خرافات زائیده جهل مردم است /خرافات باستانی و تبعات آن

در قدیم برای دفع شر شیاطین یا ارواح در صورت یا دست و اعضاء بدن نقش هایی را می کشیدند که به این عمل (وشم) می گفتند.

به گزارش ایسکانیوز ،خرافات زائیده جهل مردم است که اگر مردم از چشمه حقایق سیراب باشند به دنبال آن نخواهند رفت، خرافاتی که مسیر زندگی انسان را تغییر و آدمی را به بیراهه می برد، اگرکمی تامل کنیم شاهد بسیاری از خرافاتی خواهیم بود که در قرن ارتباطات و ژنتیک هم دست از انسان برنداشته است. حال به برخی از خرافات اشاره می کنیم.

عطسه

عطسه از دیدگاه پزشکی پیام سلامت و از دیدگاه اسلام نیز نوید عافیت بدن است که رسول خدا (ص) فرمودند: عطسه زدن برای بیمار دلیل بر عافیت وشفاء وی و آسایش تن اوست. (بحارالانوار ج76 ص52)

اما همین نغمه نوید بخش آن چنان دست خوش خرافات حتی در میان ملت مسلمان شده است که امروز اگر با آن مخالفت کنیم، برخی از اهل شرع و عرف با تو مخالفت می کنند که آری این سیره آباء و اجداد ماست.

حال ببینیم در قدیم از آن امر چه برداشتی می شده و امروز چه برداشتی می شود: در میان ملت جاهلیت عطسه را شوم و نحس می دانستند و اگر عطسه می کردند به هیچ کاری دست نمی زدند و اگر از دور صدای عطسه ای می شنیدند این جمله را برای رفع بلا زمزمه می کردند: (بکلابی) یعنی بلای این عطسه به جان سگ هایم بریزد!

اگر از غریبه ای صدای عطسه می شنیدند این جمله را می گفتند:(وربأ و قحبا) یعنی به درد کبد و سیاه سرفه مبتلا شوی یا این که می گفتند: (بک لابی) یعنی دردش به جان خودت بخورد نه به جان من!

نقل شده داستان سرایی برای پادشاهی قصه می گفت در حین نقل قصه از بخت بد او، عطسه به سراغش آمد، شاه او را تهدید به مرگ کرد و او از ترس جانش رفت شهودی آورد که در نزد پادشاه شهادت دهد که این عطسه کردن در بین صحبت عادت اوست و سرانجام با این شیوه جان خود را نجات داد.

در عرف رایج خود ما، عطسه را مایه صبر و اقدام نکردن می دانند و گاهی دیده شده که شخصی تصمیم دارد اقدامی بکند، اگر عطسه کرد دست از اقدامش بر می دارد.

در اسلام همچنان که در فوق ذکر شد عطسه دلیل بر عافیت بدن است، درست بر خلاف آن چه در عرف ما مطرح است عطسه در بین سخن گفتن شاهد و گواه بر مدعای گوینده است که رسول اکرم(ص) فرمودند: عطسه زدن به هنگام گفتار شاهد و گواه است. (بحارالانوار: ج76 ص 53)

در حدیثی از امیر مومنان علی (ع) آمده است که دعا در هنگام عطسه زدن مستجاب است. از بهترین حسنات، عیادت بیماران و همراهی کردن در اجابت دعا به هنگام عطسه زدن است.(بحارالانوار: ج76 ص12)

برخلاف آن چه از زمان جاهلیت اولی تا به امروز در بعضی جوامع رایج بوده و در اسلام سفارش شده که اگر چه از راه دور باشد به عطسه کننده (یرحمک الله) بگویید پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمودند: زمانی که کسی عطسه کرد به او جمله (یرحمک الله) بگویید ولو از آن طرف دریا این صدا را از او بشنوید. (بحارالانوار ج76 ص12)

خالکوبی خرافی

در قدیم برای دفع شر شیاطین یا ارواح در صورت یا دست و اعضاء بدن نقش هایی را می کشیدند که به این عمل (وشم) می گفتند. این عمل البته گاهی هم به عنوان زینت صورت می گرفته است، درهندوستان هنوز رواج دارد و برای شخصی که بدنش را در اختیار (وشام) می گذارد بسیار مشکل است، لکن به دلیل عقیده خرافی که دارد، این سختی را تحمل می کند. این عمل از دیدگاه اسلام آن قدر منفور است که رسول خدا (ص) می فرمایند: خدا لعنت کند کسی که تن به این کار می دهد و نیز کسی که این حرفه را پیش گرفته است. (صحیح بخاری)

نتیجه می گیریم که اگر ظرف جانمان از معارف ناب الهی پر شود، جایی برای خرافات نخواهد ماند و اگر افراد مسلمان به پنج اصل واجب عملی خود پایبند باشد و بدانند که در اسلام واجب، حرام، مکروه، مستحب و مباح داریم و بس دیگر نیازمند به مراجعه افراد بی مایه یا شیادی که به خاطر منافع خودشان درباره اسلام و قوانین آن نظر می دهند نخواهد بود.

نویسنده: کارشناس ارشد معارف اسلامی حجت الاسلام والمسلمین حسن فیروزی نیا

پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 885861

وب گردی

وب گردی