شکست های بن سلمان او را مرد سال خاورمیانه کرد

روزنامه ایندیپندنت انگلیس در مقاله ای نوشت : محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان، به لحاظ شکست های پیاپی در تصمیماتش به خصوص در مورد سوریه، یمن و قطر چهره سال خاورمیانه شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از روزنامه "ایندیپندنت انگلیس"، پاتریک کوپرن نویسنده این مقاله که بخش هایی از آن روز شنبه در پایگاه اطلاع رسانی المنار منتشر شد، نوشت: کشورهای خاورمیانه به خوبی میدانند که طرف برنده و بازنده کیست و کسی از آنها نمی خواهد که طرف بازنده را بگیرد.
کوپرن گزارشگر روزنامه ایندیپندنت دراین مقاله که باعنوان ' تصمیم های غیرحکیمانه محمدبنسلمان جایگاه عربستان را در جهان کاسته است' می نویسد : محمدبنسلمان ولیعهد عربستان بدون شک به دلیل شکست هایش برجسته ترین شخصیت منطقه خاورمیانه در سال جاری بوده است.
وی افزود: محمدبنسلمان در داخل به اقدامات ماکیاولی برای رسیدن به پادشاهی و کنار زدن رقبای داخلی و خارج از خاندان سعودی متهم شده و در بعد خارجی نیز سیاستهای او که نتایجی جز شکست نداشته باعث کاهش جایگاه عربستان در جهان شده است.
وی ادامه داد: بنسلمان که به بیپروایی مشهور است هدایت پروژه های خارجی عربستان را برعهده گرفت که همه آنها نتیجه برعکس داده و هیچ کدام طبق هدف برنامه ریزی شده پیش نرفته است.
کوپرن اضافه کرد: بن سلمان در سوریه از گروههای مخالف دولت سوریه حمایت کرد اما با پشتیبانی روسیه و ایران از بشار اسد، دولت سوریه پیروز میدان بوده و او به هدفش نرسید.
همچنین ولیعهد عربستان در یمن تحت عنوان عملیات 'طوفان قاطعیت' دخالت نظامی کرد اما پس از دوسال و نیم درگیری ها ادامه دارد و باعث کشتار 10 هزار نفر شده و هفت میلیون یمنی را در مرز گرسنگی و قحطی قرار داده است.
وی همچنین نوشت: سیاست خارجی بن سلمان مواجهه با ایران و همپیمانان آن در منطقه بود اما سیاستی که وی در پیش گرفت بیشتر باعث گسترش نقش ایران و تاثیرگذاری بیشتر آن در منطقه شد.
این روزنامه نگار ادامه داد: درباره قطر نیز محمد بن سلمان با محاصره این کشور برای به انزوا کشیدن آن و دور ساختن آن از ایران ،برعکس باعث شد که این همسایه آنها در حاشیه خلیج (فارس) بیشتر به سمت تهران کشیده شود.
کوپرن افزود: اشتباهاتی که رهبران سیاسی مرتکب می شوند غالبا به دلیل خودشیفتگی یا نادانی آنها و یا این که نتیجه گوش دادن آنها به توصیه های باطل مشاوران خود است.
وی تصریح کرد: احتکار قدرت توسط محمدبن سلمان با ادعای تصمیم گیریهای ملی و حمایت از امنیت ملی این کشور کوتاهترین راه او برای رسیدن به محبوبیت مردمی بوده اما این گام باعث شده تا با شکست خوردن تصمیم هایش و نتیجه ندادن آنها همیشه هزینه کلانی بپردازد.
کوپرن می افزاید : تصمیم گیریهای محمدبن سلمان ولیعهد عربستان همیشه از این حکمت که عربستان باید نقش فعالانه و دور اندیشانه ای را بازی کند خالی است و تا این لحظه قدرت سیاسی و اقتصادی عربستان عقبگرد داشته و بنسلمان متکبر دشمنان بسیاری برای این کشور به وجود آورده است.

کد خبر: 885407

وب گردی

وب گردی