استکبارستیزی مقوله موهومی یا یک آرمان خواهی غیرواقعی نیست

تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان در بیانیه ای به مناسبت 16 آذر روز دانشجو تاکید کردند: استکبارستیزی یک مقوله موهومی یا یک آرمان خواهی غیرواقعی نیست.

به گزارش ایسکانیوز، متن بیانیه به شرح زیر است:

شانزده آذر ١٣٣٢، روزی تاثیر گذار در جنبش دانشجویی در عرصه های سیاسی اجتماعی معاصر است. روزی که ٣ تن از دانشجویان برای آزادی خواهی و استقلال طلبی در خون خود غلطیدند و نهیب استکبار ستیزی رامقابل مستکبرین و عوامل خود کامه آن زمان سر دادند. مبارزه ای که تا امروز در محیط علمی دانشگاه چه در داخل و چه در خارج ازکشور بعنوان رنگین ترین بهای ضد استکباری و استبدادی جریان دانشجویی است. اساس جنبش دانشجویی تلاشی است برای فائق آمدن برفضای تک قطبی، عدالت خواهی و استکبار ستیزی که ثمره آن توسعه و پیشرفت کشور است. پیروزی جبهه مقاومت در عراق و سوریه را می توان پیروز شدن مقاومت بر زر، زور و تزویر دانست. پیروزی بر داعش توسط جبهه مقاومت، فتح الفتوحی در نبرد با استکبار جهانی است و به لحاظ اهمیت راهبردی نقش پیروز واقعی را تعیین می کند. از اینرو تلاش هایی زیادی برای غلبه بر این موضوع صورت گرفته و بی شک تحریم، ترور و تشکیل گروههایی تروریستی با نام های جدید از این قبیل امور هستند. خداوند شر و آسیب شان را به خودشان برمی گرداند، ومکروا ومکر اللّه واللَّه خیر الماکرین.

استکبارستیزی یک مقوله موهومی یا یک آرمان خواهی غیرواقعی نیست

استکبار ستیزی نه یک سلیقه ی سیاسی خاص است و نه یک روش یا تاکتیک برای زمانی معین. آرمانی است واقعی، که اصل آن الهام گرفته از مشی انبیاء بوده و خیر و سعادت دنیوی و اخروی یک ملّت را به همراه دارد و ازین حیث بر همه ی مسئولین جمهوری اسلامی فرض و لازم است. این آرمان نه فقط در کلام بلکه لزوماً باید در برنامه ریزی ها و هدف­گذاری های کلان کشور نمود و بروز داشته باشد. نمی شود کسی از درون به غرب دلبستگی داشته باشد و در عین حال شعار مبارزه با استکبار بدهد! نمی شود الگوی مصرف جامعه را به سمت کالاهای غربی سوق داد و بر تحریم فائق آمد. نمی شود صنعت داخلی را تحقیر کرد و شعار استکبار ستیزی داد. جنبش دانشجویی به عنوان چشم بینا و ذهن دغدغه مند مردم انقلابی ایران، مطالبات به حقّی را از مسئولین دارد. سرفصل این مطالبات توجه و اهتمام جدّی همه مسئولین به ملزومات دهه "پیشرفت و عدالت" است. مسئله عمدتاً مغفول در حوزه پیشرفت، پیشرفت در فرهنگ است و منظور از فرهنگ، مشخصاً فرهنگ و تربیت اسلامی است. لذا کار فرهنگی با این محور باید بیش از پیش مد نظر باشد. آنچه که امروز بر همه واجب است حرکت به سمت یک نگاه جامع به مسائل و دوری از جزئی نگری و ازهمه بدتر سیاست زدگی است. دانشگاه های ما نیاز به آرامش و طمأنینه دارد تا در فضای عقل و منطق بتواند بالندگیِ علمی به بار آورد نه آنکه هر ساعت دستخوش جریان سازی عده ای کوته نگر سیاست زده باشد که متاسفانه دانشجو را تنها در تشنج آفرینی و تهیّج معنا می کنند. همان نگاه بصیری که در بزنگاه های مهم تاریخ این مرز و بوم، کدخدای مستبد را پس زد، در برابر حمله دشمن متجاوزگر به مرزهای کشور جانانه ایستاد و در طوفان هایِ داخلی از کشتیِ کشتیبان انقلاب و نظام مقدسش جدا نشد، امروز نیز راه برون رفت از مشکلات کشور را یک تحوّل علمی می داند که باید در بستر دانشگاه ها شکل بگیرد. بنابراین میراث داران واقعی پیش آهنگی جنبش دانشجویی در تاریخ انقلاب، امروز نیز در رفع نیازهای اساسی جامعه پیشتازند تا با ایجاد ثبات و نشاط علمی در مقابل زیاده خواهی عناصر سطحی نگر که خواستار تنش و تشنج هستند بایستند.

