در جلسه امروز شورای شهر تبریز چه گذشت؟

جلسه علنی شورای اسلامی کلانشهر تبریز صبح امروز با حضور همه اعضای آن در تالار شهردار عمارت شهرداری این شهر برگزار شد.

به گزارش ایسکانیوز،رئیس شورای اسلامی کلانشهر تبریز در سخنان ابتدای خود در این نشست با اشاره به نامگذاری ۲۵ آذر بعنوان روز پژوهش از سوی شورای فرهنگ عمومی کشور ابراز امیدواری کرد شاهد گسترش فرهنگ پژوهش در جامعه باشیم.


شکور اکبرنژاد در ادامه ضمن گرامیداشت ۲۶ آذر روز ملی حمل و نقل، برلزوم توجه به توسعه حمل و نقل عمومی تاکید کرد و از شهرداری تبریز خواست با آموزشهای شهروندی در راستای ترویج فرهنگ استفاده از حمل و نقل عمومی حرکت کند.


وی همچنین به ۲۷ آذر روز جهانی عاری از خشونت اشاره کرد و افزود: آقای رئیس جمهور نیز در نخستین حضور خود در اجلاس سازمان ملل در سال ۹۲ طرح «جهان علیه خشونت و افراطی ‌گری» را ارائه داده بود که با اکثریت آرا نیز به تصویب رسید.

در ادامه این جلسه رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر تبریز گزارشی از عملکرد سه ماهه این کمیسیون ارائه داد و در این ارتباط گفت: با توجه به حساسیت های توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، در اولین جلسات این کمیسیون موضوع تکمیل خط یک قطار شهری تبریز با حضور مسئولین مربوطه مطرح و بر تکمیل خط یک تاکید شد.


محمد اشرف نیا با بیان اینکه واگن کافی برای بهره برداری از این خط در اختیار داریم، اضافه کرد: شش هزار میلیارد ریال اعتبار برای این منظور لازم است و باید این موضوع در تدوین بودجه سال ۹۷ مورد توجه قرار گیرد.


وی اضافه کرد: ایجاد مجتمع های آموزشی، پزشکی، خدماتی و تجاری در مناطق مرکزی شهر موجب تراکم خودرو و ایجاد ترافیک شده و باید در راستای حل این مشکل اقدام شود.

وی بررسی پروژه های منطقه ۹ تبریز را از دیگر موارد مطرح شده در کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر تبریز اعلام کرد و افزود: شهرداری تبریز بمنظور درآمدزایی، با استفاده از قانون اراضی و احداث بنا در خارج از محدوده واقع در حریم شهر نسبت به پیگیری و احداث ۵۰۰ قطعه مسکونی واقع در محدوده شهر در اراضی واقع در زرنق اقدام کند.


اشرف نیا ادامه داد: با توجه به در پیش بودن رویداد تبریز ۲۰۱۸، اتمام سالن مرکز همایش های بین المللی ضروری است و ما برای تکمیل این پروژه به ۲۰ میلیارد تومان اعتبار نیاز داریم که باید در اسرع وقت نسبت به تامین آن اقدام شود.

وی اضافه کرد: تمدید پروانه پروژه آیسان از دیگر مواردی است که در این کمیسیون مطرح و مورد بررسی قرار گرفته است.

رئیس کمیسیون عمران، حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی کلانشهر تبریز با تاکید بر اهمیت اتمام پروژه میدان آذربایجان گفت: در حال حاضر روند اجرای این پروژه متوقف شده اما این موضوع نیز در این کمیسیون مطرح شد. وی از تغییرات ایجاد شده در طرح پروژه آذربایجان انتقاد کرد و گفت: این پروژه باید بصورت روباز اجرا میشد اما اینگونه نشد و برآورد اولیه و کنونی این پروژه یکی نبوده و فردی نیز پاسخگو نیست.

