مخالفت مجلس با بنزین ۱۵۰۰ تومانی

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس گفت:نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالف با افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین است، چرا که افزایش قیمت با این شدت می تواند شوک تورمی ایجاد کند و بسیار خطرناک است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ در پی تقدیم لایحه بودجه ۹۷ به مجلس بحث هایی حول محور افزایش قیمت حامل های انرژی در فضای رسانه ها شکل گرفت. تنور این گپ و گفت ها هنوز داغ بود که احتمال افزایش قیمت بنزین از اول دی ماه سال جاری مطرح شد. طبق این خبر که از سوی یک مقام مسوول در سازمان برنامه و بودجه مطرح شد، احتمال دارد نرخ بنزین از هزار تومان به هزار و ۵۰۰ تومان افزایش یابد. در همین حین بیژن زنگنه، وزیر نفت اعلام کرد که افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه ۹۷ دیده شده است اما میزان و چگونگی آن دقیقا مشخص نیست و هنوز قراری بر افزایش قیمت از زمان مشخصی وجود ندارد و ین طرح نیازمند بررسی است.

چند روز قبل هم غلامحسین حسنتاش، کارشناس ارشد انرژی طی یادداشتی نوشت: این که چهارسال افزایش تدریجی قیمت حامل‌های انرژی که در قانون پیش‌بینی شده است را اجرا نکنیم تا دوباره رای بیاوریم و بعد که خیالمان راحت شد جمع آن افزایش‌ها را یکباره اجرا کنیم تا شوک بزرگ دیگری به پیکره نحیف اقتصاد و معیشت مردم وارد شود، یک فریب‌کاری مخرب است. ظاهرا دولت خوب وقتی را هم برای این شوک انتخاب کرده است چراکه مجلس هم سال آخرش نیست و انتخابات مجلس بعد نزدیک نیست و لذا نمایندگان هم انگیزه چندانی برای مخالفت با این شوک ندارند.

در این ارتباط، هدایت الله خادمی، نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه اگر دولت قصد افزایش قیمت حامل های انرژی را داشت باید این امر را از سال ۹۲ و به تدریج اجرایی می کرد، گفت: بهتر است این افزایش قیمت با یک شیب ملایم انجام شود تا شوک اجتماعی و اقتصادی به جامعه وارد نشود.

او ایجاد شوک اقتصادی و اجتماعی را نتیجه قطعی افزایش ۵۰ درصدی قیمت بنزین اعلام کرد و افزود: این افزایش قیمت می تواند بر افزایش قیمت کالاها تاثیر گذاشته و در نتیجه آسیب و حتی تعطیلی واحدهای تولیدی را به همراه داشته باشد که نتیجه آن ریزش اشتغال است و در شرایط کنونی بخش صنعت و تولید کشور توان تحمل چنین شوکی را ندارد.

طبق گفته این مقام مسوول پیشنهاد شده قیمت بنزین به حدود ۱۵۰۰ و گاز از ۳۰۰ به ۵۰۰ تومان افزایش یابد. البته افزایش درآمدهای دولت لازم است، اما نه از طریق ایجاد چنین شوکی چرا که این میزان افزایش قیمت بنزین عادلانه نیست.

خادمی موافقت نمایندگان مجلس با نرخ پیشنهادی ۱۵۰۰ تومان بنزین را بعید دانست و ادامه داد: مجلس مخالف افزایش قیمت بنزین نیست، اما نه به این میزان. بلکه افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی نرخ را منطقی می داند. با نیم نگاهی به بودجه سال ۹۷، در می یابیم که این بودجه به درستی برنامه ریزی نشده است .

نایب رییس کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: دولت باید از طرفی هزینه های خود را کاهش دهد. این در حالی است که درآمدهای حاصل از هدفمندی یارانه ها که قرار بود بخشی از آن به تولید و اشتغال تخصیص داده شود، محقق نشد. حال آنکه با وجود دریافتی حقوق یک میلیون و نیم تا دو میلیون تومان چطور می توان چنین افزایش قیمتی را برای بنزین انتظار داشت؟!

به گفته او، هر چند نگاه تک تک نمایندگان متفاوت است اما نگاه غالب نمایندگان مجلس مخالفت با چنین افزایش قیمتی است، چراکه این میزان افزایش قیمت با این شدت، خطرناک بوده و شوک تورمی ایجاد می کند. بنابراین به نظر می رسد نمایندگان با افزایش ۱۰ تا ۲۰ درصدی قیمت بنزین موافق باشند.

منبع: مهر

401

کد خبر: 885560

وب گردی

وب گردی