حسینی شاهرودی:بیت کوین فرصت یا تهدید/ فضای مجازی قابل حذف شدن نیست

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در تشریح موضوع ما مجبور به تسلیم شدیم که به عنوان یکی از مدل های پولی،مالی و تجاری جهان محسوب می شود گفت:هیچ چیزی در فضای مجازی و دنیای الکترونیک قابل حذف شدن نیست.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز،بیت کوین یک ارز مجازی، ارز مبتی بر رمز و یک ابزاری برای مبادله استقرار است و قرار است جانشین ارز خارجی شود که فقط در فضای مجازی حضور دارد.

به گفته کارشناسان اقتصادی ادعای اولیه این است که نظام کنترل پولی در نوسانات اقتصادی مردم را مراعات نمی کند و مردم در نوسانات اقتصادی قسمتی از سرمایه خود را از دست می دهند اما در سیستم بیت کوین چون در کنترل نظام پولی نیست از این رو سرمایه مردم از کنترل آنها خارج است و مردم ضرر نمی کنند ضمن آنکه نهادهای مالی در پی این هستند که بر بیت کوین کنترل داشته باشند و در نهایت این نظام کنترل پولی بر بیت کوین هم کنترل پیدا می کنند.

سید حسن حسینی شاهرودی عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با خبرنگار پارلمانی ایسکانیوز در تشریح این موضوع و بیان اینکه (Bitcoin|) بیت کوین یکی از مدل های پولی،مالی و تجاری جهان است اظهار کرد:ما اگر خودمان را نسبت به این موج مجهز نکنیم با حجم انبوه منابع مالی مواجه خواهیم شد که از کشور خارج و در جاهای دیگر همانند واردات کالاها،تجارت جهانی و مبادلات پولی و اعتباری صرف خواهد شد.

وی افزود: با توجه به انفجار اطلاعات در دنیا و بروز مدل های جدید مراوده های پولی که بر پایه فناوری های روز مستوری می شود هر آن شاهد بروز و ظهور این چنین تکنولوژی ها هستیم در ضمن ما نمی توانیم با این موج مقابله و آنرا نادیده بگیریم بنابراین باید با این موج همراه و استراتژی هایی تبیین کنیم تا بتوانیم آنرا در اختیار بگیریم و کنترل کنیم.

نماینده مردم شاهرود و میامی در مجلس با تاکید بر اینکه اگر به دنبال حذف آن برآییم قطعا توفیقی نخواهیم داشت گفت: سابقه نشان داده که در حوزه الکترونیک،فناوری اطلاعات و فناوری های نوین هرجایی که عقب نشینی کردیم و درها را بستیم دیدیم که روزنه هایی از جاهای دیگر باز شد و کم کم همان موضوع را تمام بستر های مرتبط را تسخیر کرد و در نهایت ما مجبور به تسلیم شدیم.

وی با تاکید بر اینکه مانباید در این امور تسلیم شویم بلکه باید برنامه ای برای هدایت این امر داشته باشیم افزود: در 15 سال گذشته که مبحث تجارت الکترونیک مطرح شد شاهد مقاومت های بسیار زیادی بودیم آن هم از جانب تجاری که بصورت سنتی فعالیت داشتند و از سویی بانک های ما که به علوم و فنون روز آشنایی نداشتند و بستر های چنین فناوری هایی هنوز در چرخه های مختلف جامعه ماهیت خود را عنوان نکرده بود که صرفا فعالیت ها پیشگیرانه در راستای مقابله با این امر بوده است که در نهایت پس از گذشت چند سال تابوی مقابله با این اتفاق شکست و ما مجبور به همگرایی با این نظام شدیم.

حسینی شاهرودی در ادامه خاطر نشان کرد: با بروز چنین تکنولوژی ما زیر ساخت ها را برای استفاده از این امر نداشتیم و همین امر باعث شد تا از این قافله عقب بمانیم و باید به این نکته اشاره کرد که در حال حاضر تجارت جهانی در حوزه تجارت الکترونیک از حوزه تجارت سنتی بسیار پیشی گرفته و ماهم به شدت عقب افتاده ایم و سهم ما از این موضوع بسیار اندک است.

وی با اشاره به اینکه هیچ چیزی در فضای مجازی و دنیای الکترونیک قابل حذف شدن نیست بلکه ما باید برای کنترل این امر خود را مجهز کنیم بیان کرد: اگر ما بتوانیم چنین مدل های اقتصادی که در جامعه عرضه می شود را بومی سازی، هدایت و کنترل کنیم بسیار بهتر از آن است که صرفا با انگ غربی ،غیر بومی و یا فسادانگیز بودن سبب ساز حذف آن باشیم.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس در ادامه با بیان اینکه همه دستگاه ها به نوعی با فناوری اطلاعات و اقتصاد مرتبط هستند و به نحوی متولی این موضوع خواهند بود گفت: باید یک نوع اشتراک مساعی میان وزارت ارتباطات،معاونت فناوری ریاست جمهوری،وزارت اقتصاد ،وزارت صنعت،بانک مرکزی شکل بگیرد و این دستگاه ها هماهنگی کامل داشته باشند اما متاسفانه من هنوز نشنیدم که این دستگاه ها رصدی در خصوص بیت کوین انجام دهند.

وی در انتقاد از دستگاه های مرتبط با این امر و تبیین سیاست های پیشگیرانه و بومی سازی این مدل اقتصادی اظهار کرد: طبیعتا این امر نیازمند ورود مرکز های پژوهشی کشور است که باید مرکز پژوهش های بانک مرکزی،وزارت صنایع،وزارت اقتصاد و... در این حوزه ورود کند ضمن اینکه معمولا سیستم های مدیریتی ما دنباله رو هستند و هیچ مقطع و زمانی نسبت به موضوعات پیش بینی یا پیشگیری نداریم و در نهایت منتظر هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می افتد و بعد چاره اندیشی کنیم که این راه بسیار هزینه بر تر است.

حسینی شاهرودی در پاسخ به اینکه کمیسیون اقتصادی مجلس در این خصوص عکس العمل یا جلسه ای در این باره صورت داده یا خیر گفت: مجلس شورای اسلامی هم از این موضوع مستثنا نیست و طبق روال دیگر دستگاه ها دنباله رو است ضمن اینکه مجلس رصد کننده و تصویب کننده قوانین است.

301

کد خبر: 885454

وب گردی

وب گردی