سامانه آموزش آنلاین، طرحی از مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ساری

پژوهشگران مستقر در مرکز رشد واحد ساری، سامانه‌ای طراحی کرده‌اند تا هر فردی که دارای دانش و مهارتی است بتواند ضمن آموزش آن به دیگران، درآمد کسب کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری ایسکانیوز از هجدهمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار؛ سامانه آموزش آنلاین ویندی فعالیت خود را امسال، با هدف ارتقای سطح مهارت‌های فردی و عمومی جامعه آغاز نموده است و در نمایشگاه دستاوردهای پژوهش، فناوری و فن‌بازار نیز به عنوان یکی از طرح‌های منتخب دانشگاه آزاد اسلامی حضور دارد.

این ایده از جایی به ذهن این پژوهشگران رسید که در یکی از کلاس‌های دانشگاهی، همکلاسی خانمی داشتند که دارای فرزند خردسالی بود و قادر به شرکت در کلاس‌های حضوری نبود؛ بنابراین این سامانه را راه‌اندازی کردند تا افرادی که شرایط مشابهی مانند همکلاسی‌شان دارند نیز بتوانند غیرحضوری در کلاس‌های مهارتی و علمی شرکت کنند.

این سامانه از مشارکت همه برای تولید محتوا استفاده می‌کند. محتواهایی در حوزه‌های مختلف مهارتی و آموزشی، مثل آموزش نرم‌افزارهای کامپیوتری، آشپزی غذاهای مدرن و سنتی و شیرینی‌پزی و مهارت‌های ورزشی و صنایع‌دستی... ما تصور میکنیم همه‌ چیزهایی که ما می‌دانیم داریم دیگران هم می‌دانند در صورتی که این‌چنین نیست.

علی موسوی سرپرست این طرح پژوهشی، که حالا اجرایی شده است می‌گوید: همگان، امکانات لازم را برای تولید ویدئوی آموزشی ندراند، بنابراین یک استودیو راه‌اندازی کردیم، گروه تشکیل دادیم تا ویدئوهای آموزشی بسازند. رؤیای ما این است که اگر کسی نیاز به هر نوع مهارتی پیدا کرد بتواند در ویندی به‌راحتی به استاد با تجربه مربوطه دسترسی پیدا کند، آموزش ببیند، با استاد خود در ارتباط باشد، آزمون بدهد و مدرک مورد نیاز را دریافت نماید؛ و در نهایت تبدیل به فردی شود که بتواند از طریق آن مهارت کسب درآمد کند.

اما اگر تصمیم گرفته‌اید که یکی از مهارت‌های خود را به دیگران آموزش دهید و حتی از این طریق درآمد کسب کنید، نیاز به داشتن ابزار پیچیده‌ای ندارید. برخی از اساتید و کسانی که خواهان برگزاری یک دوره آموزشی بودند، مکانی برای ضبط و تدوین برنامه‌های آموزشی نداشتند، مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ساری استدیویی تجهیز کرده و به صورت رایگان در اختیار افرادی می‌گذارد که قصد دارند مهارت خود را به صورت تصویری ضبط و برای آموزش در این سامانه ارائه دهند.

شاید از آن دسته کسانی باشید که مهارتی در استفاده از نرم‌افزارهای مختلف کامپیوتری دارید، این قبیل آموزش‌ها نیاز به استدیو و تجهیزات ویژه‌ای ندارد، خیلی راحت می‌توان نرم‌افزارهای مختلف را آموزش داد. حتی می‌توان یک موضوع و بحث را چندین کاربر آموزش دهند تا مخاطب خودش انتخاب کند از کدام کلاس استفاده کند.

اما سود شما از ارائه آموزش به کاربران این سامانه چقدر است؟ 70 به 30! 70 درصد از سود آموزش آنلاین به گروه آموزش تعلق می‌گیرد و 30 درصد به سامانه.

مرکز رشد دانشگاه ساری حمایت‌های خوبی از این پژوهشگران داشته است، اما چالشی که با آن رو به رو هستند ارتباط نزدیک‌تر با سرمایه‌گذاران است.

این اولین و آخرین سامانه آموزشی نخواهد بود اما نشانه‌هایی دارد که می‌توان دریافت پشت این طرح پژوهشی هدف اقتصادی صرف نبوده است. با توجه به عدم دریافت هزینه‌های تولید دوره‌های آموزشی و درصد بالای سود حاصل از فروش محصولات آموزشی به آموزش‌دهندگان می‌توان گفت هدف این گروه پژوهشی مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی اشتراک‌گذاری علم، دانش و مهارت است.

کد خبر: 885169

وب گردی

وب گردی