آغاز به کار پانزدهمین گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی

پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی، در این گردهمایی که با حضور معاون نوآوری و تجاری سازی فناوری معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر بیژن رنجبر معاون پژوهش و فناوری دانشگاه و معاونان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی سراسر کشور برگزار می شود، از پژوهشگران برتر دانشگاه تقدیر به عمل می آید.

بررسی و تحلیل سیاست های کلان حوزه پژوهش و فناوری توسط معاونان و مدیران این حوزه پژوهش و فناوری از دیگر برنامه های این گردهمایی یک روزه است.

همچنین بعدازظهر امروز و در قسمت دوم گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، دکتر ولایتی رئیس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی به ایراد سخنرانی خواهد پرداخت و جلسه پرسش و پاسخ معاونان و مدیران حوزه پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی برگزار خواهد شد.

تهیه پیوست کارآفرینی، اقتصادی و درآمدزایی در دانشگاه آزاد اسلامی/ سیاستها را به سمت تجاری سازی فعالیت های پژوهشی سوق دهیم

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی ازتهیه پیوست کارآفرینی، اقتصادی و درآمدزایی برای برنامه های راهبردی معاونت پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور خبر داد.

دکتر بیژن رنجبر در پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه هر ساله هفته پژوهش از 21 تا 27 آذر ماه برگزار می شود، گفت:‌ امروز در هفته پژوهش به نام روز پژوهش، فناوری،‌ مهارت و کارآفرینی نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه گرامیداشت هفته پژوهش در سطح واحدهای دانشگاهی، استانها و ملی برگزار شده است،‌ گفت:‌ در واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی برنامه های متنوعی از قبیل سخنرانی های علمی، کارگاه های آموزشی، تقدیر از پژوهشگران برتر در حوزه های مختلف،‌ نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی و شرکت در نمایشگاه سراسری پژوهش، فناوری و فن بازار برگزار شده است.

دکتر رنجبر با اشاره به برگزاری هجدهمین نمایشگاه پژوهش، فناوری و فن بازار، اظهار داشت:‌ این نمایشگاه سراسری در مقایسه با سال گذشته ارتقا ویژه ای داشت و به معنای واقعی یک فن بازار بود.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه این دانشگاه به دلیل کمبود فضا تنها موفق به ارائه 160 محصول از هزار و 100 محصول پژوهشی در این نمایشگاه شد، خاطر نشان کرد:‌ دانشگاه آزاد اسلامی در هجدهمین نمایشگاه پژوهش،‌ فناوری و فن بازار در 6 حوزه تخصصی شامل تجهیزات ساخت و تولید مکاترونیک 45 محصول،‌ صنایع شیمایی و نانو 30 محصول،‌ نرم افزار و کامپیوتر 28 محصول،‌ کشاورزی و صنایع غذایی 27 محصول‌، مهندسی پزشکی 21 محصول و عمران و سازه بتونی 9 محصول ارائه کرده است.

وی افزود:‌ اولویت و ملاک اصلی کمیته محتوا و انتخاب محصول،‌ معرفی محصولات تجاری شده در طول یک یا دو سال گذشته بوده است.

دکتر رنجبر به بازدید دکتر فرهاد رهبر از هجدهمین نمایشگاه پژوهش،‌ فناوری و فن بازار اشاره و تصریح کرد:‌ رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در بازدید سه ساعت خود از این نمایشگاه از 160 محصول دیدن کرد و با پژوهشگران و محققین گفت وگو کرد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی اظهار داشت:‌ هفت نفر از پژوهشگران و فناوران برتر واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی جهت معرفی به وزارت علوم و تحقیقات و فناوری انتخاب شدند که یک نفر از این پژوهشگران از واحد خوراسگان از سوی این وزارتخانه به عنوان فناور نمونه کشوری انتخاب شد که جای تبریک به خانواده بزرگ دانشگاه آزاد اسلامی دارد.

وی ادامه داد:‌ گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی یکی از مهم ترین و کلیدی ترین برنامه های مانور و نمایش هفته پژوهش در سراسر کشور است.

دکتر رنجبر با اشاره به وضعیت موجود علم و فناوری کشور، گفت:‌ رتبه جهانی رشد علمی کشور 4، تولید علم 16، رتبه های اقتصادی و صنعتی به ترتیب 74 و 97، کسب و کار 118 و نوآوری 120 است که این آمارها نشان می دهد رشد و تولید علمی با کسب و کار و نوآوری متوازن جلو نمی رود و فعالیتها و تولیدات علمی دانشگاه ها منجر به کسب و کار نمی شود.

وی با بیان اینکه دانشگاه ها باید متخصصینی تربیت کنند که وارد بازار کار شوند، افزود:‌ اصلاح ارتقاء جایگاه فعالیت های پژوهشی در نظام ارتقاء‌ اساتید و نظام ارزیابی دانشجویان،‌ ارتقاء‌ الگوهای حمایتی از گروه های دانش بنیان و فعال در حوزه های اصلی و مهم،‌ تقویت و ارتقاء‌ الگوهای حمایتی از بازار یابی و فروش محصولات از جمله راهکاری برون رفت از مشکلات پژوهشی و بهبود وضعیت کسب و کار است.

دکتر رنجبر با اشاره به اینکه دانشگاه استنفورد یک دانشگاه خصوصی و هلدینگ بزرگی در آمریکاست،‌ گفت:‌ منابع درآمدی این دانشگاه شامل 29 درصد از تحقیقات حمایت شده، 20 درصد درآمد سالانه،‌ 18 درصد ارائه خدمات درمانی، 3 درصد هدایا، 10 درصد از آزمایشگاه ها،‌ 9 درصد سایر درآمدها و تنها 11 درصد از شهریه است.

وی با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی 50 درصد ظرفیت آموزش عالی کشور را برعهده دارد، خاطر نشان کرد:‌ باید سیاستهای دانشگاه آزاد اسلامی را به سمت تجاری سازی فعالیت های پژوهشی سوق دهیم.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی خاطرنشان کرد: با پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری به اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی ایران دست خواهیم یافت.

گفتنی است در این همایش روسای واحدها، معاونان پژوهش و فناوری واحدهای دانشگاهی در سراسر کشور و مدیران کل سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی حضور داشتند.

کد خبر: 885622

وب گردی

وب گردی