روابط عاطفی خوب خانواده مانع از گرایش فرزند به اعتیاد می‌شود

یک روانشناس با اشاره به رابطه معنادار جو عاطفی خانواده با گرایش فرزند به اعتیاد گفت: دانش‌آموزانی به سمت مواد گرایش پیدا می‌کنند که در منزل پایگاه عاطفی قوی و محکم ندارند.

به گزارش ایسکانیوز ،دکتر اصغر کیهان نیا گفت: یکی از اشکلات مهمی که امروزه در دانش‌آموزان مد شده است، مصرف گل و گراس است که مهمترین علت آن، دردسترس بودن و آسانی آن است، باید دید دانش‌آموزانی که به سمت مواد مخدر می‌روند از چه خانواده‌هایی هستند.
وی افزود: خانواده متشنج، خانواده چند همسری، خانواده‌‌ای با اختلافات خانوادگی، اعتیاد والدین، شرایط بد اقتصادی، حاشیه‌نشینی و خانواده پرجمعیت از جمله خانواده‌هایی هستند که در آنها به کودکان رسیدگی کامل نمی‌شود و تربیت لازم به درستی انجام نمی‌شود.
این روانشناس بیان داشت: احتیاجات اولیه فرزندان همچون لباس و خوراک امری ضروری است و اگر تامین نشود فرزندان دچار سرخوردگی می‌شوند و احساس بی پناهی و قربانی بودن می‌کنند، فکر می کنند کسی حامی آنان نیست، لذا مستعد مصرف مواد مخدر برای انصراف از دردی که دارند؛ می‌شوند.
کیهان‌نیا ادامه داد: وظیفه خانواده است که به فرزندش برسد اوقات فراغتشان را پر کند همسالان و دوستانی که فرزندش با آنان در ارتباط است، بشناسد. پول تو جیبی او را کنترل کند و بداند برای چه کاری هزینه کرده است و مدیریت کند. اگر در رابطه با تحصیل بر فرزند فشاری وارد می‌کنند حتما این فشار را کم کنند و خانه را مبدل به مرکز محبت کنند.
وی افزود: خانواده باید با هم غذا بخورند دورهمی داشته باشند والدین بچه‌ها را به اصطلاح از سر خود باز نکنند که به کارهای خود برسند و بچه با فضای مجازی و بازی‌های اینترنتی صرفا سرگرم شود.
این مشاور خانواده اشاره کرد: در امریکا فرزندانی که معتاد می‌شدند دو دوره برای درمان داشتند یکی دوره بیمارستان و دیگری پس از دوره درمانی در بیمارستان که این دوره بسیار مهم بود این دوره به این صورت بود که خانواده‌ها دورهم جمع می‌شدند و از تجربیات مفیدی که در رابطه با فرزند خود که از اعتیاد رهایی یافته برای هم بازگو می‌کردند، این جلسات بسیار مفید بود و برای خانواده‌ها هزینه ای نداشت فقط آنها دورهم جمع می‌شدندو تجربیات مفید خود را به هم منتقل می‌کردند این برخورد در کشور ماهم می‌تواند بسیار مفید وا قع شود زیرا هزینه‌ای ندارد.
کیهان نیا افزود: معتقدم دانش‌آموزانی به سمت مواد گرایش پیدا می‌کنند که در منزل پایگاه عاطفی قوی و محکم ندارند؛ بنایراین به سمت همسالان می‌روند و برای اینکه همسالان آنان را در جمع خودشان بپذیرند مجبورند خواسته‌های آنان را اجرا کنند و هرگونه تفریحات خوب، بد و مضر را قبول کنند که این عامل از عوامل مهم گرایش به اعتیاد است.
وی بیان داشت: رویکرد اجتماعی شدن مبارزه با مواد مخدر بسیار می‌تواند در جلوگیری و پیشگیری از ابتلای فرزندان به اعتیاد موثر باشد.
کیهان نیا گفت: یکی از کارهای خیلی خوب این است که برای نوجوان و جوان مشاوران هم سن و سال آنها بگذارند زیرا بچه ها بیشتر از همسالان خود حرف شنوی دارند و پذیرای نصیحت و راهنمایی هستند؛ تجربه ثابت کرده کسانی که سن بالایی دارند متکی به نصیحت هستند و کار منطقی انجام می‌دهند و قادر نیستند پای درد و دل این بچه ها بنشینند که بینند از چه ناحیه‌ای رنج می‌برند اما جوانان و نوجوانان چون درد هم را بهتر می‌فهمند و نصیحت نسبت به هم کم می‌کنند و کار زشت کسی را تقبیح نمی‌کنند و درگیر مقایسه نمی‌شوند بهتر می‌توانند به جوان یا نوجوان آسیب‌دیده کمک کنند، بنابراین مسولین هم می‌توانند کمک کنند و مربیان جوان تربیت کنند که بتوانند با نوجوان سنخیت فکری و سنی بیشتری داشته باشند .

705

کد خبر: 885830

وب گردی

وب گردی