یک سوم موسسات خیریه برای تحت پوشش قرار دادن نیازمندان کافی است/لذت کار خیر و دستگیری از نیازمندان

درد را از هر طرف بخوانی درد است و اوج درد شاید زمانی است که زنی سرپرست خانواده اش را از دست می دهد و برای تامین هزینه های زندگی  خود و فرزندانش مستاصل می ماند؛ اما همه زندگی که درد وغم و بدبختی نیست اگرکمی دقت کنیم می بینیم در کنار ما مردان و زنان نیکوکاری زندگی می کنند که دغدغه شان کمک به نیازمندان است و بدون اینکه منتی بر خانواده داشته باشند و لازم باشد کسی بداند، کمک می کنند که چرخ زندگی زنان سرپرست خانوار ودیگر نیازمندان جامعه بچرخد.

زهره حاجیان -ایسکانیوز: اما شاید شما باور نکنید که یکی از بزرگ ترین و کارآمدترین خیریه های کشور در جایی پشت بازار آهن و در جنوب شهر فعالیت می کند که با چندین زیرمجموعه درخدمت اهالی محله، تهران و حتی سطح کشور است.

وقتی می رسیم کامیون را بار زده اند و به رانندگان کامیون ها آخرین سفارش ها را می کنند: لباس گرم برداشتید کرمانشاه خیلی سرد است.

با گذشت بیش از یک ماه از زلزله کرمانشاه کمی غریب به نظر می رسد که موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص)سه کامیون وسیله را به مناطق زلزله زده ارسال کنند اما وقتی پای صحبت های "حاج محسن نقی لو" دبیر کل مجمع فرهنگی ایثارگران انقلاب و رئیس هیات مدیره موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص)می نشینیم متوجه می شویم که معمولا مدتی پس از بحران زلزله باید سری به زلزله زدگان زد و کمبودها را رفع کرد.

حمایت موسسه خیریه اززنان بی سرپرست و فرزندان آنها

تا زمانی که در پارکینگ روی پاشنه نچرخد و با سرو صدا باز نشود نمی توانی تصور کنی پشت کاشی شماره 1+60 دنیایی ازمهربانی و صفا نهفته است و کارکنان موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) درکمال مهربانی وصداقت و بدون دریافت مبلغی در خدمت نیازمندان مناطق جنوبی شهر ، تهران بزرگ و حتی در سطح کشور هستند.

با اینکه سال ها ازجنگ تحمیلی گذشته فضای موسسه خیریه عطر و بوی جبهه می دهد روی دیوار را تصاویری ازبچه های جنگ پوشانده و چفیه های آویزان روی هرم گرمایی که از اجاق گاز کوچکی که سعی می کند کتری آب را بجوشاند تکان می خورد. بوی عود از جایی که معلوم نیست فضا را پر کرده .حاج آقا دستی به محاسنش می کشد و در پاسخ به این سوال که حمایت موسسه خیریه از زنان بی سرپرست و فرزندان آنها چگونه است می گوید: موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد یکی از فعال ترین خیریه های تحت پوشش مجمع فرهنگی ایثارگران است که از436زن بی سرپرست و 1200 فرزند آنها حمایت می کند.

اما حمایت واژه ای کلی است وحاج آقا در پاسخ به اینکه حمایت موسسه خیریه از زنان بی سرپرست و فرزندان آنها به چه معنی است؟می گوید: زنان سرپرست خانوار از نظر تامین مسکن و معیشت شامل خوراک و پوشاک ، هزینه های تحصیلی فرزندان ،هزینه های درمان اعضای خانواده و مسائل رفاهی شامل اردوهای زیارتی و سیاحتی و تفریحی تحت پوشش موسسه خیریه هستند به این معنی که خیریه همه تلاش خود را در رفع مشکلات تامین هزینه های روزمره و هزینه های دارو و درمان و به طور کلی آسایش نسبی این گروه از جامعه انجام می دهد.

خیریه ها نقش اساسی در زندگی نیازمندان دارند

شاید (زهرا- ع) ازمددجویان تحت پوشش موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) نداند که مجمع فرهنگی ایثار گران درسال 78 تاسیس شد وکانون های زیرمجموعه اش به مرور راه اندازی شداما خوب می داند که موسسه خیریه حق بزرگی برگردنش دارد و اگر کمک های "حاج محسن نقی لو" و مهربانی های بچه های خیریه نبود نمی دانست زندگی اش چگونه رقم می خورد.

زندگی زهرا شبیه هزاران زن سرپرست خانواری است که به دلیل اعتیاد ازهمسرشان جدا شده اند و زندگی شان به سختی می گذرد.او می گوید:اصلا پول پیش برای اجاره خانه نداشتم وحاج آقا وقتی شرایط زندگی مان را دید 3 میلیون تومان برای ودیعه به من داد و از طرفی خانم دکتری که برای نظافت به منزلش می رفتم 5 میلیون تومان بلاعوض به من داد و توانستم خانه ای با ودیعه 8 میلیون واجاره 500 تومان اجاره کنم.

