تکثیر گیاهان کمیاب به روش کشت بافت توسط محقق دانشگاه آزاد اسلامی

مدیر عامل شرکت «رویان کشت امرداد» گفت: در روشی که برای تکثیر و سرعت رشد گیاهان استفاده می کنم، گیاهچه در محیط کشت پایه MS و به روش تحریک هرمون ها رشد می کند. نکته قابل توجه در این روش بسته بودن فضای رشد گیاه است که هیچ تبادل هوا در ظرف نگهداری گیاهچه با فضای بیرون وجود ندارد و منبع تغذیه در محیط وجود دارد.

به گزارش ایسکانیوز،هجدمین نمایشگاه دستاوردهای پژوهشی،فناوری و فن بازار 22 تا 26 آذر در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد و دانشگاه آزاد اسلامی در فضایی به متراز 500 متر مربع با ارائه 150 محصول در 6 بخش تخصصی محصولات «مکاترونیک، الکترونیک رباتیک»، «نرم‌افزار و اپلیکیشن موبایل»، محصولات «کشاورزی و صنایع غذایی»، محصولات «صنایع شیمیایی و نانو»، محصولات «مهندسی پژشکی و بایو» و محصولات حوزه «عمران و سازه» حضور فعالی در این نمایشگاه داشت.

محمد دلی مدیر عامل شرکت «رویان کشت امرداد» هسته فناور مستقر در مرکز رشد دانشگاه آزاد اسلامی واحد شوشتر یکی از پژوهشگران جوان و دانش آموخته مقطع کارشناسی ارشد رشته اصلاح نباتات دانشگاه آزاد اسلامی است که با رشته و تخصص خود اقدام به ازدیاد و تکثیر گیاهچه «برهان گلی» و بسیاری از گیاهان به روش کشت بافت کرده و محصولاتش به مرحله تجاری سازی رسیده است.

او که اکنون در حال انجام مراحل برای دریافت مجوز شرکت دانش بنیان است، در گفت وگو با خبرنگار روابط عمومی دانشگاه آزاد اسلامی درباره ورود به فعالیت های پژوهشی و دانش بنیان می گوید: سال 94 فعالیت رسمی خود را در زمینه راه اندازی و ثبت شرکت آغاز کردم و سال گذشته توانستم شرکت «رویان کشت امرداد» را ثبت کنم و در این مدت دایره فعالیت خود را از گیاهچه برهان گلی به گیاه های دیگری همچون گل کاغذی سفید، هاورتیا خالدار، آگاو ابلغ، کالانکوا و... گسترش دادم.

این دانش آموخته دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: ایده ام برای فعالیت در این حوزه باتوجه به رشته تحصیلی که داشتم، اصلاح نباتات است، گیاهان به طور معمول از روش های مثل کاشت بذر، قلمه زدن و پیوند زدن و...تکثیر می شود و بنده روی تکثیر گیاهان با روش کشت بافت کار تحقیقاتی انجام دادم که نتیجه آن موفقیت آمیز بود و در مدت زمانی کوتاهی توانستم تعداد زیادی از گیاهچه برهان گلی را تکثیر کنم.

دلی با بیان اینکه با روش کشت بافت به عنوان مثال گیاهی که در سال حداکثر 5 عدد از آن تکثیر می شود را می توان در مدت 3 ماه هزار تکثیر انجام داد، درباره کاربردهای این روش گفت: سرعت بخشیدن به کشت گیاهان عاری از ویروس، تکثیر گیاهان دارویی کمیاب، عدم ریزش ژن و تکثیر نامحمدود مانند ÷ایه مادری گیاه از ویژگی های کشت گیاه به روش کشت بافت است.

مدیر عامل شرکت «رویان کشت امرداد» گفت: در روشی که بنده برای تکثیر و سرعت رشد گیاهان استفاده می کنم، گیاهچه در محیط کشت پایه MS و به روش تحریک هرمون ها رشد می کند. نکته قابل توجه در این روش بسته بودن فضای رشد گیاه است که هیچ تبادل هوا در ظرف نگهداری گیاهچه با فضای بیرون وجود ندارد و منبع تغذیه در محیط وجود دارد.

204

کد خبر: 886291

وب گردی

وب گردی