دستگاه اندازه‎گیری فشار و دمای چاه‌های نفت و گاز

مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد یاسوج موفق به تولید ابزاری شده است که فشار و دمای چاه های نفت و گاز را اندازه گیری می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار؛ مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی محصولی تولید کرده است که بسیار مورد نیاز وزارت نفت است. ابزاری کاربردی برای میادین نفتی.

گروهی مستقر در مرکز رشد واحد یاسوج، با تحقیقاتی که انجام داد متوجه شد قیمت تمام‌شده این دستگاه که در خارج از کشور تولید می‌شود بسیار زیاد است و همچنین بیم آن می‌رود هرلحظه تحریم شود، بنابراین به فکر تولید این ابزار کاربردی افتاد.

یکی از اعضای این گروه پژوهشی می‌گوید: دو شرکت دیگر نیز چند سالی است برای ساخت این دستگاه تلاش کردند ولی موفق نشدند، خوشبختانه ما بعد از یک سال تلاش موفق به تولید این دستگاه شدیم.

نمونه‌های فعلی این دستگاه که در خارج از کشور تولید می‌شود قابلیت اضافه شدن تنظیمات جدید را دارند اما در اختیار کشورهایی مثل ایران قرار نمی‌گیرند. برای مثال ویژگی «آنلاین بودن» در ابزارهای جدید موجود است اما هنوز فنّاوری آن در اختیار ایران قرار نگرفته است؛ این قابلیت‌ها را می‌شود به دستگاهی که تولید این گروه است اضافه کرد.

فشار و دما نقش کلیدی در مدیریت بهره‌برداری و میزان تولید چاه‌ها دارند از این رو دستگاه اندازه‌گیری دما و فشار چاه‌های نفت و گاز ابزاری کارآمد برای پیش‌بینی چرخه عمر چاه‌ها به شمار می‌رود.

این دستگاه در رسته تجهیزات درون‌چاهی قرار دارد و از چهار بخش اصلی حسگرها، بردهای الکترونیک، باطری و بدنه ابزار تشکیل شده است. این تجهیزات باید قابلیت کارکرد تا ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد و تحمل فشار تا پانزده هزار پی اس آی دارا داشته باشند.

بعد از نفوذ به درون چاه پس از طی کردن هر ۴ یا ۵ متر مسافت یک نمونه داده می‌گیرد و در خود ذخیره می‌کند، این مسیر تا انتهای چاه ادامه پیدا می‌کند.

این دستگاه که مرحله آزمون آزمایشگاهی را پشت سر گذاشته است، قرار است در میدان نفتی که وزارت نفت در اختیار دانشگاه آزاد قرار داده تا با دانش بومی بهره‌برداری از آن داشته باشد، استفاده شود.

دانشگاه آزاد اسلامی که هزینه‌های تحقیقاتی و ساختی این طرح را بر عهده داشته توانسته با دانش اساتید و پژوهشگران خود در مرکز رشد این دانشگاه، این ابزار را تولید کند.

دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در بازدید خود از نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار در جریان جزئیات این محصول قرار گرفت و دستور رسیدگی به درخواست این گروه پژوهشی مبنی بر به کارگیری آن در میدان نفتی تحت نظر دانشگاه آزاد اسلامی را امضا کرد.

شرکت ملی حفاری نفت ایران و سایر شرکت‌های بهره‌برداری چاه‌های نفت و گاز می‌توانند از مشتریان اصلی این دستگاه باشند.

کد خبر: 884861

وب گردی

وب گردی