حالا زهرا دوهفته ای است که نمی تواند سرکار برود و از زن و مرد سالمند پرستاری کند: نگهداری ازسالمند سخت است به ویژه که قادر به حرکت نباشند و مجبور باشی در روز چندین نوبت آنها را جابه جا کنی.

زهرا 41 ساله ازصبح خروس خوان برای نگهداری اززن سالمند به عبدل آباد می رفت و با حقوق نگهداری ازیک سالمند مجبور بود که از مرد سالمند خانه هم نگهداری کند وسختی کار و ازطرفی تنها ماندن بچه ها تا 10-11 شب باعث شده دیگر نتواند ادامه دهد و دنبال کار دیگری است.

خیریه حامیان قائم آل محمد علاوه بر کمک به ودیعه خانه در تامین معیشت خانواده وهزینه های تحصیل دو فرزند زهرا کمک می کنند. زهرا مانندهمه زنانی که اجبار زندگی بی سرپرست شان کرده آرزو دارد که فرزندانش درس بخوانند و برای خودشان کسی بشوند.

جمع آوری واسکان 134 زن بی سرپرست ازحرم امام خمینی

خبرکوتاه "اسکان 300 زن بی سرپرست درحرم امام خمینی" کافی بود تا اعضای موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص)به فکرکمک وحمایت ازآنها بیفتند وسال گذشته 134 زن بی سرپرست ازحرم امام جمع آوری وتحت پوشش خیریه قرارگرفتند.

حاج محسن نقی لومی گوید:پارسال با خبر شدیم که تعدادی از زنان و دختران به حرم امام خمینی(ره) پناه می بردند وشب های سرد بعد ازساعت 10 فرش های حرم را دورخود می پیچیدند وصحنه های دردناکی به وجود می آوردند و متاسفانه دوسه نفر از آنها ازخانواده های شهدا وآزادگان بودند که به دلیل شرایط سخت زندگی به مشکل برخورده بودند.

اوادامه می دهد:درگوشه ای حرم امام 300 نفر زنان و دخترانی که به دلیل اختلافات خانوادگی و یا فرار از خانه ازشهرستانها به تهران آمده بودندساکن بودند که با تماس با خانواده ها وحل مشکلات برخی ازآنها به شهرهای خود برگشتند و 136 زن بی سرپرست باقی ماندند که درسوله ای درشهرسنگ در باقرشهراسکان دادیم و با کمک یکی ازخواهران انتظامات دونفر از زنان راضی شدند که به شهرهای خودشان در" مشهد" و "دان اصفهان" برگردند و 134 زن مستاصل و بی سرپرست مدتی درسوله ماندند و به دلیل نامناسب بودن شرایط محل سوله تصمیم گرفتیم برای آنها خانه ای اجاره کنیم وهمه پول ودیعه خانه ها راب ازاریان و اصناف تقبل و پرداخت کردند.

حاج محسن می گوید:زنان بی سرپرست درخانه ها و با تهیه امکانات اولیه زندگی اسکان داده شدند اما پرداخت اجاره خانه آنها درماه 12 میلیون و 100 هزارتومان کرایه خانه های اجاره ای بود وتهیه این مبلغ به صورت ماهیانه بسیار سخت بود و تصمیم گرفتیم که 8-7 زن بی سرپرست دریک خانه اسکان داده شود و در حال حاضر زنان بی سرپرست در 29 منزل در منطقه 9 و 18و19 ساکن هستند و علاوه برکرایه منزل هزینه خوراک و پوشاک و دارو و درمان آنها هم پرداخت می شود.

بازاریان و اصناف نیکوکار

حاج محسن نماینده بسیج اصناف و بازاریان است که با کمک های بازاریان مشکلات بسیاری ازنیازمندان را رفع می کند.

دبیرکل مجمع ایثارگران در پاسخ به این سوال که با اینکه خیریه های بسیاری در کشور فعالیت می کنند چرا تعداد نیازمندان همچنان زیاد است ومشکلات مالی آنها حل نمی شودمی گوید: یکی ازمهم ترین مشکلات خیریه ها این است که هدفمند نیستند و ممکن است یک مددجو درچند خیریه عضو باشد و از همه آنها کمک مالی و کالایی دریافت کند و افراد نیازمند دیگری حتی نداند که مسیرخیریه ها کدام طرف است.

اومی گوید:از آنجایی که بسیاری ازنیازمندان درزندگی مشکلات مالی زیادی دارند پس از مدتی به گرفتن پول عادت می کنند و حتی فکر سر کار رفتن را نمی کنند.

