توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی احتمالا به مرسک سپرده می‌شود/ امیدواریم توتال تا آخر پروژه توسعه فاز ۱۱ در ایران بماند

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس وضع توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی و همکاری با توتال را تشریح کرد و درباره طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: پیش بینی می‌شود دومین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی با مرسک برای توسعه لایه نفتی پارس جنوبی امضا شود.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز؛ محمد مشکین فام در نشست خبری که به مناسبت بیستمین سالروز تاسیس شرکت نفت و گاز پارس برگزار شد به پرسش‌های متعدد خبرنگاران درباره طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی، توسعه فاز ۱۱، برنامه شرکت نفت و گاز پارس برای حفظ و نگهداشت تولید در پارس جنوبی پس از تکمیل فازها، میدان گازی فرزاد بی، پارگی خط لوله فازهای ۱۶ و۱۹ پارس جنوبی و غیره پاسخ گفت.

او در باره وضع حضور شرکت دانمارکی مرسک در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی گفت: شرکت‌های مختلفی برای حضور در طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی در حال مذاکره با ما هستند، اما مذاکره با مرسک پیشرفت مطلوبی دارد و امیدواریم در ماه‌های آینده بتوانیم به پیشرفت خوبی برسیم.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارسادامه داد: پیش بینی می‌شود دومین قرارداد در قالب الگوی جدید قراردادهای نفتی برای طرح توسعه لایه‌های نفتی پارس جنوبی با مرسک امضا شود.

مشکین فام درباره ادغام مرسک با توتال هم اظهار کرد: هنوز ادغام مرسک با توتال نهایی نشده و مرسک همچنان مستقل است. چنانچه مرسک با توتال ادغام شود تدابیر لازم اندیشیده شده است، در واقع اگر در مباحث فنی و مالی به توافق برسیم مشکلی در باره ادغام مرسک با توتال وجود ندارد.

او درباره این که قرارداد لایه نفتی پارس جنوبی چه زمانی با مرسک امضا می شود، تصریح کرد: اگر مذاکرات با همین روند ادامه پیدا کند حداکثر تا پایان امسال این قرارداد به امضا می رسد.

برای توسعه فرزاد بی به لحاظ فنی با هندی‌ها مشکل نداریم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره بهترین و بدترین عملکرد این شرکت در ۲۰ سال گذشته اظهار کرد: نمی‌توان پاسخ روشنی به این پرسش داد. هر موضوع باید در ظرف زمان خود سنجیده شود، در مقطعی بهترین شرکت‌های نفت و گاز جهان در پارس جنوبی حضور داشتند و منابع مالی کافی وجود داشت و کارها به خوبی در قالب قراردادهای بیع متقابل انجام شد اما در ادامه به دلیل تحریم‌، این شرکت‌ها از ایران رفتند.

او با تاکید بر این که ما همیشه تلاش کردیم اهدافی که ترسیم شده را محقق کنیم، تصریح کرد: الحمدالله هم اکنون شرایط بهتر شده است و ما به اهدافمان در سال‌های اخیر دست یافتیم.

مشکین فام درباره این که آیا مذاکره برای میدان گازی فرزاد بی با شرکت هندی هنوز ادامه دارد، اظهار کرد: مهمترین موضوع در مذاکره با شرکت هندی برای میدان گازی فرزاد بی، خرید گاز این میدان است. آنها پیشنهاد کردند که شرکت ملی نفت ایران گاز تولیدی از این میدان را خریداری کند، اما با توجه به میزان کافی گاز در کشور ما نیازی به گاز این میدان نداریم.

به گفته او، ایران به لحاظ فنی برای توسعه این میدان مشکلی با هندی‌ها ندارد.

مشکین فام درباره علاقه‌مندی گازپروم روسیه برای توسعه میدان گازی فرزاد هم اظهار کرد: صحبت‌های مقدماتی با این شرکت روس و برخی شرکت‌ها برای توسعه این میدان انجام شده است.

توتال از برنامه جلوتر است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره قرارداد و روند اجرای پروژه توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی با توتال اظهار کرد: کارهای توتال در این فاز مطابق برنامه و حتی در برخی موارد جلوتر از برنامه است.

او با بیان این که در همه طرح‌ها در ابتدا اندکی کندی وجود دارد، افزود: هم اکنون اسناد مناقصه توزیع شده است و پاکت‌های پیمانکاران EPC باز شده و انتخاب پیمانکاران ایرانی در حال انجام است.

مشکین فام با اشاره به این که فاز ۱۱ بخش خشکی ندارد، توضیح داد: قرار است یک میلیارد فوت مکعب (۲۸ میلیون مترمکعب) گاز تولیدی این فاز به فازهای ۶ تا ۸ پارس جنوبی برود و یک میلیارد مترمکعب به فاز ۱۲ برود بنابراین، در عمل در بخش خشکی کارگاهی وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که شنیده می شود شرکت سی ان پی سی آی چین خود را برای گرفتن سهم توتال در فاز ