عنادی: آمریکا به دنبال بی خاصیت کردن برجام است

یک کارشناس روابط بین الملل گفت: خروجی نزاع و درگیری میان کاخ سفید و کنگره تبدیل شدن برجام به یک توافق کاملا بی خاصیت است تا فقط پوسته ای از آن باقی بماند.

مراد عنادی کارشناس روابط بین الملل در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با ارزیابی موضوع خروج آمریکا از توافق هسته ای اظهار کرد: مهلت 60 روزه کنگره برای رسیدگی به موضوع برجام به پایان رسید و تا 13 ژانویه یعنی 13 دی ماه فرصت باقی است تا دونالد ترامپ تصمیم نهایی را در این باره اتخاذ کند.

وی افزود: کنگره آمریکا به دنبال تامین خواسته های ترامپ است، زیرا باور ترامپ بر این است که برجام با شکل و محتوای فعلی خواسته های آمریکا را تامین نمی کند.

عنادی ادامه داد: به نظره بنده آمریکایی ها به دنبال پیاده کردن چند سناریو هستند؛ یکی آن که شاید اصلا به دنبال برهم زدن برجام نباشند بلکه به دنبال بی خاصیت کردن آن باشند و به نوعی مقررات و پیش شرط هایی را در آن تعبیه کنند که عملا کارآمدی برجام از بین برود و در نتیجه دست کنگره برای اعمال تحریم های شدید تر علیه ایران را باز بگذارند.

این کارشناس تصریح کرد: سناریو دوم به این شکل است که کنگره آمریکا در حال حاضر توپ را در زمین ترامپ انداخته است تا وی اقدام به خروج از توافق هسته ای کند، البته به نظر می رسد که سناریو جدی نباشد و فقط در حد یک بلوف تلقی شود.

وی با تاکید بر این که برجام یک توافق دو جانبه میان ایران و آمریکا نیست خاطر نشان کرد: برجام توافقی میان ایران و 5+1 و مضاف بر این قطعنامه شورای امنیت ملی پشت آن است؛ خانم موگرینی نیز رسما اعلام کرده است که رئیس جمهور آمریکا شاید اختیاراتی برای اداره آمریکا داشته باشد اما در این موضوع خاص اختیاری ندارد وبرجام تصمیمی جمعی بوده است. بنابراین آمریکا نمی تواند به صورت یک جانبه آن را برهم بزند.

عنادی تاکید داشت: از نظر حقوق بین الملل آمریکا توانایی خروج از توافق هسته ای را ندارد؛ اما از جهت یک جانبه گرایی، نقشی را که به عنوان یک دولت یاقی بازی می کند و رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی نیز در حال تحریک آن هستند احتمال دارد که ترامپ دست به تصمیماتی بزند.

این کارشناس روابط بین الملل اظهار داشت: آن مسئله ای که بیش از همه محتمل است خروجی نزاع و درگیری میان کاخ سفید و کنگره تبدیل شدن برجام به یک توافق کاملا بی خاصیت است تا فقط پوسته ای از آن باقی بماند و پشتوانه آن شدید ترین تحریم ها را علیه جمهوری اسلامی ایران اعمال کنند.

302

کد خبر: 884163

وب گردی

وب گردی