برخی در خصوص وضعیت آب در کشور سیاه نمایی می کنند

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی ظهر امروز در گردهمایی معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: برخی در خصوص وضعیت آب در کشور سیاه نمایی می کنند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز؛ دکتر علی اکبر ولایتی رئیس هیات امنا و هیات موسس دانشگاه آزاد اسلامی در جمع معاونان پژوهشی دانشگاه ازاد اسلامی گفت: امیدواریم به موازات علم، فرهنگ دانشگاه آزاد نیز تغییر کند و پژوهش باید در علوم انسانی نیز وجود داشته باشد چرا که دانشگاه های علوم انسانی کشور در دنیا جایگاه مناسبی ندارند.

دکتر ولایتی تصریح کرد: پژوهش باید اقتصاد محور باشد و در علوم انسانی همچون الهیات پژوهش باید اسلام محور باشد چون فلسفه ی شرق، کاملا با فلسفه ی مادی گرایانه ی غرب متفاوت است و ما در پژوهش امید بسیاری داریم که کار پیش رود هم چنین باید نقشه ی راهی برای پژوهش وجود داشته باشد و موازی کاری انجام نشود مگر آنکه طرح ها مکمل هم باشند.

او افزود: هر شخصی می خواهد در حوزه ی پژوهش کاری کند باید پیشنهاد آن را به مرکز بدهد.

رئیس هیات موسس دانشگاه آزاد تصریح کرد: از سوی آمریکایی ها القا شده است که ایران به بیابان تبدیل می شود که کاملا کذب است چون ۴۰۰ میلیارد متر مکعب سالانه نزولات داریم البته تنها ۲۵ درصد آن بهینه مصرف می شود چون جنگ آینده به خصوص در منطقه ی غرب آسیا جنگ آب است که باید به همان اندازه ی نزولات بهره برداری صورت گیرد و دانشگاه آزاد باید نشان دهد در مساله ی آب سیاه نمایی می شود که حل معضل آب یک تعامل منسجم می خواهد.

دکتر علی اکبر ولایتی اظهار داشت: شکل کم آبی با تدبیر در داخل کشور قابل برطرف شدن است.

او افزود: برخی افراد می خواهند مردم را نسبت به وطن شان نا امید کنند.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: یکی از ماموریت های دانشگاه آزاد یافتن راه حل های علمی برای جلوگیری از هدر رفت آب در بخش کشاورزی است.

وی ادامه داد: در تولید گندم باید خودکفا شویم، اگر وابسته باشیم و غربی ها صادرات گندم را تحریم کنند استقلال کشور را به خطر انداخته بودیم.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: اگر می خواهیم پژوهش مساله محور باشد باید یک سیستم ارتباط الکترونیکی در دانشگاه آزاد ایجاد شود که طرح های رسیده به مرکز روزانه پاسخ شوند و طرح ها متناسب با شرایط اقلیمی ایجاد شود.

او ادامه داد: هم چنین در محصولات تراریخته و ژنتیک لازم است از تمام امکانات استفاده شود چون حدود ۸ هزار نوع گیاه در ایران وجود دارد که یک چهارم آن گیاهان دارویی است و هیچ جای دنیا این تنوع اقلیمی را ندارد.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی افزود: باید از طرح بذر هیبریدی که طرح برگزیده ی پژوهشی کشور است حمایت شود و برای این محصول بازار هدف مشخص شود.

او افزود: باید روی ژنتیک دانه های غذایی خودمان کار کنیم چون در اروپا و آمریکا محصولات ارگانیک ارزش غذایی بالاتری دارد و یک اولویت مهم برای ما در حوزه ی صنایع غذایی است.

دکتر ولایتی تاکید کرد: هم چنین در جلسات مجمع تشخیص مصلحت هم عنوان شده است که باید در گندم خودکفا شویم و در ژاپن برنج را با قیمتی بالاتر از واردات تولید می شود چون عقیده دارند برنج یک وسیله ی دفاعی است که برای کشور ما هم محصولات غذایی یک امر دفاعی است و اگر روزی در واردات گندم هم تحریم شدیم بتوانیم مقاومت کنیم.

رییس هیات موسس و هیات امنای دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد باید در کشاورزی و مصرف بهینه ی آب پیشرو باشد ادامه داد: حوزه ی صنعت و خودرو هم یک صنعت مهم است که حدود ۵۰ سال است خودرو می سازیم اما هنوز نمی توانیم بگوییم خودروی ملی داریم و باید در این راه نیز قدم هایی برداشته شود.

او افزود: دنیا به سمت خودروهای برقی رفته است هم چنین لازم است از انرژی پاک خورشیدی برای ایده های فناورانه استفاده شود مثلا بتوان برق یک منطقه را با انرژی خورشیدی تامین کرد.

دکتر ولایتی خاطر نشان کرد: در حوزه ی پزشکی و درمان بیماری ها پیشرفت هایی حاصل شده است و می توان ادعا کرد خیلی از پژوهش های حوزه ی پزشکی بومی است البته تجهیزات پزشکی بسیار گران هستند که باید در ساخت این قطعات اقداماتی صورت گیرد و از دستاوردها حمایت شود.

در پایان مراسم دکتر ولایتی به سوالاتی در حوزه ی جراحی زیبایی و پزشکی ترمیم هم چنین سوال هایی در خصوص برجام پاسخ دادند.

خبرنگار: حمید انصاری

کد خبر: 885819

وب گردی

وب گردی