قهر مخاطب با کتاب ربطی به گرانی کاغذ ندارد/ساماندهی وضع کاغذ به مدیریت  صحیح دولتی وابسته است

شاعر کتاب طنز «فیض‌بوک» با بیان اینکه ساماندهی اوضاع کاغذ به مدیریت صحیح دولتی وابسته است، گفت: نگهداری کاغذ توسط برخی ارگان های دولتی احتکار تلقی نمی شود.

ناصر فیض شاعر و طنزپرداز در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره وضعیت آینده نشر و میزان مخاطبان کتاب، با توجه به گرانی کاغذ، گفت: قهر مخاطب با کتاب ربطی به گرانی کاغذ ندارد و عوامل دیگری همچون کمبود فرهنگ مطالعه در میان خانواده ها در این میان موثر هستند.

وی افزود: مسئولین دولتی باید تسهیلات متعددی را در اختیار متولیان نشر قرار دهند که گرانی و قحطی کاغذ نقصانی در انتشار مطبوعات و کتاب ایجاد نکند البته فرهنگ کتابخوانی هنوز جایی در میان مردم ندارد.

نویسنده کتاب «فیض‌بوک»، اظهار کرد: فرض کنید کتاب با بهترین قیمت ها به دست مردم برسد ولی بدون فرهنگ مناسب کتابخوانی در میان خانواده قطعا تاثیر چندانی ندارد.

وی با بیان اینکه بهبود وضعیت نشر نیاز به حرکت جمعی دارد، گفت: نیاز به بررسی محتوایی کتاب‌ها و مطبوعات با توجه به کمبود فعلی کاغذ در بازار نشر احساس می شود شاید اگر به جای این تعداد مطبوعات ۱۰ روزنامه حرفه ای تر در کشور داشته باشیم وضعیت کمبود کاغذ رفع شود.

فیض درباره احتکار کاغذ توسط برخی سازمانهای دولتی، توضیح داد: ادعا در مورد این مسئله به صورت قطعی صحیح نیست و نمی توان به صورت کلی آن را پذیرفت.

نویسنده کتاب «املت‌های دسته‌دار»، افزود: بعید به نظر می رسد که برخی سازمان های دولتی قصد احتکار کاغذ را داشته باشند و ممکن است برای ترس از مضیقه کاغذ، نگهداری هایی از این کالا در انبارهایشان انجام دهند که نمی توان اسم آن را احتکار گذاشت زیرا احتکار زمانی انجام می شود که برای نفعی صورت بگیرد در حالی که انتشار نشریه هر چند داخلی یک سازمان نفع عمومی است و احتکار محسوب نمی شود زیرا محتکر برای سود شخصی این کار را انجام می دهد و نهایتا سود جمعی در این میان مورد اهمیت است.

فیض اظهار کرد: اگر تسهیلات حمایتی برای تامین کاغذ برای همه نهادها دولتی و خصوصی به طور یکسان صورت بگیرد و نشریات با یکدیگر شرایط مساوی داشته باشند نگهداری کاغذ توسط برخی ارگان های دولتی احتکار تلقی نمی شود و به معنایی دیگر ساماندهی وضع کاغذ به مدیریت صحیح دولتی برمی گردد که نگرانی بابت تامین کاغذ از سوی نشریات خصوصی ایجاد نشود.

502

کد خبر: 885313

وب گردی

وب گردی