بازخوانی هویت تاریخی و فرهنگی تمدن ایرانی در برنامه «ایران»

سلسله برنامه‌های «ایران» می‌تواند ضمن ارائه مستندات و اطلاعات لازم در زمینه‌های مورد بحث؛ از فضای معمول و تکراری مباحث تاریخی فاصله گرفته و به دنیایی از «ناشناخته‌ها» و «ناشنیده‌های نو و جذاب» گام بگذارد.

به گزارش ایسکانیوز، در جهان امروز هویت تاریخی، فرهنگی و تمدنی در مقایسه با دیگر ابعاد هویت، از اهمیت فزاینده ای برخوردار است. در این خصوص رسانه ملی با تولید آثار ارزشمند و استفاده از کارشناسان و متخصصانی که در زمینه فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی طی سالیان به پژوهش و مطالعه پرداخته اند، می تواند علاوه بر ارائه آگاهی های لازم، موجب تقویت هویت فرهنگی در آحاد جامعه شود.

به عبارت دیگر تلویزیون به عنوان رسانه ای جمعـی و ابزاری سودمند قادر است همانند یک مرکز تاثیرگذار فرهنگی؛ تعاریفی صحیح، مستند و ریشه دار در خصوص فرهنگ، تمدن و همچنین جایگاه علم در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام را که یکی از مولفه های زیربنایی هویـت جامعـه محسـوب مـی شـود، به مردم ارائه دهد و با بهره گیری از اساتید و کارشناسان بر ایده های فرهنگی و نگرش های مرتبط تأثیرگذارد.

با توجه به این مساله برنامه «ایران» با محوریت « فرهنگ و تمدن اسلام و ایران» و با حضور دکتر علی اکبر ولایتی در فضایی متفاوت و با تغییراتی نو چهارشنبه و پنجشنبه هر هفته ساعت 21:00 روانه آنتن شبکه دو سیما می شود.

علی اکبر ولایتی؛ رئیس کمیته فرهنگ و تمدن اسلام و ایران شورای عالی انقلاب فرهنگی علاوه بر مسئولیت های سیاسی خود در مجمع تشخیص مصلحت نظام و پژوهش هایش در زمینه طب و پزشکی در عرصه تاریخ و فرهنگ نیز ترجمه ها و تالیفات بسیار زیادی را به جامعه نخبگانی کشور ارائه کرده است.

در فصل جدید برنامه «ایران» آنچه مورد بحث قرار گرفته مفهوم ایران است. ایرانی با تمام طول تاریخی و عرض جغرافیایی اش. اینکه اقوام زیادی در تاریخ چند هزار ساله این کشور زیسته اند و قلمرو سرزمین ایران طی هزاره ها، دیار وحدت در کثرت بوده است. سـرزمین چندگانگی فرهنگ ها و تنوع و تحول مداوم آنها از یک سو و در عین حال قلمرو یک وحدت بی نظیر فرهنگی و هویتی که در عین کثرت ظاهری، این وحدت درونی موجب حفظ و بقای آن شده است.

در گام بعدی«هویت ایرانیان» و مولفه های آن توسط دکتر ولایتی تشریح شده است. یکتاپرستی و توحیدگرایی به عنوان یکی از مولفه های هویت ایرانیان مورد تاکید قرار گرفته؛ ویژگی که از قبل از اسلام وجود داشته و با آمدن اسلام نیز ایرانیان به دلیل همین خصیصه یکتاپرستی شان؛ اسلام را از جان و دل پذیرفته اند و در ابعاد گوناگون جلوه گر ساخته اند.

همچنین زبان و ادب فارسی به عنوان دیگر مولفه هویت ایرانیان مطرح شده و کوشش های مردمان این مرز و بوم در عرصه فرهنگ پروری و تمدن سازی مرور شده است. سومین مولفه تشکیل دهنده هویت ایرانیان که همانا خردگرایی و علم دوستی بوده است در این برنامه بدان پرداخته شده و می شود.

اوج و فرود فرهنگ و تمدن اسلام و ایران که از سرفصل های دیگر مطرح شده در سری پیشین برنامه بوده است به صورت مبسوط تری در فصل جدید پیگیری می شود. کشف رهیافت های کلان جهت بازآفرینی فرهنگ و تمدن اسلامی و ایرانی، پی بردن به راز عدم گسست فرهنگی علی رغم گسست سیاسی، تعاریفی در خصوص فرهنگ، تمدن و علم، همچنین جایگاه علم در فرهنگ و تمدن ایران و اسلام از جمله مفاهیمی هستند که در گفت و گوهای این برنامه با دکتر ولایتی مورد تبیین قرار گرفته اند.

از این رو می توان گفت سلسله برنامه های «ایران» با اجرای کارشناسانی برجسته و تهیه کنندگی مجید احسانی نیک که در گروه اجتماعی فرهنگی شبکه دو سیما در حال تولید است می تواند ضمن ارائه مستندات و اطلاعات لازم در زمینه های مورد بحث؛ از فضای معمول و تکراری مباحث تاریخی فاصله گرفته و به دنیایی از «ناشناخته‌ها» و «ناشنیده های نو و جذاب» گام بگذارد. دنیایی که مخاطبانش را به صورت عمیق تر و جدی تری با مفاهیمی آشنا می کند که هر ایرانی را به دانشی مطمئن درباره سرزمینش مفتخر می سازد.

منبع: فارس

501

کد خبر: 884281

وب گردی

وب گردی