برگزاری سومین نشست تخصصی گروه های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه آزاداسلامی ،با تغییر رئیس هیات موسس و هیات امنا و ریاست این دانشگاه گفت: «تغییر و تقویت مباحث در حوزه آموزش ذیل سند دانشگاه اسلامی بر اساس برنامه هدفمند ،حرکت به سمت تحقق آرمان دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد اسلامی است.»

به گزارش ایسکانیوز، به نقل از اداره کل روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اراک،سومین نشست تخصصی گروه های روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه آزاد اسلامی اراک با پژوهشکده علوم رفتاری و روانشناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه در شهر قم به ریاست آیت‌الله حسن آقا نظری شاهرودی برگزارشد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاداسلامی اراک در این نشست با بیان اینکه در این جلسه هماهنگی لازم میان گروه جامعه شناسی دانشگاه آزاد و جامعه شناسی پژوهشگاه بصورت تفاهم نامه کاربردی دنبال می شود گفت:« به مناسبت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه تمایل داریم کرسی ترویجی که مسئولیت این کرسی به دکتر خسروپناه واگذاره شده ، با حضور استادان استان های مرکزی، لرستان و همدان برگزار نماییم.»

پیمان عین القضاتی با اشاره به دوره اول این نشست و آگاهی گروه جامعه شناسی از توانمندی های پژوهشگاه افزود: «انجام فعالیت های مشترک پژوهشگاه و دانشگاه در قالب مجلات،کرسی های آزاد اندیشی، فعالیت های تحقیقاتی در زمینه پایان نامه ها و مدرسانی که می توانند در دوره های ضیافت اندیشه یاریگر دانشگاه آزاد اسلامی باشند از اهداف تشکیل این نشست است.»

وی در ادامه افزود: «رشته روان شناسی یکی از پرجمعیت ترین گروه های دانشکده علوم انسانی درمقطع کارشناسی،کارشناسی ارشد و دکتری با گرایش های مختلف در 5 دانشگاه استان مرکزی است.به همین سبب نشست ویژه با گروه روانشناسی و علوم تربیتی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه منعقد گردیده است.»

معاون فرهنگی و دانشجویی واحد اراک با اشاره به تغییر رویکرد دانشگاه آزاداسلامی ،با تغییر رئیس هیات موسس و هیات امنا و ریاست این دانشگاه گفت: «تغییر و تقویت مباحث در حوزه آموزش ذیل سند دانشگاه اسلامی بر اساس برنامه هدفمند ،حرکت به سمت تحقق آرمان دانشگاه آزاد اسلامی با رویکرد اسلامی است.»

عین القضاتی، یکی از راه حل های برطرف کردن مشکلات آموزش و پژوهش را مرهون تعامل و تبادل بیشتر بین پژوهشگاه به ویژه پژوهشگاه حوزه و دانشگاه دانست و افزود:« اضافه شدن برخی از واحدهای دانشگاهی با نگاه اسلامی و نیاز به مدرس با توانمندی لازم را می توان ازطریق ارتباط پژوهشگاه حوزه و دانشگاه رفع کرد.»

در ادامه این جلسه محمدرضا سالاری فر عضو گروه روان شناسی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه هم با بیان اینکه آیت الله غروی ازسال 60 فعالیت های روان شناسی را با استفاده از اساتید معتبر ایران آغاز کردند،گفت: «ایشان تعامل حوزه و دانشگاه را بسیار ضروری می دانست و با ارتباط قوی و تعاملی که با چند تن از اساتید معتبر برقرار کرد روان شناسی را با نگاه حوزوی راه اندازی و تعدادی از طلاب را جذب کردند تا در حوزه روان شناسی تحصیل و فعالیت کنند.»

وی با بیان اینکه آیت الله غروی تعامل با علم جدید را لازم می دانست افزود:« هم اینک درحوزه بیش از 100روان شناس داریم که عضو نظام روان شناسی هستند و موفقیت خود را مدیون زحمات ایشان می دانند و امروز طلبه ها اعتقاد دارند ایشان پدر علم روان شناسی حوزه علمیه قم هستند.»

سالاری فر با اشاره به آغاز فعالیت های پژوهشی دررشته روان شناسی گفت: «فعالیت های پژوهشی حوزه ازروان شناسی رشد با نگاه اسلامی آغاز و سپس با روان شناسی اجتماعی درحوزه سبک زندگی، روان شناسی خانواده ، روان شناسی دین و روان شناسی در قرآن و روایات و سایرکتبی که برای مباحث درمانی دینی و معنوی تدوین شد، زمینه پژوهش های علمی قوی را فراهم کرد.»

آیت الله سید محمد غروی پدرعلم روان شناسی هم با اشاره به تاریخچه علم روان شناسی و علوم تربیتی ، هدف این پژوهشگاه درسال های اولیه را ورود و باز سازی در علوم انسانی عنوان کرد و گفت: « درسال های اولیه مکتب روان شناسی با مبنای علمی و فلسفی آن ارائه و مورد نقد قرار گرفت.»

وی با بیان اینکه درسال های بعد کتاب هایی تدوین شد که بسیار تطبیقی بود و جنبه نقد و بررسی داشت افزود: «تدوین این کتب زمینه را برای فعالیت های عمیق تر فراهم کرد.»

محمود نوذری عضو گروه علوم تربیتی هم با اشاره به تصویب 18واحد تحت عنوان تعلیم و تربیت اسلامی با اساسنامه جدید دانشگاه فرهنگیان گفت : «تالیف این کتب به پژوهشگاه قم واگذار شده و یک شورای علمی جداگانه مخصوص دانشگاه فرهنگیان داریم که تدوین کتب وفعالیت آموزشی اساتید این دانشگاه بر عهده این پژوهشگاه است.»

وی با اشاره به برگزاری همایش بین المللی تربیت دینی توسط آستان قدس رضوی یاد آورشد : «فعالیت علمی این همایش هم به اعضای هیات علمی پژوهشگاه حوزه و دانشگاه واگذار شده است.»

مسعود جان بزرگی عضو هیات علمی پژوهشگاه هم با بیان اینکه علوم انسانی فی نفسه هدف نیست بلکه برای جامعه سازی اسلامی است گفت: «درصورتی که جامعه سازی مد نظر باشد ممکن است فعالیت ها و جهت گیری ها دقیق تر و کاربردی تر و استفاده از آنچه که تاکنون بوده بتواند باشد.»

محمد بهشتی عضو گروه علوم تربیتی پژوهشگاه هم با اشاره به فعالیت های دانشگاه فرهنگیان در مقاطع مختلف گفت: «آیا همه روش ها برای تمام دوره ها می تواند کارسازباشد یابخشی ازیک روش با یک ویژگی خاص تاثیرگذار است.»

وی با اشاره به ضرورت تجدید نظر در نگارش کتاب برای تهیه خوراک فکری افراد در مقاطع مختلف افزود:« مبنای تربیت ازدیدگاه قرآن زمانی اتفاق می افتد که اندیشمندان در کنار هم برای انجام کارها تلاش کنند زیرا مجموعه افرادی نیست که در کنار هم بصورت جداگانه فعالیت کنند بلکه فعالیت هایی به شمار می رود که حاصل تعامل فکری افرادی است که با هم فکر و ایده را تولید میکنند.»

204

کد خبر: 885400

وب گردی

وب گردی