اطلاعات غلط شبکه‌های مجازی موجب بی‌اعتمادی مردم شده است/ثبت ۷۰۰ نوع ماده مخدر و روان گردان تاامسال

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه مقابله با روان‌گردان‌های جدید مستلزم کسب دانش و اطلاعات روز است، گفت: اطلاعات غلط برخی شبکه‌های مجازی در مورد این نوع روان‌گردان‌ها موجب بی‌اعتمادی مردم در جامعه می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز و به نقل از فارس، علی مویدی در جلسه «کمیته ملی نظارت بر پیش‌سازها» که با حضور جمعی از نمایندگان دستگاه‌های عضو کمیته برگزار شد، گفت: باید بانک اطلاعاتی در خصوص کشفیات، تزانزیت، واردات و توزیع و انحراف پیش‌سازها تهیه و 2 وزارتخانه بهداشت و صنعت به آن دسترسی داشته باشند و سپس این دسترسی را در اختیار پلیس، گمرک و ستاد مبارزه با مواد مخدر قرار دهند.
وی با بیان اینکه تا سال 2017، بیش از 700 نوع ماده مخدر و روان‌گردان به کنوانسیون‌های بین المللی اعلام شده است، به مواد روان‌گردان جدید (NPS) اشاره کرد و گفت: باید دانش مرتبط با مواد روان‌گردان جدید، خطرات و تاثیرات مخرب آنها بر سلامت و امنیت عمومی جامعه و همچنین شیوه‌ پیشگیری و مقابله با آن را داشته باشیم که در این زمینه نیازمند اتخاذ تدابیر هوشمندانه با تمرکز بر رویکرد پیشگیرانه اجتماع‌محور هستیم.
قائم مقام دبیرکل ستاد در واکنش به اخبار منتشر شده درباره برخی روان‌گردان‌ها و اسامی مختلف آنها در فضای مجازی گفت: این روزها در فضای مجازی هر نوع مطلبی بدون تحقیق از سوی گردانندگان کانا‌ل‌های تلگرامی و یا نرم‌افزارهای پیام‌رسان منتشر می‌شوند و این درحالی است که اولین اصل در رفتار اخلاق‌مدارانهدر شبکه‌های اجتماعی، توجه و دقت در درستی محتوای مطالبی است که منتشر می‌شود اما متاسفانه این روزها به چنین امری کمتر توجه می‌شود.
مویدی بیان داشت: گردانندگان شبکه‌های اجتماعی نباید به سادگی و بدون تفکر هر مطلبی را باور کنند و به مخاطبان باز نشر دهند بلکه می‌بایست با سند کافی و مقتضی، درستی آن را مطمئن شوند و سپس به اشتراک بگذارند.
وی افزود: اشتراک درست محتوا در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی منجر به افزایش اعتماد عمومی افراد به جامعه و مسئولان کشور می‌شود، لذا باید از انتشار مطالب غیرموثق پرهیز شود تا فضای مجازی از آلودگی به مطالب کذب مصون بماند.
قائم مقام دبیرکل ستاد با بیان اینکه معتقدیم اعتیاد و مشکلات و خطرات آن را نباید از مردم پنهان کرد، گفت: هر نوع موادی که به کشور وارد شود برای مردم شفاف توضیح خواهیم داد اما لازم است مردم هم اخبار و مطالب گوناگون را از خبرگزاری‌ها و پایگاه‌های رسمی دریافت کنند تا به انتشار شایعات و اطلاعات غلط، دامن زده نشود.
مویدی ادامه داد: اکثر منابع نامعتبر که هر مطلبی را بدون تحقیق منتشر می‌کنند، تنها به دنبال منافع خود همچون افزایش فالوور هستند تا بعد از رسیدن به فالوور مورد نظر، درآمدزایی کنند. پس مردم باید همکاری کنند و اخبار و مطالب گوناگون را از مراجع و منابع رسمی دنبال کنند.
وی بیان داشت: از رسانه‌ها انتظار داریم که اطلاعات درستی را در خصوص خطرات مواد مخدر،‌ مواد روان‌گردان و مواد صنعتی به آحاد جامعه به ویژه دانش‌آموزان و جوانان ارائه کنند.
مویدی در پایان گفت: کمیته نظارت بر پیش‌سازها کمیته‌ای دانش بنیان است لذا اعضای کمیته باید ضمن داشتن پایه علمی و دانش کافی، همواره اطلاعات دقیقی از آیین‌نامه‌ها و مقررات موضوعات مربوط به این کمیته داشته باشند.
نمایندگان دستگاه‌های عضو در رابطه با نظارت و کنترل بر تولید، قاچاق، ترانزیت، توزیع و انحراف مواد پیش ساز مطالبی را بیان کردند.

700

کد خبر: 884384

وب گردی

وب گردی