رشد ۶۱ درصدی ترانزیت ریلی در سال جاری/ نوسازی 65 هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل جاده@ای در دستور کار است

عضو هیأت مدیره راه آهن گفت: صنعت ترانزیت ریلی در ۹ ماهه امسال ۶۱ درصد رشد داشته است.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ حسین عاشوری در ارتباط تلفنی با برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما افزود: در این مدت یک میلیون و ۱۵۰ هزارتن کالا از طریق حمل و نقل ریلی ترانزیت شده است و پیش بینی می کنیم تا پایان سال این میزان به یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن افزایش یابد.

اوگفت: بر اساس برنامه باید تا سال ۱۴۰۰ به ظرفیت پنج میلیون تن حمل و نقل ریلی در ترانزیت برسیم، در این زمینه عقب هستیم.

عاشوری افزود: اعتمادسازی در صاحبان بار و ایجاد زیرساخت ها ازجمله مسائل مهم برای رسیدن به اهداف برنامه تا سال ۱۴۰۰ است.

او گفت: مطالعات طرح جامع حمل و نقل از ۱۰ سال پیش آغاز شده و تا کنون به آن نتیجه اصلی نرسیده است.

عضو هیأت مدیره راه آهن افزود: برای ارتباطات ریلی بهتر با کشورهای همسایه و ایجاد کریدورها نیازمند حمایت دولت و به ویژه وزارت امورخارجه هستیم.

کاهش ۲۸ درصدی ترانزیت بین سالهای ۹۳ تا ۹۵/سایه بروکراسی بر سر ترانزیت

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای هم در این برنامه گفت: بین سال های ۹۳ تا ۹۵ ترانزیت در کشور ۲۸ درصد کاهش یافت.

شهرام آدم نژاد افزود: بروکراسی از مشکلات ترانزیت در کشور است و نگاهمان به این صنعت سودآور نیست.

او گفت: ظرفیت کنونی ترانزیت در کشور بدون نیاز به سرمایه گذاری جدید ۵۰ میلیون تن است اما مشکلات نرم افزاری مانع استفاده از این ظرفیت است.

آدم نژاد افزود: ۳۰۰ هزار کامیون در حمل و نقل جاده ای کشور وجود دارد که ۹۰ هزار از این تعداد بالای ۲۵ سال عمر دارند و این هم بخشی از مشکلات حمل و نقل و ترانزیت در کشور است.

او گفت: قرارداد نوسازی ۶۵ هزار دستگاه از ناوگان حمل و نقل جاده ای در سال جاری بسته شده است.

معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور افزود: عدم تعادل میان عرضه و تقاضا؛ مهمترین مشکل در بخش حمل و نقل جاده ای و کامیونداران است.

آدم نژاد گفت: دو دهه است که در حال مطالعه درباره حمل و نقل و صنعت ترانزیت هستیم اما این مطالعات تا کنون به اجرا نرسیده است.

او افزود: صدور بارنامه، الکترونیکی شده است و تا اول خرداد سال آینده همه دستگاه های مرتبط به این سامانه متصل می شوند.

بررسی طرح سخت و زیان اور شدن شغل رانندگی کامیون در مجلس

یک عضو کمیسیون عمران مجلس هم در ارتباط تلفنی با این برنامه گفت: ۸۵ درصد ناوگان حمل و نقل کشور؛ خودمالکی است.

سید حسن علوی افزود: ۱۳ هزار کیلومتر راه آهن در طول برنامه باید اجرا می شد که به علت کمبود بودجه ساخته نشد.

او گفت: کمبود منابع و نابسامانی در مدیریت از مهمترین مشکلات در ناوگان حمل و نقل و ترانزیت کشور است.

علوی افزود: ارائه نشدن طرح جامع حمل و نقل ازجمله مشکلات اساسی این بخش است.

او گفت: وجود مدیریت های متعدد در بخش حمل و نقل سبب نابسامان شدن این صنعت شده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس افزود: طرح سخت و زیان آور دانستن شغل رانندگان کامیون در مجلس بررسی مجدد خواهد شد.

مسئولان ترانزیت را صنعت درآمدزا نمی‌دانند

انوش رهام کارشناس ارشد حمل و نقل هم در این برنامه گفت: ترانزیت به عنوان یک صنعت سودآور و پیشران در میان مسئولان جایگاهی ندارد.

وی افزود: در مقایسه با کشورهای منطقه از نظر ترانزیت بسیار عقب هستیم.

رهام گفت: ۸۰ درصد واردات کشور از مسیر دریایی است.

منبع: خبرگزاری صداوسیما

402

کد خبر: 886084

وب گردی

وب گردی