هیچ اقدامی برای خروج خودروهای فرسوده صورت نمی گیرد/داشتن هوای سالم مستلزم تغییر استاندارد خودروهای تولید داخل است

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی نیروی انتظامی با تاکید بر اینکه باید بر خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم، گفت: در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد.

به گزارش ایسکانیوز ،سردار " مهری" با اشاره به این که یکی از مهمترین وظایف پلیس در قبال آلودگی هوا، در حال حاضر، کنترل معاینه فنی است، اظهارداشت: در هفت ماهه امسال در سراسر کشور، با حدود ٤ میلیون خودرو فاقد معاینه فنی و بیش از 50 هزار خودروی دودزا برخورد و اعمال قانون شده است؛ همچنین طی این مدت، حدود ٥ هزار خودرو فک پلاک و به تعمیرگاه منتقل شده اند.

وی با بیان این که بیشترین آلودگی هوا ناشی از سوخت های فسیلی است ادامه داد: واقعیت این است، در کشور ما در سال ٨٤، حدود ۷.۵ میلیون دستگاه خودرو وجود داشت که در حال حاضر این میزان به ٢٠ میلیون خودرو رسیده است.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با بیان اینکه بیش از ٩٠ درصد خودروها، تولید داخل هستند، گفت: بنا به اعتقاد تولیدکنندگان، مصرف خودروهای شان ٧ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است اما وقتی وارد چرخه فعالیت می‌شوند بیش از ١٠ لیتر مصرف دارند بنابراین برای داشتن هوایی سالم تر باید استاندارد خودرو های تولیدی را تغییر دهیم.

سردار مهری از موتورسیکلت ها به عنوان یکی از منابع آلاینده نام برد و گفت: حدود ١١ میلیون دستگاه موتورسیکلت در کشور تردد می‌کنند که بیش از ٩٠ درصد آنها کاربراتوری هستند البته از سال پیش، تولید موتورسیکلت های انژکتوری با استاندارد یورو ۳ در کشور آغاز شد؛ از سال ٩٧ تولید خودروها و موتورسیکلت ها باید با استاندارد یورو ٤ باشد همچنین خودروهای وارداتی نیز از سال آینده باید با استاندارد یورو ٥ وارد شوند.

این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با تاکید بر این که خودروهای فرسوده ۲ برابر خودروهای نو مصرف سوخت دارند، تصریح کرد: ۷۴ درصد مینی بوس ها، ۵۴ درصد اتوبوس‌های شهری، ۴۲ درصد اتوبوس های برون شهری، ۳۸ درصد تاکسی‌ها و کامیون‌ها، ۲۲ درصد وانت‌بارها، ۱۹ درصد سواری‌های دولتی و ۳ درصد سواری های شخصی و مجموعا ۷.۷ درصد خودروهای کشور معادل یک میلیون و ۳۵۰ هزار دستگاه خودرو فرسوده هستند که هرساله به این میزان افزوده می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه باید بر خارج کردن خودروهای فرسوده، همت و تمرکز بیشتری داشته باشیم، گفت: در حال حاضر در خصوص از رده خارج کردن خودروهای فرسوده، هیچ اقدامی صورت نمی‌گیرد بنابراین علاوه بر اینکه خودروهای فرسوده را از رده خارج می کنیم بایستی استاندارد خودروها نیز ارتقا پیدا کرده و به کمتر از ٦ لیتر برسد.

سردار مهری خاطرنشان کرد: وارد کنندگان خودروهای خارجی برای شماره‌گذاری باید به ازای هر ۵ لیتر مصرف سوخت در ۱۰۰ کیلومتر یک دستگاه و بالای هر ۸ لیتر مصرف سوخت ۸ دستگاه خودرو فرسوده از رده خارج کنند تا مجوز شماره‌گذاری دریافت کنند.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا ادامه داد: دولت در تابستان تصمیم گرفت به ازای تولید هر دستگاه خودرو که بیش از ۸.۵ لیتر در ١٠٠ کیلومتر مصرف سوخت دارد، یک دستگاه خودرو فرسوده را از رده خارج کند اما بعد از ٤٥ روز تصمیم دولت بر این شد که این موضوع را ملغی کند بنابراین در حال حاضر در قبال هیچ تولید داخلی، خودرو اسقاط نمی‌شود.

به گفته وی، تا زمانی که به مسئله سوخت های فسیلی از نظر استانداردها نپردازیم، قطعا اقدامات انجام شده و نیز توصیه های مسئولان مبنی بر تردد کمتر در سطح شهر، تنها به صورت مسکن عمل می کند.

این مقام ارشد پلیس راهور ناجا با بیان اینکه با توجه به سرد شدن هوا ، قطعا در آینده وارونگی هوا را بیشتر شاهد خواهیم بود ، به شهروندان توصیه کرد: در صورت نداشتن کار ضروری، در سطح شهر تردد نکنند، همچنین از وسایل حمل و نقل عمومی به ویژه اتوبوس و مترو استفاده کنند.

سردار مهری بر رعایت توصیه های اعلام شده از سوی شهروندان تاکید و تصریح کرد: در بعضی شهرها محدوده هایی برای منع تردد خودروها (به استثنای خودروهای امدادی و خدماتی) پیش بینی شده است. بنابراین از شهروندان عزیز درخواست می کنیم که همه دست به دست هم دهیم تا بتوانیم از شرایط فعلی خارج شویم.

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی ناجا با اشاره به اینکه صبح ها در کلانشهرها ۸۰ درصد خودروها تک سرنشین تردد می‌کنند، گفت: شهروندان باید کمتر از خودرو استفاده کنند ، از سوی دیگر مسئولان بایستی به موضوع توسعه حمل و نقل عمومی و تولیدخودروهای کم مصرف و پاک توجه جدی داشته باشند.

پایگاه خبری پلیس

705

کد خبر: 886307

وب گردی

وب گردی