ایجاد دیوار بی اعتمادی بین دانش و فناوری در نبود مدیریت پژوهش

پانزدهمین گردهمایی سراسری معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی با حضور دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه در سازمان مرکزی دانشگاه آغاز به کار کرد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر فرهاد رهبر رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، در گردهمایی معاونان پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: از نتایجی که در این نشست بدست می آید استفاده خواهیم کرد و خروجی های این گردهمایی در برنامه ریزی ها و سیاست گذاری ها اجرایی می شوند.

او افزود: راه باید برای پژوهش هموار شود تا به هدف نهایی برسیم و اولین چالشی که در بحث پژوهش داریم موضوع مدیریت دانش است که در سطوح مختلف مورد توجه قرار می گیرد و بخش عمده ی آن به خود من و مدیریت دانش در سطح کلان برمی گردد که در سطح ملی الگوی مدیریت علمی و پژوهشی مناسب در مراکز آموزشی کشور نداریم.

رییس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: راهبردهای دراز مدت برای خود تعریف نکردیم یا اگر هم تعریف شده است روشن و شفاف نیست یعنی اولویت های تحقیقاتی خود را گم کرده ایم چون رویکرد نظام مند و سیستماتیک در تحلیل و تبیین نداریم که هزاران رساله دکترا و ده ها هزار پایان نامه در طی سال دفاع می شود و رویکرد پژوهش محور ندارد و این امر کلی است مختص دانشگاه خاصی نیست.

او ادامه داد: اما سوال اینجاست که کدام یک از تحقیقات علمی بر طبق نیازهای کشور تبیین می شود که در نبود مدیریت پژوهش فاصله و دیوار بی اعتمادی بین دانش و پژوهش صورت می گیرد.

دکتر رهبر خاطر نشان کرد: بسیاری از نتایج پژوهشی واقع بینانه نیست و دانشگاه های ما برخلاف رتبه ی خوب در تحقیقات و تولید علم، در مراکز آموزشی سطح دوم غوطه ور شده اند هم چنین بی اعتمادی مدیران کلان کشور نسبت به یافته های تحقیقاتی معضل دیگری است که همواره از ارتباط صنعت و دانشگاه سخن می گوییم اما مدیران اجرایی اعتقادی به استفاده از یافته های پژوهشی ندارند چون در محصولات و دستاوردهای ساخت داخل نیز واردات صورت می گیرد و منافعی در این راه وجود دارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تصریح کرد: در دانشگاه ها و مراکز تحقیقاتی جایگاهی برای ارائه نتایج تحقیقات و تجاری سازی آن وجود ندارد و در دانشگاه های تراز اول دنیا اساتید در اتاق خود نمی نشینند که دانشجو از طریق کنکور به آن ها معرفی شود و دانشجوی محض را تحویل جامعه بدهند و در این مراکز معتبر استاد در ارتباط با صنعت است و در انجام پژوهشی که قبلا سفارش گرفته از دانشجویان ارشد و دکترا استفاده می کند.

او گفت: مشکل بعدی ایراد ساختاری و فرهنگی است و نظام تعلیم و تربیت کشور یک نظام آموزش محور است نه پژوهش محور و برای پرورش محقق توانا فاقد ساختار مناسبی است حتی پژوهش هایی که صورت می گیرد برای حل مساله انجام نمی شود و پژوهش ها فقط برای تولید مقاله است و نتیجه ی این معضلات ضعف سرمایه گذاری برای تولید دانش و ممانعت از زایش فکر و اندیشه می شود چون در سطح ملی باور به پژوهش وجود ندارد.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: در دانشگاه ها هم نیاز سنجی مناسبی صورت نمی گیرد و کار تیمی در مراکز آموزشی معنا ندارد و دعوا برسرآن است که اسم چه کسی در مقالات به عنوان نفر اول نوشته شود.

او افزود: یک دسته از مشکلات هم به قوانین و مقررات برمی گردد که یک دیوان سالاری اداری و بسیار پیچیده در امر پژوهشی وجود دارد که استانداردهای پژوهشی مناسبی وجود ندارد و مقررات منطبق بر واقعیت نیست و نظام آموزشی کشور ساز ناهماهنگ می رند و در رفتار هارمونی ندارد.

دکتر رهبر گفت: در حالت کلی تر باید دید چگونه می توان افرادی که اهل پژوهش نیستند را به راه پژوهش وارد کرد و علاقمندان به پژوهش سازماندهی و یاری شوند و اولین راهکار این است که برای پژوهشگر حرمت قایل شویم و فضای همکاری بین المللی فراهم شود چون دانش مرز نمی شناسد و از تجارب سایرین بهره مند شویم و سازوکاری ایجاد کنیم و ساز و کاری ایجاد شود که بین دانشگاه و صنعت چه در بخش دولتی و چه خصوصی، ارتباطی تنومند ایجاد کنیم چراکه امروز یکی از مشکلات جدی دولت بیکاری و ورشکستگی سیستم بانکی کشور است و یکی از معضلات مردم معیشت است.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: سوال اینجاست که دولتمردان تا چه حد از اندیشمندان استفاده می کنند و در تدوین بودجه ی ۹۷ بعنوان یک سند، تا چه حد از صاحب نظران بهره گرفتیم پس باید برای پژوهش حرمت قائل شویم و دانشگاه ها به عنوان کارآفرین به حل مساله کمک کنند هم چنین باید برای محصولات دانشگاه که فکر و اندیشه است بازاریابی بازاریابی صورت گیرد.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 885644

وب گردی

وب گردی