ارزشیابی دوره ابتدایی و تیزهوشان در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش گفت: یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش این است که متولی ارزشیابی در پایه‌های مختلف متفاوت است و برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی و تیزهوشان در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، عبدالرسول عمادی رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در برنامه پرسشگر با بیان اینکه ارزشیابی دوره ابتدایی حدود 10 سال است که به شیوه کیفی توصیفی انجام می‌شود، اظهار داشت: با وجود مثبت بودن این نوع ارزشیابی، اما با توجه به شیوه متفاوت ارزشیابی در دوره متوسطه اول و دوم، دانش‌آموزان در فضای متعارض قرار می‌گیرند و به خصوص در پایه هفتم با مشکلاتی مواجه می‌شوند.

وی افزود: یکی از مشکلات ساختار آموزش و پرورش این است که متولی ارزشیابی در پایه‌های مختلف متفاوت است و برای مثال، ارزشیابی دوره ابتدایی، تیزهوشان، سوادآموزی و دانش‌آموزان با نیازهای ویژه در اختیار مرکز سنجش آموزش و پرورش نیست.

عمادی اضافه کرد: بارها قرار بود تجمیع این متولی اتفاق بیفتد، اما تاکنون محقق نشده است و عدم وجود سیاستگذار واحد، آسیب اصلی‌اش به دانش‌آموزان می‌رسد.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد پس از اجرای ارزشیابی کیفی ـ توصیفی در دوره ابتدایی، بسیاری از استرس‌ها در دانش‌آموزان کاهش یافته و 6 سال اول ابتدایی را در فضای آرامش‌ می‌گذرانند و کیفیت تحصیلی نیز تفاوت چندانی نکرده است.

وی با بیان اینکه به دلیل شکاف دوره ابتدایی و متوسطه اول، دانش‌آموزان در پایه هفتم آسیب می‌بینند، عنوان کرد: دانش‌آموزان در پایان سال ششم با یک مانع بزرگ مواجهند و باید برای پذیرفته شدن در مدارس خاص، امتحاناتی را به شیوه تست‌زنی و رقابتی پشت سر بگذارند که با شیوه ارزشیابی توصیفی که سال‌ها با آن سر کرده‌اند، متفاوت است.

عمادی بیان داشت: ساختار وزارت آموزش و پرورش واگرا و متشتّت است و بیشترین ضربه در این واگرایی به نظام ارزشیابی وارد می‌شود و ما باید تلاش کنیم این شکاف را مدیریت کنیم.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش با اشاره به مشکلاتی که آزمون‌های مدارس خاص و تیزهوشان برای دانش آموزان ایجاد می‌کند، ادامه داد: زمانی که 90 درصد دانش آموزان پایه ششم در ابتدای تحصیل خود متحمل شکست و رد شدن در آزمون می‌شوند، اراده و احساس‌شان تخریب می‌شود و دانش‌آموزان پذیرفته شده نیز با چالش‌هایی چون برچسب خوردن و انتظارات فراوان خانواده و جامعه روبه‌رو هستند.

وی اظهار داشت: در جلسه‌ای با معاونان وزارت آموزش و پرورش، مسئله حذف مدارس تیزهوشان از دوره متوسطه اول بررسی کردیم و غیر از نماینده سمپاد، سایر معاونت‌ها با آن موافق بودند و اگر شرایط موافق باشد، این مدارس تنها در مقطع متوسطه دوم باقی خواهند ماند.

عمادی بیان داشت: ما به دنبال این هستیم که حتی مدارس نمونه دولتی دوره متوسطه دوم هم منحل شود و تنها مدارس تیزهوشان در این دوره با یک آزمون استاندارد شده فعالیت کنند.

رئیس مرکز سنجش آموزش و پرورش در خصوص فوت یک دانش‌آموز پایه هشتمی بر اثر استرس گفت: این دانش‌آموز یک بیماری خاص داشته است و تنها استرس امتحان عامل فوت او نبوده است.
706

کد خبر: 885114

وب گردی

وب گردی