باغبانی که در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی متولد شد

«باغبان هوشمند» نام دستگاهی است که یک باغ را هوشمند می‌کند تا بتوان بهترین محصول را برداشت کرد و بیشترین بهره برداری را ظرفیت های تولیدی کشاورزی داشت.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار با معرفی 160 طرح و محصول پژوهشی حضور یافت.

فرزان قنبری مدیر یکی از شرکت‌های مرکز رشد واحدهای فناور دانشگاه آزاد اسلامی است. وی به دلیل تحت پوشش قرار گرفتن توسط واحد ساری قدردان دانشگاه آزاد اسلامی است و می‌گوید این دانشگاه به ما انگیزه داد تا بدون نگرانی از مشکلاتی که سر راه پژوهشگران وجود دارد، طرح‌های پژوهشی خود را عملیاتی کنیم.

باغبان هوشمند یکی از همان طرح‌های پژوهشی است که 9 جوان پژوهشگر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی ساری، طراحی و پس از حدود یک سال آزمون و خطا به مرحله اجرا رسانده‌اند.

یکی از اعضای این گروه 9نفره که علاقه شدیدی به گل و گیاه دارد، گل‌های گران قیمتی خریداری می‌کرد و پس از مدتی از بین می‌رفتند. دوستانش تصمیم گرفتند دستگاهی برای او تهیه کنند که به صورت خودکار شرایط رشد و برای بقای گل‌ها را فراهم کند اما به دلیل قیمت بالای این نوع دستگاه‌ها تصمیم می‌گیرند خودشان دستگاهی بسازند که دارای همان قابلیت‌ها باشد.

باغبان هوشمند، دستگاهی است که از طریق حس‌گرهای مختلف، اطلاعاتی را از محیط دریافت و برای تحلیل به سیستم ارسال می‌کند. به عنوان مثال رطوبت خاک را تنظیم و کنترل می‌کند و تمام اطلاعات محیطی را تحلیل کرده و در اختیار باغدار می‌گذارد.

این دستگاه با توجه به دی‌اکسید کربن موجود در فضای باغ و تنفسی که درخت دارد، به باغدار اعلام می‌کند که این درخت دچار آفت شده، به کود و... نیاز دارد.

شاید در ابتدای راه تصور نمی‌کردند دستگاهی بسازند که از نمونه‌های مشابه خارجی هم قابلیت‌های بیشتری داشته باشد. یکی از ویژگی‌هایی که این دستگاه را از نمونه‌های مشابه خارجی متمایز می‌کند، نمایش اطلاعات و گزارش داده‌ها در سایت پشتیبانی نرم‌افزار و همچنین در اپلیکیشن مخصوصی ارسال و در اختیار استفاده‌کنندگان محصول قرار می‌گیرد.

مثلاً اگر رطوبت هوا از درصدی پایین‌تر آمده باشد، دستگاه به صورت خودکار موتور آب را روشن کرده و رطوبت مورد نیاز تأمین می‌شود. همچنین به باغدار اعلام می‌کند که درخت باید هرس شود و با توجه به حس‌گر رطوبت اعلام می‌کند باید آبیاری شود، که البته همه این‌ها با توجه به برنامه دلخواه باغدار درجه‌بندی می‌شود.

از دیگر مزیت‌های «باغبان هوشمند» این است که یک سیستم تعاملی با سازمان هواشناسی ایجاد کرده است تا وضعیت هوای ۷ روز آینده را به باغدار اطلاع دهد. به‌این‌ترتیب شاهد اتفاقاتی که درگذشته می‌افتاد و باعث از بین رفتن محصولات باغی می‌شد نخواهیم بود.

یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت ارتباط با سازمان هواشناسی این است که، اگر «باغبان هوشمند» تشخیص دهد درخت نیاز به آبیاری دارد، و سیستم هواشناسی نیز پیش‌بینی کند در 10 ساعت آینده باران خواهد بارید، حس‌گر آبیاری عملیات خود را متوقف کرده و باعث صرفه‌جویی آب می‌شود.

تمام فعل و انفعالات محیطی باغ، از رطوبت هوا گرفته تا شرایط خاک و غیره را هم تا یک سال گذشته به صورت گزارش آنالیز شده و نموداری در اختیار باغدار گذاشته تا بتواند از وضعیت باغ و زمین زیر کشت خود را بهترین شناخت را داشته باشد.

این گروه از پژوهشگران که در حوزه اینترنت اشیا و هوشمند سازی فعالیت می‌کنند حالا قادرند این دستگاه را شخصی‌سازی هم بکنند. یعنی همین دستگاه را با اعمال تغییراتی برای دامداران و مرغداران استفاده کرده‌اند، تا دمای مرغداری، میزان آب مصرفی دام و طیور و غذای مصرفی آن‌ها به صورت هوشمند کنترل و تنظیم شود.

این باغبان هوشمند مثل یک کشتی‌گیر یک سر و گردن بالاتر از رقیبان خارجی ظاهر شده، یعنی نمونه خارجی این دستگاه موجود است با این تفاوت که اپلیکیشن و سایت ندارد، گزارش کاملی ارائه نمی‌دهد و بسیار گران‌تر از نمونه داخلی آن است. نمونه خارجی آن بیش از سه میلیون تومان قیمت دارد ولی قیمت این باغبان هوشمند زیر یک میلیون تومان تمام می‌شود. نمونه‌های خارجی این دستگاه حدود هشتاد سانتی‌متر حجم دارند، اما نمونه داخلی تقریباً اندازه یک کف دست است.

باغدارانی که خود در شهری زندگی می‌کنند و باغ آن‌ها در شهر دیگری است، از راه دور می‌توانند اطلاعات مربوط به باغ خود را دریافت کرده و با ارسال دستور از طریق اپلیکیشن موبایل می‌توانند شرایط محیطی گلخانه را نیز تغییر دهند.

این گروه پژوهشگر وابسته به مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی، حدود یک سال روی این طرح کار کرده‌اند و رفته‌رفته آن را تکامل داده‌اند تا حالا به تولید انبوه برسانند.

طرح خانه هوشمند نیز یکی دیگر از طرح‌هایی است که این گروه توانسته است به صورت بی‌سیم به اجرا دربیاورد.

خبرنگار: محمد توحیدی راد

کد خبر: 884818

وب گردی

وب گردی