گرفتن فال حافظ از دیرباز در شب یلدا مرسوم بود/حافظ به تصور عموم با عالم غیب پیوند داشته است

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات با بیان اینکه حافظ به تصور عموم با عالم غیب پیوندی برقرار کرده است، گفت: در شب یلدا افراد برای اینکه نقبی به عالم غیب بزنند، به سراغ دیوان حافظ شیرازی می روند.

اسماعیل آذر استاد ادبیات فارسی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره خاستگاه تفأل به دیوان حافظ در شب یلدا، گفت: براساس باور گذشتگان آنچه برای انسان در این عالم اتفاق می افتد، در عالم شهادت و غیب موجود است در این رابطه هر کسی برای آگاهی از آنچه برایش در این عالم تقریر شده و هنوز به عالم شهادت نرسیده، نقبی به دیوان لسان الغیب شیرازی که تصور می شده اشعارش با غیب پیوندی دارد، می زنند.

وی با اشاره به اینکه تفال به دیوان حافظ به عنوان یک رسمی است که از قدیم در میان ایرانیان رواج داشته افزود: حافظ را از این رو لسان الغیب می گویند که تصور می شد با عالم غیب پیوندی برقرار کرده بنابراین در این راستا مردم از دیرباز به دیوانش تفال می زده اند.

مجری برنامه مشاعره درباره ریشه واژه یلدا اظهار کرد: واژه یلدا ریشه سوریانی دارد که از زبان عربی گرفته شده است همچنین حدود 50 سال پیش شب یلدا به شب چله معروف بود که گواه تاریخ دور و دراز این واژه در زبان فارسی است.

آذر درباره همزمانی شب یلدا با میلاد مسیح (ع) نیز توضیح داد: فلسفه یلدا به قرن 4 میلادی و سال 354 برمی گردد در آن زمان، تولد حضرت مسیح (ع) مشخص نبود در این راستا و نظر به اینکه 21 دسامبر اول دی ماه است تولد حضرت مسیح (ع) را به 25 دسامبر که در حقیقت همان تولد خورشید و آغاز ماه دی است، نسبت داده اند.

مدیر گروه زبان و ادبیات فارسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات تهران درباره رسوم شب یلدا در میان ایرانیان قدیم توضیح داد: در شب های یلدا از دیرگاه ایرانیان تمام شب را بیدار می نشستند تا قرص خورشید را با چشمان خود ببینند و پیروزی نور بر ظلمت را دریابند در این رابطه برای این هم زمانی، خود را با خوردن تنقلات و شنیدن قصه سرگرم می کردند.

وی افزود: ایرانیان در چنین شبی افسانه های کهن و قصه های قهرمانانی چون کوراغلو، قصه های مهر و محبت شبیه قربانی و جن و پری را با اجرای آشیق ها گوش می دادند. همچنین تفأل به دیوان حافظ همراه با تفسیر و تفصیل یکی از اتفاق های مرسوم در شب یلدا بود.

مجری و کارشناس برنامه‌های ادبی مشاعره خاطرنشان کرد: خوردن تنقلات ویژه شب یلدا و قصه خوانی سبب می شد تا هم حوصله خانواده ها سر نرود و هم از طریق حافظ نگاهی به غیب داشته باشند زیرا این طور تصور می شده که حافظ با غیب پیوند داشته است و شعرهایش سخنانی از غیب هستند.

502

کد خبر: 885839

وب گردی

وب گردی