ضرورت تخصیص 1000 میلیارد تومان اعتبار به پروژه مسکن مهر/ درخواست برای تخصیص اعتبار با وجود تنگناهای مالی

نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر گفت: امیدواریم دولت با تمامی تنگناهای مالی بتواند به منظور تأمین زیرساخت ها برای سال جاری حدود 1000 میلیارد تومان منابع در اختیار وزارت نیرو و دستگاه هایی که در مجموعه تأمین زیرساخت های آب و برق و فاضلاب مسکن مهر در کل کشور فعال هستند، قرار دهد.

محمدرضا امیرکمالی نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص وضعیت خدمات‌رسانی به مسکن مهر اظهار کرد: در کل کشور یک میلیون 150 هزار واحد مسکن مهر غیر خود مالک داریم که از این میزان طبق بررسی‌هایی صورت گرفته با وزارت راه و شهرسازی تا به امروز چیزی حدود 800 هزار واحد از خدمات آب، 850 هزار واحد از خدمات برق و 800 هزار واحد از خدمات فاضلاب برخوردار هستند و تعدادی از واحدها نیز هنوز انشعاباتشان دایر نشده است.

امیرکمالی در پاسخ به این سوال که از مجموع یک میلیون و 150 هزار واحد مسکن مهر، چه تعداد انشعاب ندارند؟ گفت: در بخش برق 288 هزار واحد وجود دارد که هنوز کنتور یا انشعاب برایشان دایر نشده است، در این بین هنوز بخش ساختمانی حدود 127 هزار تا 128 هزار واحد تکمیل نشده و شکبه هم ندارند؛ در برخی واحدها هم ساختمان ها تکمیل شده اما متقاضی ندارد در بعضی موارد واحدها هم تکمیل شده اما مردم باید در این واحدها ساکن شوند تا ما بتوانیم برای آنها کنتور نصب کنیم.

او تصریح کرد: سه دلیل عمده وجود دارد که یکی از این موارد ممکن است، که بخش ساختمانی تکمیل نشده و ما مجبور بودیم که برای آنها شبکه ایجاد نماییم، به طور متوسط در بخش آب 130 هزار واحد امکانات نصب انشعاب را داریم اما ساختمان واحدها تکمیل نشده و به صورت مشابه برای برق 70هزار واحد و فاضلاب 100 هزار واحد است.

امیرکمالی ادامه داد: در این میان تعداد واحدهایی هستند که ساختمان آنها تکمیل شده و ما شبکه نداریم و چون از شبکه و تاسیسات ایجاد شده دور هستند باید برای آنها شبکه ایجاد کنیم که از این تعداد 18هزار واحدآب ، 25هزار واحد برق و 55هزار واحد فاضلاب است. واحدهایی که بخش ساختمانی تکمیل نشده و شبکه ندارند. 104 هزار واحد در بخش آب ،127 هزار واحد برق و فاضلاب 120 هزار واحد است که برای اجرای آنها نیاز به اعتبار دارد. مواردی هم وجود دارد که ساختمان تکمیل شده و مشترک باید اقدام به خرید انشعاب براساس تعرفه های قانونی تعیین شده نمایند. تا ما بتوانیم برای آنها انشعاب دایر کنیم. بنابراین در این بخش آب حدود 90 هزار واحد ، برق65 هزار واحد و در بخش فاضلاب حدود 78 هزار واحد است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر خاطرنشان کرد: در بخش فاضلاب 352 هزار واحد هست که هنوز از فاضلاب بهره مند نیستند، از این تعداد 120 هزار واحد هستند که ساختمان آنها هنوز تکمیل نشده است و شبکه هم ندارند؛ همچنین 78 هزار واحد داریم که ساختمان ها تکمیل شده و در بخش فاضلاب شبکه هم دارند، اما متقاضی باید بیاید حق و حقوق انشعاب را پرداخت کند تا ما برایشان انشعاب دایر کنیم.

او با اشاره به اینکه تاکنون بالغ برحدود 3هزار و 400 میلیارد تومان اعتبار برای بخش زیرساخت های مسکن مهر هزینه شده است اظهار کرد: برای اینکه بتوانیم به کل مسکن مهر خدمات پایدار در بخش‌های مختلف خدمات زیربنایی آب، برق و فاضلاب را ارائه دهیم حدود 4هزار میلیارد تومان منابع نیاز است.

نماینده تام‌الاختیار وزیر نیرو در مسکن مهر اضافه کرد: براساس جلساتی که با حضور مسئولان برگزار شده است و تعامل و هماهنگی که بین وزارت نیرو و وزارت راه و شهرسازی وجود دارد، قرار شد بر اساس مصوبه ای که در حال آماده سازی برای ارسال به هیات دولت است، به منظور تأمین زیرساخت ها برای سال جاری حدود 1000 میلیارد تومان منابع در اختیار وزارت نیرو و دستگاه هایی که در مجموعه تأمین زیرساخت های آب و برق و فاضلاب در کل کشور فعال هستند، قرار بگیرد که امیدواریم دولت هم با تمامی تنگاهای مالی که دارد، بتواند در این بخش برای تأمین منابع مالی مورد نیاز کمک کند.

امیرکمالی ادامه داد: در صورتی که این 1000 میلیارد تومان در اختیار ما قرار بگیرد، می توانیم هم خدمات پایدار ارائه دهیم و هم بعضی از پروژههایی که نیاز به شبکه گذاری آب و برق و فاضلاب و یا نیاز به کنتورگذاری دارند، خدمات مورد نیاز آنها تکمیل شود.

نماینده تام‌الاختیار وزارت نیرو در بخش مسکن مهر گفت: سال گذشته دولت چیزی حدود 880 میلیارد تومان منابع برای این بخش تخصیص دادند و این امر باعث شده که عملیات اجرایی پروژه هایی مثل، تصفیه خانه های فاضلاب، ایستگاه های پمپاژ، خطوط آبرسانی و مخازن ذخیره آب انجام شود.

امیرکمالی در پاسخ به این سوال که آیا در اجرای پروژه‌ها از شرکت‌های دانش بنیان استفاده کرده‌اند خاطرنشان کرد: تمام شرکت های ذی صلاحی که در مطالعات و طراحی اجرای زیرساخت های مسکن مهر حضور داشتند، تماما مورد تایید سازمان برنامه بودجه بودند؛ به طوری که براساس قانون که برای انتخاب مشاور مناقصه نیز برگزار شده است و در بین آنها شرکت‌های دانش بنیان و دانشگاهی نیز حضور داشتند.

402

کد خبر: 885269

وب گردی

وب گردی