آن دیدگاهی که بخواهد فضای فکر و اندیشه ی دانشگاهیان را کنترل کند، محکوم به شکست است

عمده ی تمرکز مسئولان دانشگاه آزاد اسلامی اولا بایستی بر روی اصلاح ساختار علمی دانشگاه و کشور و ثانیا بر فراهم آوردن بستر امنی برای فعالیت های دانشجویی باشد. دانشگاه آزاد اسلامی باید بکوشد تا ساختار سالمی برای تضارب جدی آراء و نظرات دانشجویان بسازد. کرسی‌های آزاداندیشی یکی از جدی‌ترین مطالباتی است که رهبر فرزانه‌ی انقلاب همواره در دیدارهایشان با دانشجویان و مجموعه‌های دانشگاهی مطرح فرموده‌اند. با وجود این و به رغم مطالبه‌ی صریح و جدی مقام معظم رهبری، هنوز آن چنان که باید و شاید در دانشگاه‌ها به بحث کرسی‌های آزاداندیشی پرداخته نشده است؛ به گونه‌ای که نارضایتی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از روند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی را به روشنی می‌توان در کلام ایشان مشاهده کرد. باید در سایه ی کرسی های آزاد اندیشی، آزادی بیان در حوزه ی دانشجویی را تقویت کرد. امنیت روانی دانشجویان از مسائل اساسی این حوزه است. آن دیدگاهی که تشکل های دانشجویی را بازوی سیاسی ببیند تا دانشجویان کشور را به سلیقه ی خود به خط کند، بی شک محکوم به شکست است. آقایان از تجربه ی پیشینیان درس بگیرند، که چپ و راست در این حوزه خطا کرده اند. شان دانشگاه و دانشگاهیان این نیست که نیروهای سیاسی بخواهند آن ها را مدیریت کنند. وقتی دانشگاه عرصه ی تاخت و تاز نیروهای سیاسی شود، ساختار علمی کشور بی شک آسیب می بیند. کما اینکه در همین قضیه 16 آذر امسال برخی بدنبال سواستفاده از فضا برای رسیدن به مقاصد خود و خالی کردن عقده هایشان بودند.در 16 آذر امسال همه گروه های سیاسی بی دغدغه و تنها با شرط رعایت سلسه مراتب قانونی مجاز به برگزاری برنامه های خود بودند ولی با این همه برخی با بی انصافی و برخی دیگر با سناریوسازی مغرضانه بدنبال ایجاد اختلاف و هجمه علیه جریان سالم دانشجویی در دانشگاه بودند. دانشگاه آزاد اسلامی این شجره طیبه که از شاخه های تنومند درخت مقدس انقلاب است پس از رحلت آیت الله هاشمی (ره) با تدبیر رهبر فرزانه انقلاب دستخوش تغییراتی شد که نه محکوم است و نه مضموم.تغییر،رویه ای انکار ناپذیر است که اتفاقا ضامن ثبات سیستم و سازمان است.دکتر ولایتی با سالها سابقه علمی فرهنگی و سیاسی در سطوح مختلف،جانشین آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) شده .گویا این تغییر و تغییرات پس از آن باعث شده تعدادی در اوقات مختلف و مناسبت های گوناگون با بهانه هایی بنی اسرائیلی به تاخت تاز علیه دانشگاه بپردازنند که بی شک ره به جایی نخواهند برد و ثمری برای فرصت طلبان نخواهد داشت.حضور عناصر انقلابی و متدین که سالها در مهمترین پایگاه جنبشهای دانشجویی امتحان خود را پس داده اند خبر خوشایندی است که نوید روزهای بهتری می دهد. تشکلهای دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی امروز بیشتر از هر زمانی نیاز به استقلال و اندیشه و آرمانخواهی دارند، که مطمئنا با حضور عناصر انقلابی این موضوع با رویه ای سریع و سالم و بدور از هرگونه دخالت، انجام خواهد شد تشکل های اسلامی سیاسی دانشگاه آزاد اسلامی زنجان ضمن بزرگداشت روز دانشجو، همگام با تمام دانشجویان آرمانگرا، چونان گذشته استقامت اسلامی را سرلوحه ی فعالیت های خویش قرار می دهند و امیدوار به وعده ی نصرت الهی هستند.

و لاتکونوا کالتی نقضت غزلها من بعد قوه انکاثا ...

و السلام علیکم و رحمه الله و برکاته

تشکل اسلامی سیاسی امید انجمن اسلامی دانشجویان مستقل طلوع انجمن اسلامی دانشجویی عادل

کد خبر: 885823

وب گردی

وب گردی