دولت در بودجه 97 به دنبال کاهش کسری بودجه است/ حقوق کارمندان دولتی باعث بدهکاری دولت شد

عبده تبریزی افزود: یکی از دلایل بدهکاری دولت حقوق کارمندان دولتی است که به هیچ عنوان نمی تواند کاهش یابد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ عبده تبریزی اقتصاددان با بیان اینکه گاهی تصور می شود که تورم به معنای بالارفتن قیمت هاست گفت: این تصوری اشتباه است زیرا تورم به متغیرهای دیگری وابسته است که به دنبال آن حجم پول نیز افزایش می یابد و تورم را باعث می شود.

او گفت: دولت در بودجه 97 به دنبال کاهش کسری بودجه است و برای اینکه کسری بودجه را کاهش دهند تصمیماتی درباره افرایش برخی قیمت ها گرفته شده است.

به گفته این اقتصاددان، کشور در سال های قبل شاهد رشد اقتصادی بود که در نتیجه افزایش قیمت نفت حاصل شده بود.

عبده تبریزی افزود: یکی از دلایل بدهکاری دولت حقوق کارمندان دولتی است که به هیچ عنوان نمی تواند کاهش یابد.

او گفت: استقراض از صندوق توسعه ملی بسته به نحوه مصرف می تواند تورم زا باشد اگرچه نحوه هزینه کرد دولت از این صندوق می تواند بر میزان این تورم تاثیر بگذارد.

این اقتصاددان گفت: در چندسال دیگر منابع فسیلی دیگر به عنوان ثروت ملی به حساب نمی آید زیرا در آینده دیگر مشتری برای آنها وجود ندارد.

او افزود: برای جمعیت 80 میلیونی این درآمدی که خلق می شود کافی نیست زیرا کشورهای مشابه توانسته اند با بازتعریفی اقتصاد به رشد اقتصادی بالایی دست یابند.

او گفت: بیکاری حاصل نرخ رشد پایین اشتغال است، از سوی دیگر افزایش نرخ رشد به معنای اشتغال زایی نیست، در حال حاضر کشور با 3 میلیون نفر بیکار روبرو است و از سوی دیگر جمعیت غیرفعال کشور هم بالاست.

عبده تبریزی افزود: آموزش و پرورش باید در محتوای آموزشی مورد بازنگری قرار گیرد بدان معنا که نیروهایی تربیت کند که خود کارآفرین باشند و عملا منتظر شغل های دولتی نباشند.

او افزود: نرخ رشد اقتصادی 8 درصدی با توجه به جمعیت کنونی کشور کافی نیست چه برسد به نرخ رشد 3 درصدی که اصلا جوابگوی نیازهای کنونی کشور نیست.

عبده تبریزی گفت: وضعیت رشد اقتصاد در ایران به تصمیماتی فراتر از دولت ارتباط دارد. باید اجماعی ایجاد شود که نرخ رشد اقتصادی اصلاح شود، موانع اقتصادی نیز برطرف شود. بخش خصوصی نیز نقش مهمی در بهره وری دارد.

منبع: تسنیم

401

کد خبر: 885592

وب گردی

وب گردی