پژوهش سیری مطمئن به سوی برتری

در دنیای امروز دانایی مهم ترین منبع قدرت و از محورهای اصلی پیشرفت و تعالی جامعه محسوب می شود. این در حالی است که معرفت و دانایی جز در سایه پژوهش و حقیقت جویی ممکن نخواهد شد و در طول حیات بشری، همواره پژوهش، مسیری مطمئن برای دستیابی به امتیازات و برتری‌های گوناگون و پیشرانی منطقی در عرصه‌های علمی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی بوده است.

چنانکه امروزه بسیاری از کشورهای پیشرفته در قالب آینده پژوهشی و به اتکاء ظرفیت‌های علمی و آموزشی ، آینده مطلوب خود را به تصویر کشیده و برای آن سرمایه گذاری می کنند.

مقام معظم رهبری نیز پیشرفت کشور را نیازمند حرکت علمی بسیار قوی دانسته و براین نکته تأکید دارندکه علم و تحقیق کلید قطعی پیشرفت کشور است. ایشان نوآوری علمی مورد نظر در فرهنگ معارف اسلامی را که از آن به اجتهاد یاد می شود ، مشروط به دو عامل مهم " قدرت و جرأت علمی" دانسته و بر تلاش پژوهشی و تولید علمی جهت جلوگیری از آنارشیسم علمی و مهملگویی توصیه می نمایند.

متأسفانه تاکنون ابتناء فعالیت‌های دانشگاهی صرفاً برای آموزش بوده و برهمین اساس هم محتوای آموزشی دانشگاه ها حاصل تقلید علمی و عمدتاً مصرف تولیدات و دستاوردهای علمی و پژوهشی وارداتی بوده است. تغییر این وضعیت به منظور حل چالش‌های اساسی و تأمین نیازهای راهبردی کشور، جز با غلبه رویکرد پژوهشی در فعالیت‌های علمی و توسعه فرهنگ پژوهش در میان دستگاه‌ها و نهادهای مختلف ممکن نخواهد بود و البته در این مسیر ، مسئله محوری و کاربردی کردن پژوهش‌های علمی ضروری و حیاتی است. بالتبع نقش شورآفرین اعضاء هیأت علمی دانشگاه‌ها در تهیج و ترغیب دانشجویان همراه با تحقق سیاست های کلان و راهبری نظام آموزش عالی کشور در تجاری سازی نظریات جدید و ایده های نوآورانه برای حدوث رویدادهای علمی و پژوهشی ، اثربخش و بی بدیل خواهد بود.

واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی، با اتکاء به ظرفیت‌های علمی و فرصت‌های پژوهشی خود همواره پژوهش‌های مسئله محور و کاربردی را به عنوان مزیتی رقابتی در مجموعه فعالیت‌های آموزشی و رسالت علمی خود، مورد توجه قرار داده و رویکرد ارزش آفرینی هرچه بیشتر در تکمیل زنجیره تولید دانش، افزایش ثروت و پیشرفت همه جانبه را با تمرکز برزمینه های برتری پژوهشی و هدف گذاری بر مبنای نقشه جامع علمی کشور و سیاست‌های کلان دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می نماید.

امید است هفته پژوهش ، فرصتی مناسب ، شوق آفرین و هدفمند برای اهل دانایی و دلاوران عرصه عمل در مسیر پیشرفت و اعتلاء کشور باشد.

کد خبر: 885606

وب گردی

وب گردی