حاج محسن تاکید می کند: مشکل مهم تر اینکه برخی ازخیریه ها به دنبال کارهای اقتصادی هستند وبه نام خیریه ها تحصیل مال می کنند و مددجو برای آنها یک بهانه است حتی یکی از موسسات با پول صدقاتی که ازمردم می گیرد مسکن می سازد.

وی با اشاره به اینکه موسسات خیریه باید هدفمند شوند می گوید:اکثریت خیریه ها مایل نیستند دریک دایره قرار بگیرند و با همکاری یکدیگر در حل مشکلات افراد نیازمند بکوشند حتی سازمان اوقاف و امور خیریه با اینکه متولی امورخیریه هاست وهیچ معاونتی درسازمان اوقاف برای امور خیریه وجود ندارد و هیچ کاری برای خیریه ها نمی کند.

نقی لو میگوید: هر کدام ازخیریه ها مجوزشان را ازیک ارگان یا سازمان مانند سازمان بهزیستی ،وزارت کشور، استانداری ها ،شهرداری و ... دریافت می کنند اما گاهی حتی خیریه هایی که از یک سازمان مجوز گرفته اند با هم هماهنگ نیستند و متاسفانه برخی ازمدیران خیریه ها با شروع به کارموسسات احساس قدرت می کنند.

به اعتقاد رییس هیات مدیره موسسه خیریه حامیان قائم آل محمد(ص) در حال حاضر یک سوم موسسات خیریه برای تحت پوشش قرار دادن نیازمندان و افراد بی بضاعت کفایت می کند. تیم بانوان فاطمی چکار می کنند؟

گروه یا تشکل بانوان فاطمی بیشتر به کارهای فرهنگی می پردازند و یکی ازمهمترین کارهای آنها ساماندهی روضه هایی است که برخی ازساکنان منطقه برگزارمی کنند .

نقی لو با بیان این مطلب می گوید: مراسم روضه خوانی یا ختم انعام از قدیم الایام تهران برگزارمی شود به این معنی که کسی نذر می کند و با برآورده شدن نذری مراسم روضه ای برپا می کند و یا در مناسبات مذهبی مراسمی در خانه همسایگان برگزار می شود وگروه بانوان فاطمی با مدیریت خانم لطیفی مسئول حوزه علمیه حضرت زینب(س) با برنامه ریزی این مراسم در زینبیه ای درکوی 17 شهریور برگزار می کند و حدود 400 نفر اززنان در مراسم روضه دسته جمعی شرکت می کنند و این مراسم دو مزیت دارد اول اینکه درهزینه هایی که هر خانواده به تنهایی مراسم روضه خوانی می گرفت صرفه جویی قابل توجهی می شود و هم ازکارشناسان مذهبی مجرب برای برگزاری مراسم و روضه خوانی ها استفاده می شود.

یکی دیگر ازکارهایی که گروه بانوان فاطمی انجام می دهد برپایی نمایشگاه صنایع دستی وعرضه محصولاتی است که زنان بی سرپرست محله تولید می کنند.

حاج محسن با بیان این مطلب می گوید:همین هفته پیش نمایشگاهی با مشارکت بسیج خواهران عترت برگزار شد ودرآن محصولات تولیدی زنان بی سرپرست عرضه وبه فروش رسید وهمین امر دلگرمی برای زنان سرپرست خانوار در تولید محصولات دستی است.

مشارکت اجتماعی اهالی محله برای کمک به زلزله زدگان استان کرمانشاه و تهیه وسایل گرمایشی و پوشاک و تهیه خوراکی های مورد نیاز زلزله زدگان به همت گروه بانوان فاطمی از دیگر فعالیت های این گروه است که به کرمانشاه فرستاده شد.

تحصیل و سواد آموزی به کودکان بازمانده از تحصیل

دیدن کودکان کار سر چهارراه ها که اغلب از تحصیل بازمانده اند ذهن هر کسی را درگیر می کند اما کم هستند کسانی که این دغدغه ذهنی را دنبال کنند و برای شناسایی وجمع آوری و نشاندن آنها پشت میز و نیمکت و سواد آموزی کار می کنند.

حاج محسن که دبیرکل مجمع فرهنگی ایثارگران انقلاب است و 8 موسسه خیریه زیرمجموعه این مجمع با هدف کمک به نیازمندان فعالیت می کند می گوید: یکی از مجموعه ها "کانون همیاران مهرایران"است که فعالیت های فرهنگی دارد و درامور درسی به بچه های بی سرپرست وکودکان کار کمک می کند .

او با اشاره به اینکه شناسایی کودکان تا آوردن آنها پای کلاس های درس و آموزش و پیگیری مشکلات آنها برعهده دانشجویان اهل دلی است که درکانون کارمی کنند می گوید:برخی ازکودکان بازمانده از تحصیل را خود دانشجویان شناسایی و در موردشان تحقیق می کنند و بعضی از معاونت اجتماعی شهرداری منطقه و کمیته امداد امام خمینی معرفی می شوند.

