گسترش  کتب فقهی از ضروریات امروز است

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: کتب فقهی موجود با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌‎های علوم بسیار محدود هستند و یکی از نکات ضروری امروزه گسترش و پایه‌ریزی کتب فقهی است.

به گزارش ایسکانیوز براساس خبر دریافتی، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر دیروز در نشست علمی رابطه فقه و اخلاق که در سالن اجتماعات مجمع عالی حکمت اسلامی برگزار شد، با اشاره به اینکه نظام تربیت بدون فقه آن در دسترس قرار نمی‌گیرد، اظهار کرد: همچنین فعالیت‌های پژوهشی در عرصه اخلاق نیز بدون پشتوانه فقهی هیچ‌گونه کارایی ندارد.

وی با بیان اینکه عرصه اخلاق باید با تحقیقات علمی در حوزه فقه متحول شده و کمبودهای آن جبران شود، عنوان کرد: متأسفانه کتب فقهی موجود با توجه به گستردگی مباحث و شاخه‌‎های علوم بسیار محدود هستند و یکی از نکات ضروری امروزه گسترش و پایه‌ریزی کتب فقهی است.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با اشاره به اینکه تبادلات میان فقه و اخلاق موجب گسترش و تقویت هر دو آن‌ها می‌شود، مطرح کرد: فقه الاخلاق به دو دسته عام و خاص تقسیم می‌شود که خلأهای موجود در بخش عام آن را باید با استفاده از روش‌های اجتهادی پر کنیم.

وی از روند نامناسب اخلاق در جامعه امروز یاد کرد و گفت: متأسفانه نظامات اخلاقی مورد تأثیر برخی تفکرات نادرست قرار گرفته است و هیچ‌گونه چارچوب جدیدی ندارد.

اعرافی با بیان اینکه باید مبانی اخلاقی از آیات و روایات استخراج شود، خاطرنشان کرد: فقه اخلاق به معنای استنباط عالمانه و مجتهدانه از منابع مورد قبول دین است و برای تحقق فقه اخلاق باید اصول فقه بر اساس معارف تدوین و پایه‌ریزی شود.

وی با اشاره به اینکه صفات یک مقوله درونی است و جزء رفتار به حساب نمی‌آید، تصریح کرد: برای آنکه بتوانیم صفات و رفتار را مستقیماً در باب فقهی مورد بررسی قرار دهیم باید رویکرد احکام تکلیفی را بر صفات اخلاقی بار کنیم.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه رفتارها از سوی اخلاق و فقه مورد بررسی قرار می‌گیرند، اظهار کرد: فقه به چند دسته تقسیم می‌شود که فقه صفات، فقه العقیده و فقه روابط عام اجتماعی از جمله آنها هستند.

502

کد خبر: 884636

وب گردی

وب گردی