اقدامات شهرداری تهران در حوزه شهرسازی مغایر با طرح تفصیلی بوده است

سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران، ری و تجریش گفت: شواهد گوناگون و بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم نشان می‌دهد از سال ۱۳۹۱ تاکنون بخش قابل‌توجهی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه شهرسازی، در مغایرت با طرح تفصیلی انجام‌شده است.

به گزارش ایسکانیوز به نقل از فارس، بررسی طرح الزام شهرداری تهران به گزارش میزان تحقق طح تفصیلی در صحن علنی مطرح شد، علی اعطا سخنگوی شورای اسلامی شهر تهران در گزارشی اعلام کرد؛ طرح تفصیلی طرحی است که بر اساس معیارها و ضوابط کلی جامع شهر، نحوه استفاده از زمین‌های شهری، وضع دقیق و تفصیلی شبکه عبور و مرور، میزان تراکم جمعیت و تراکم ساختمانی در واحدهای شهری، اولویت‌های مربوط به بهسازی و نوسازی و مواردی از این قبیل در آن تعیین می‌شود. در واقع طرح تفصیلی شهر تهران درواقع سند اجرایی و ملاک عمل برای تحقق طرح جامع است.

وی ادامه داد: یکی از اهداف طرح تفصیلی جلوگیری از تداخل غیرضروری و نامناسب کارکردها، کاربری‌ها و فعالیت‌ها، ارتقاء کیفیت و ساماندهی فضاهای شهری و همچنین پاسخگویی به صاحبان اراضی برای هرگونه ساخت‌وساز با تراکم ساختمانی مجاز است.در سال 1386 و طرح تفصیلی تهران، 5 سال بعد یعنی در سال 1391 به تصویب رسیده و ملاک عمل قرار گرفته است.
اعطا افزود: شواهد گوناگون و بررسی‌هایی که ما انجام داده‌ایم نشان می‌دهد از سال 1391 تاکنون بخش قابل‌توجهی از اقدامات شهرداری تهران در حوزه شهرسازی، در مغایرت با طرح تفصیلی انجام‌شده است.به‌گونه‌ای که شیرازه سازمان کلی پیش‌بینی‌شده در طرح مصوب مواردی همچون تراکم و جمعیت‌پذیری، در بعضی از مناطق 22 گانه شهر تهران ازهم‌پاشیده است.

سخنگوی شورای شهر تهران بیان داشت: در حال حاضر، شرایط به‌گونه‌ای است که هرگونه تصمیم در رابطه با ضرورت تجدیدنظر در طرح تفصیلی، نیازمند داشتن تصویر روشنی از وضعیت مناطق 22 گانه شهرداری تهران، نسبت به طرح مصوب (تفصیلی) است.

طرح مورد نظر در این راستا تهیه شده است. طرح را قرائت می‌کنم و توضیحاتی ارایه می کنم:

متن پیشنهادی ماده واحده:
شهرداری تهران مکلف است ظرف مدت 3 ماه از تاریخ لازم الاجرا شدن این مصوبه، نسبت به بررسی موارد زیر اقدام و به تفکیک مناطق 22 گانه در بازه زمانی از ابتدای سال 1391 تا انتهای شش ماهه اول سال 1396 را به شورای اسلامی شهر تهران ارائه نماید.

1- میزان انطباق پروانه های صادره با طرح تفصیلی
تبصره 1: مواردی که دارای مجوز از کمیسیون ماده 5 قانون تاسیس شورای عالی معماری و شهرسازی هستند، به صورت جداگانه ارائه گردد.
تبصره 2: مغایرت های احصا شده در انطباق پروانه ها به تفکیک نوع و دلیل مغایرت اعم از آراء دیوان عدالت اداری، معوق ماندن و عدم تحقق تکالیف طرح جامع یا تفصیلی و ... گزارش شود.

2- میزان انطباق پایان کارها با مفاد پروانه های ساختمانی صادره
تبصره3: مواردی که در آن پروانه صادر و عملیات ساخت و ساز انجام اما منجر به صدور پایان کار نگردیده گزارش شود.

3- گزارشی از میزان تحقق سرانه خدمات هفتگانه پیش بینی شده در طرح تفصیلی ارائه گردد.

4-گزارشی از میزان تحقق طرح های موضوعی و موضعی پیش بینی شده در طرح تفصیلی ارائه شود.

5- انطباق ظرفیت جمعیت پذیری شکل گرفته در وضع موجود با ظرفیت جمعیت پذیری طرح تفصیلی شش ماهه اول سال 1396

وی افزود: در پایان؛ به اعتقاد من به عنوان یک کارشناس این حوزه، و نه به عنوان عضو شورا، مساله ابهامات مربوط به انحراف از طرح های مصوب در شهرداری تهران به میزانی است که چندان عجیب نخواهد بود اگر شورا به جای دریافت گزارش، به سراغ تحقیق و تفحص برود.

اعطا بیان داشت: بخشی از مسائل ما، مربوط به انحراف طرح تفصیلی نسبت به طرح جامع است؛ که فعلا موضوع بحث ما نیست.بخشی دیگر، انحراف اقدامات انجام شده نسبت به طرح تفصیلی است که بعضا از طریق شوراهای معماری مناطق انجام شده است.

ما بیشتر بر بخش دوم تمرکز داریم؛ و آنچه در این طرح مطرح شده است، درخواست ارایه یک حسابرسی دقیق و عملیاتی نسبت به یک دوره 5 ساله یعنی از سال 91 (زمان ابلاغ طرح تفصیلی جدید) تا به امروز است.
706

کد خبر: 885835

وب گردی

وب گردی