع لباسی را با خود به همراه دارد.

خادمی که قبلا عروسک تاریخی لیلی لرهای ممسنی را احیا کرده و برایش یاری به نام "دلیار" نیز طراحی کرده،خاطرنشان کرد: با وجود گستره جغرافیایی قوم لر اشتراکات زیادی در لباس آنها وجود دارد که اسامی متفاوتی دارد،به فرض مثال چوغا هم در میان لرهای فیلی هم لرهای بختیاری استفاده می شده. همچنین شال کمر، قبا(سرداری)،دَلگ (کُلنجه)،گلونی یا چارقد و کلاه نمدی در میان لرهای جنوبی، لر فیلی استفاده می شده یا لباس زن های لربختیاری در فرم شبیه لرهای جنوبی است.

خادمی ادامه داد: ما تلاش کردیم هر آنچه در قدیم بوده، برای طراحی لباس استفاده کنیم،همچنین صورت عروسکها با توجه به آناتومی چهره واقعی طراحی کرده ایم.

خادمی که عروسک های اردکانی با نام های مهرآب ،بی بی کُگ و ماه بی بی را نیز طراحی و بازسازی کرده، گفت: متاسفانه لباس لرهای فیلی در مقایسه با لرهای جنوبی و بختیاری که استفاده روزمره دارد فقط به صورت محفلی پوشیده می شود، ما تلاش کردیم از پارچه های متنوع و طراحی لباس ویژه تری برای لباس عروسک ها هم استفاده کنیم که جوان ها ترغیب به پوشیدن لباس ها شوند.

رونمایی عروسک های لر فیلی ۲۸ آذر ماه ساعت ۱۵ در دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه تهران برگزار می شود. همچنین ورود برای همگان آزاد است.

501

کد خبر: 884115

وب گردی

وب گردی