عبداله تقی پور، عضو شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز در این ارتباط گفت: تغییر در اجرای طرح اولیه این پروژه موجب تحمیل ۵۲ میلیارد تومان هزینه اصافی بر رقم اولیه مورد نیاز برای اجرای طرح شده و حال آنکه با اجرای پروژه ۳۰ درصد گره ترافیکی موجود در این منطقه همچنان باقی است.


رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی کلانشهر تبریز هم در این خصوص گفت: این صحیح نیست که گفته می شود این پروژه در شورای دور چهارم مطرح نشده، باید توجه داشت که شرایط دوره چهارم با امروز برابر نبود و این طرح جز نیازهای آن روز بود.

فریدون بابایی اقدم ادامه داد: شتابزدگی در اجرای پروژه عظیم میدان آذربایجان صحیح نیست.

شهرام دبیری هم در این ارتباط اظهار کرد: پروژه میدان آذربایجان به عنوان پروژه عمرانی در شورای دور چهارم مطرح و مورد بررسی قرار گرفته و مراحل قانونی آن هم طی و بر حفظ میدان آذربایجان تاکید شده بود و شمع کوبی هم در راستای حفظ این میدان بوده اما ظاهرا تغییر برای کاهش هزینه ها ایجاد شده و در جریان نیستم چه کسی این تغییرات را ایجاد کرده است.

وی پیشنهاد کرد برای بررسی های بیشتر جلسه کارشناسی تشکیل شود و افزود: این موضوع قابل حل است و باید تصمیماتی اتخاذ شود که به نفع شهر و شهروندان باشد.

در ادامه این جلسه موضوع تصمیم گیری در خصوص تعیین عوارض برای بار اضافی وسائط نقلیه باری وانت، کامیون و کامیونت ارجاعی از کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی کلانشهر تبریز مطرح شد و اعضای شورا به اظهار نظر پرداختند و در نهایت مقرر شد پس از بررسی های بیشتر در جلسات آتی در خصوص آن تصمیم گیری شود.

پس از آن لایحه هبه ۲۰۰ میلیون تومانی شهرداری تبریز به ستاد اربعین استان مطرح و تصویب شد.

اندیش درباره پروژه میارمیار و وام دریافتی در این باره اظهار داشت: وام صدقه سری داده نمی شود بلکه وام ارزی است که نرخ برابری آن در سال های بعد متفاوت است. در شهر این اندازه پول و سرمایه وجود دارد و خواهش من این است در استفاده از فاینانس برای پروژه میارمیار احتیاط شود.


شهین باهر هم گفت: باید بدانیم که تاکنون با فاینانس سه درصدی چه کسی در استان گرفته است؟ آیا واقعا در شورای اقتصاد تصویب شده و دولت تضمین می کند. این بحث تضمینات ارزی وام را ریالی اخذ و ریالی پرداخت می کنیم و بانک شهر نیز این را تضمین می کند.

وی افزود: کدام شهرداری کلانشهر وام فاینانس سه درصدی اخذ کرده است و امروز شهرداری های کلانشهرها برای وام بالای بیست درصدی از همدیگر سبقت می گیرند. همکاران شورای شهر کمک کنند تا این آلتارناتیو را از دست ندهیم.

بابایی اقدم با انتقاد از عملکرد بانک شهر در رابطه با حضور مسئولین این بانک در زمان افتتاح پروژه های عمرانی گفت که آنها در تلویزیون می ایستند و تبلیغات خود در این رابطه انجام می دهند، با سود ۲۷ درصد به ما وام می دهند و متاسفانه این موضوع به عنوان یک ابزار تبلیغاتی تبدیل شده است. همچنین به آقای شهردار نیز تذکر می دهم که بنابر تاکید خود در شورای چهارم که قرار بود در محل پروژه میارمیار فضای سبز و پارک احداث کنید و از یاد نبرید که در شورای چهارم نیز این را گفته بودید.

بهشتی نیز تاکید کرد که اگر بتوانند ۳ درصد فاینانس را اخذ کنند می توانند با ترکیبی از سرمایه گذار خارجی و فاینانس این پروژه را به اتمام برسانند.

