کارگاه آموزشی مستند حیات وحش در سینما حقیقت برگزار می شود

«ونسان دمارت» تهیه‌کننده فرانسوی مستند «قطب جنوب، در جای پای امپراطور» همراه با مانی میرصادقی مستندساز محیط زیست و حیات‌وحش ایران، کارگاه آموزشی «سینمای مستند حیات‌وحش» را در یازدهمین دوره جشنواره بین‌المللی «سینماحقیقت» برگزار می‌کنند.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روابط عمومی جشنواره بین‌المللی سینماحقیقت، ونسان دمارت از تهیه‌کنندگان گونه‌ی حیات وحش سینمای فرانسه است که امسال با فیلم «قطب جنوب، در جای پای امپراطور»، در بخش ویژه مرور مستندهای برگزیده جشنواره «جکسون هول» سینماحقیقت حضور دارد.

وی در سال 2002 شرکت سیکوئنس Sequence را در فرانسه تاسیس کرد؛ در سال 2007 به تلویزیون یوروکورپ پیوست و برنامه‌های مستند تلویزیونی برای شبکه 4 فرانسه تولید کرد.

دمارت در سال 2008 اولین فیلم مستند 90 دقیقه‌ای حیات وحش خود با نام Tahia را درباره‌ی حفاظت از اقیانوس‌ها تولید کرد. در سال 2012 با همکاری لوک ژاکت، Wild Touch Production را بنیانگذاری کرد و به تهیه‌کنندگی فیلم‌های گوناگونی درباره‌ی قطب جنوب و رابطه آن با تغییرات آب و هوایی پرداخت.

مانی میرصادقی هم دانش‌آموخته رشته کارشناسی ارشد بیولوژی دریا است و در کارنامه فیلمسازی خود، ساخت ده‌ها فیلم زیست‌محیطی و حیات‌وحش را به ثبت رسانده که جوایزی از جشنواره‌های داخلی و بین‌المللی به ارمغان آورده است؛ از جمله مستند «جان مرجان» که از معروف‌ترین آثار اوست.

میرصادقی با ساخت مستند «جنوبگان» عنوان نخستین گروه ایرانی مستندساز که به قطب جنوب سفر کرده‌اند را به خود اختصاص داد. مستند «حیات وحش ایران» وی نیز برای نخستین بار جایزه جشنواره جهانی حیات وحش و محیط زیست انگلستان «پاندا» را برای ایران به ارمغان آورد؛ جشنواره‌ای که معتبرترین رویداد فیلم‌های محیط زیستی دنیا به شمار می‌رود.

«آخرین قاره» میرصادقی هم گزارشی است از سفر این فیلمساز قطب جنوب به‌ عنوان سومین ایرانی‌ که موفق به حضور در جنوبگان شده است. جنوبگان، منطقه‌ای در قطب جنوب است که ۹۸ درصد آن‌ را یخ‌های جامد تشکیل می‌دهد و در سال ۱۸۴۰ به عنوان یک قاره شناخته شد. این مکان سردترین و بادی‌ترین نقطه‌ی جهان است که کم‌ترین دمای ثبت شده آن تا به امروز (منفی ۸۹ درجه‌ سانتی‌گراد) بوده و سرعت باد آن معمولاً بیش از ۲۰۰ مایل در ساعت است.

برنامه کارگاه تخصصی «سینمای مستند حیات وحش» جشنواره سینماحقیقت، برای روز 25 آذرماه در سالن شماره 2 پردیس چارسو پیش‌بینی شده است.

مروری بر آثار منتخب جشنواره «جکسون هول» آمریکا، از برنامه‌های این دوره از جشنواره سینماحقیقت است. این رویداد تخصصی در سال 1991 در جکسون وایومینگ آمریکا تاسیس شد و طی 26 سال اخیر در پارک ملی تتون teton برگزار می‌شود.

جشنواره «جکسون هول» یک رویداد دوسالانه با موضوع فیلم‌هایی درباره‌ی طبیعت و حیات‌وحش است که بسیاری از دانشمندان، محققان و مستندسازان در آن شرکت می‌کنند. رفتار حیوانات، زیست‌بوم، حفاظت از محیط زیست، انسان و طبیعت، تغییرات کره زمین، علم در طبیعت، بخش‌های محتوایی این جشنواره تخصصی است.

ماموریت این جشنواره، آگاه‌سازی مردم و حفاظت از حیات‌وحش و زیستگاه‌های وحشی و قدردانی از تلاش‌های دانشمندان و پژوهشگران این عرصه است. جکسون هول به تشویق و توسعه تولید فیلم‌های تاریخ طبیعت در سراسر جهان می‌پردازد و با فراهم کردن فوروم‌های جهانی، به راه‌اندازی پروژه‌ها، استفاده از ابزارهای جدید، بهبود تکنیک‌های ساخت و تولید کمک می‌کند.

501

کد خبر: 884321

وب گردی

وب گردی