اهتمام جدی هیات ایرانی برای کسب منافع ایران در کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تاکید کرد که با توجه به توافقات اولیه در مسکو برای کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، هیات ایرانی تمام تلاشش را به کار می‌گیرد تا منافع ایران در این توافقنامه حاصل شود.

به گزارش ایسکانیوز، علی نجفی با اشاره به برگزاری نشست اخیر وزیران خارجه کشورهای ساحلی دریای خزر و اعلام آماده شدن 90 درصد کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر، گفت: اجلاس اخیر در مسکو در ادامه نشست‌هایی برای نهایی کردن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر در سطح گروه‌های کاری معاونان و وزرای خارجه برگزار شد که می‌توان آن را از مهم‌ترین نشست‌های وزارت خارجه پنج کشور ساحلی دریای خزر عنوان کرد.

وی گفت که قرار است در ماه آینده اجلاس روسای جمهور پنج کشور ساحلی دریای خزر در آستانه قزاقستان برگزار شود و در آن موضوع نهایی شدن کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر مورد بررسی قرار گیرد.

به گفته وی، در این کنوانسیون اختلاف نظر میان پنج کشور ساحلی دریای خزر، چگونگی ترسیم خطوط مبدا ساحلی و سهم هر یک از پنج کشور در دریای خزر در این اجلاس مطرح شده است که خوشبختانه با مذاکرات فشرده‌ای که انجام شد می‌توان امید داشت که گام مهمی در راستای توافق این بخش برداشته شود.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس خاطرنشان کرد: قرار است طی ماه‌های آینده به طور سمی جمع‌بندی‌ها مبادله شده و در پیش‌نویس این کنوانسیون گنجانده شود. در این بین دولت جمهوری اسلامی ایران در این نشست دیدگاه‌های خود را با قاطعیت بیان کرد و حضور موثری در نشست‌های کارشناسی نیز داشت.

نجفی با بیان اینکه ایران برای نهایی کردن این موضوع چند اصل را مورد تاکید قرار داده است، گفت که عدالت،‌ انصاف و توجه به مختصات سواحل کشورها از جمله اصول مورد تاکید ایران برای نهایی کردن این سند است از این رو امیدواریم همان‌طور که تاکنون گام‌های محکمی برای توافق پیرامونی مسائل مختلف دریای خزر برداشته شده است، در این مسیر نیز بتوان به توافق مفیدی دست پیدا کرد.

وی یادآور شد: تاکنون توافقاتی همچون موافقتنامه امنیتی و موافقتنامه حفظ محیط زیست دریای خزر و اسناد مهم دیگری به امضای کشورهای ساحلی دریای خزر رسیده است. قطعا با همین روند می‌توان این سند مهم درباره کنوانسیون رژیم حقوقی دریای خزر را نهایی کرد.

این عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت که نشست مسکو آغاز گام مهمی برای نهایی کردن رژیم حقوقی دریای خزر بود که باید در نهایت به امضای پنج کشور این حوزه برسد. توافقات اولیه در اجلاس مسکو صورت گرفت و قرار شد این توافق به صورت رسمی به کشورها ارسال شده و آنها نظرات شان را با یکدیگر مبادله کنند.

نجفی در پایان گفت که قطعا تا زمانی که همه کشورها به توافقی نرسند این کنوانسیون نهایی نخواهد شد. تلاش هیات ایرانی وزارت خارجه و کارشناسان نیز بر این است که منافع ایران در این توافق حاصل شود.

منبع: ایسنا

304

کد خبر: 885203

وب گردی

وب گردی