بابایی اقدم در نطق پیش از دستور خود، با اشاره به عدم اعمال بیمه تکمیلی کارکنان تامین نیرو گفت: بنده احساس می کنم تجربه شورای چهارم در شورای پنجم تکرار می شود و تذکرات را اینجا می دهیم.

وی افزود: در رابطه با آلودگی شهر تبریز، به عنوان مسکن راحت ترین راه تعطیلی مدارس اتخاذ شده است و توصیه من به سازمان های مربوطه در رابطه با سهم آلایندگی آلاینده های تبریز، مشخص شدن میزان سهم وسائط نقلیه و .... در آلودگی هوا است.

وی در ادامه به عملکرد کمیسیون معماری و شهرسازی پرداخت و عملکرد شهرداری منطقه ۸ در خصوص تبریز ۲۰۱۸ را در مقایسه با سایر مناطق شهرداری بهتر دانست و در پایان گزارشی در قالب پاورپوینت از سفر اخیر خود به باکو و وضعیت شهرسازی این شهر ارائه داد.

کریم صادق زاده نیز در خصوص آلودگی هوای چند روز اخیر تبریز، گفت که راه اندازی مترو برای شهر تبریز از نان شب واجب است و باید فرهنگ استفاده از دوچرخه سواری ترویج دهیم.

وی با اشاره به تشکیل فراکسیون کارگری در شورای اسلامی شهر تبریز ابراز داشت که محور توسعه شهری براساس نیروی انسانی است و توسعه شهرها باید براساس توسعه انسان محور باشد و توسعه به نظر بنده در الگوهای فردی و امری جهانشمول است و هدف نهایی دستیابی به دو مولفه رفاه و رضایت است.

صادق زاده ادامه داد: دغدغه فراکسیون کارگری، ساختارمند کردن برنامه های شورای شهر و تامین معیشت کارگران است و این فراکسیون با هیچ کسی بر سر حقوق قانونی کارگران معامله نخواهد کرد.

تذکر بهشتی درباره تمام شدن زمان قانونی صادق زاده، باعث شد تا کریم صادق زاده با اعتراض خطاب به بهشتی بگوید که در جلسات بعدی در میانه کلام بعد سر حرف زدن پارازیت می فرستم که تا سه روز خودت را پیدا نکنی که این سخنان باعث خنده حضار شد!

مسعودی ریحان در تذکری با اشاره به آلودگی هوای شهر تبریز، اظهار داشت: زمانی تهران نشینان آرزو داشتند که به خاطر هوای پاک تبریز و آذربایجان و آلودگی موجود در تهران به شهر تبریز سفر کنند و نباید صورت مسئله را پاک کرد و صرفا با تعطیلی مدارس(که البته اقدام مناسبی است) نمی توان اقدامی جدی انجام داد.

وی افزود: پیشنهاد میکنم شورای شهر از دکتر کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست دعوت کند تا بابت آلودگی هوا و آینده آذربایجان شرقی و غربی توضیح دهد

بهشتی نیز درباره رقم اختصاص یافته به رخداد تبریز ۲۰۱۸ در بودجه سال آینده، گفت: چند ماه پیش در جلسه با رئیس سازمان میراث فرهنگی استان، وی از کمک ۷۶۵ میلیارد تومانی دولت به این رخداد خبر داد که بنده نیز اعلام کردم این مسئله شعار است. پس از رایزنی با نمایندگان و نگارش نامه به نمایندگان با رقم ۱۵۰ میلیارد تومان به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور ارسال شده که نتیجه این شده که فقط ۱۰ میلیارد تومان اعتبار به سازمان میراث فرهنگی در ستون متفرقه قرار داده شده است. مگر اینکه نمایندگان همت کنند تا برای این ردیف متفرقه اعتبار، ردیف مختصی لحاظ شود.

کد خبر: 885849

وب گردی

وب گردی