او با اشاره به اینکه تعداد کودکان بازمانده ازتحصیل در منطقه و شهر تهران زیاد است می گوید:شناسایی این کودکان و مجاب کردن کودکان وخانواده های آنان برای نشستن سرکلاس ازسخت ترین کارهایی است که می توان تصور کرد و دانشجویانی که با موسسه کار می کنند این کارسخت را انجام می دهند.

حاج محسن با اشاره به اینکه مجوزاین کانون ازسازمان شهرداری درزمان شهردارسابق گرفته شد می گوید:درحال حاضر 75 کودک بی سرپرست یا کودکان کار درمجتمع شهید مختارسلیمانی درحال آموزش هستند وتحصیل می کنند.

سن کودکان بین 6 تا 14 سال است وبیشتر آنها ازکودکان کار و کودکان بازمانده ازتحصیل دختر و پسر هستند که تحت نظر خانم حسینی درمجتمع مختار سلیمانی درس می خوانند.

دبیرکل مجمع فرهنگی ایثارگران انقلاب با بیان این مطلب ادامه می دهد: بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل از اتباع به ویژه اتباع افغانستانی و پاکستانی هستند که با هماهنگی های انجام شده درمدرسه" ایران تایر"مدرسه "تذهیب"مشغول به تحصیل هستند.

دورهمی اسرای اردوگاه های عراق درتهران

شاید یکی از آرزوهای بچه های جبهه وجنگ دیدن دوباره رزمندگانی باشد که مدت ها در کنارهم با دشمن جنگیده اند و یکی ازمهم ترین و زیباترین کاری که موسسه خیریه انجام داده در مورد اسیرانی است که سال ها در کنارهم در اردوگاه ها زندگی کرده و شکنجه شده اند.

به گفته دبیرکل مجمع یکی از زیباترین کارهایی که توسط موسسه خیریه حامیان آل محمد(ص) انجام شد شناسایی اسیران جنگ تحمیلی بود که در اردوگاه های ابوغریب ، رمادیه ، بغداد ودیگر اردو گاه های دشمن اسیر بودند که پس از شناسایی و پیدا کردن نشانی آنها درسراسر کشوربه باغی در تهران دعوت شدند.

اومی گوید :این اقدام زیبا با همکاری کانون جوانان ناحیه مسلم بن عقیل انجام شد و از 345 اسیری که ازسراسر کشور دعوت شده بودند 280 نفر آمدند وبا دیدن همرزمان و اسیرانی که دراردوگاه های عراق در کنارهم بودند حس و حال خوب و جوی دوستانه و معنوی به وجود آمد و تاکنون 7 بار این کار زیبا را انجام داده ایم.

حاج محسن با اشاره به اینکه درقدم اول باور نمی کردیم که بتوانیم اسیرانی که هر کدام در شهری زندگی می کردند را پیدا کنیم می گوید: شناسایی اسرا کارآسانی نبود اما با تلاش های شبانه روزی بچه های موسسه خیریه انجام شد ودیدن اسرایی که پس ازسی و اندی سال یکدیگررا می دیدند ازبهترین تصاویری بود که در عمرمان می دیدیم. بچه ها مدت ها در آغوش هم گریه می کردند وانگار که باور نمی کردند در کنار هم باشند به صورت هم نگاه می کردند وجمله داداش چقدر پیر شدی مرتب تکرار می شد.

گردست فتاده ای بگیری مردی

کارکردن درمجمع ایثارگران انقلاب اسلامی دلی به بزرگی ایران می خواهد چرا که در انجام کوچک ترین کاربرای افراد نیازمند و محروم لذتی نهفته است که بیش از 1000 نفر عضومجمع با جان و دل و بدون دریافت پول انجام می دهند.

فعالیت های مجمع فرهنگی ایثارگران وکانون های زیرمجموعه اش به شهر تهران محدود نمی شود و اعضای مجمع ایتام و خانواده های نیازمند استان های خراسان جنوبی، خراسان شمالی، استان زنجان ،استان اصفهان و خراسان رضوی را تحت پوشش دارند و موسسه محرومیت زدایی ایران سازان کار خدمت رسانی و ساخت و ساز روستاهای محروم را بر عهده دارد.

همچنین300 نفراز پزشکان، چشم پزشکان ودندان پزشکان و پرستاران داوطلب با نام "منادیان صلح "در روستاهای مناطق محروم و دورافتاده خدمات درمانی رایگان ارائه می دهند وهزینه داروهای بیماران را مجمع می پردازد و دراین دوره بالغ بر 7 میلیون تومان دارو در اختیار تیم درمان قرار گرفت.

700

کد خبر: 885505

وب گردی

وب گردی