مدیران آینده کشور در تشکل‌های دانشجویی پرورش می‌یابند

باید توجه داشت که تشکل‌های دانشجویی می‌توانند تمرکز اصلی‌شان روی مسائل واقعی باشد و از حاشیه‌سازی و دنبال حاشیه رفتن پرهیز کنند؛ این نکته می‌تواند سطوح مختلفی داشته باشد که هم در سطح ملی و هم در سطح استانی و شهری این واقع‌گرایی کارساز است. با این ویژگی جریان دانشجویی باید راه‌حل ارائه دهد و طبق منطق حاکم، استدلال خودش را بیان کنند اگر به این شکل پیش برود ما می‌توانیم جریانات دانشجویی را پربار، پررنگ و مثمرثمر بدانیم. خوشبختانه مسائل مهمی که در واحد گیلان از این طریق دنبال شده و عمده آنها تمرکز روی موضوعات اجتماعی، سیاسی و علمی بوده است و آنهایی که در سال گذشته خوب کار کرده‌اند، مساله اجتماعی و محیط‌ زیست بوده که با توجه به شرایط منطقه شمال کشور در نظر گرفته بودند.

تشکل‌های دانشجویی ما با تاکید بر لزوم فعالیت شفاف و دقیق دستگاه‌های اجرایی خصوصا درمورد جنگل و دریا با سازمان‌های مربوطه استان کار کرده‌اند؛ جریان علمی ما هم خوب توانسته‌اند بدرخشند حتی میان‌رشته‌ای‌های ما مانند مدیریت توانسته‌اند در زمینه هوشمند‌سازی کار کنند اما در مسأله سیاسی و موضع‌گیری و به‌موقع خصوصا در موضوعات بین‌المللی جایگاه ویژه‌ای داشتند که قابل تقدیر بود. باید توجه داشت که برخورد ما به‌عنوان مسئول باید به‌گونه‌ای باشد که موجب اعتماد‌سازی دوسویه شود، طرز برخورد باید برمبنای منطق و اصولی باشد و در چند زمینه مسئولان در برخورد و مواجهه با جریانات مختلف دانشجویی باید مراقب باشند که به نظر من اصل کار اعتماد است خصوصا اعتماد آنها به مسئولان دانشگاه و بالعکس و همچنین اعتماد آنها به جامعه و بالعکس؛ البته این اعتماد نیاز به بصیرت دارد و لازمه‌اش نقد منصفانه است که همواره باید توسط جنبش دانشجویی به مسئولان دانشگاه، شهر و کشور باشد؛ البته نباید فراموش کرد دانشجویان و جریانات دانشجویی باید در مساله‌ای که نقد می‌کنند جایگزین داشته باشند و در همان موضوع تخصص حداقلی نیز بسیار مفید است.

اگر بحث تخصص، اطمینان و اعتماد در بین باشد کارها به خوبی پیش می‌رود و این موضوع که تشکل‌ها پل ارتباطی مسئولان و دانشجویان خواهند بود در اینجا نمود پیدا می‌کند که در پیش بردن اهداف دانشگاه و جامعه مفید است.

تشکل‌های دانشجویی را باید پرورش دهیم و از آنان مدیران آینده ایران را بسازیم، البته مسلم است که بحث علمی جای خودش را دارد اما مسائل مدیریتی و کلان جامعه و کشور نیازمند یک تربیت از پیش تعیین‌شده است و فرد باید بداند که ابعاد مسائل مختلف را بشناسد. به نظر من تشکل‌های دانشجویی بهترین مکان برای یادگیری این علم و حتی تمرین در آن فضاهاست و از طیف‌های مختلف باید استفاده کرد و به تک‌صدایی توجه نکرد.

کد خبر: 884972

وب گردی

وب گردی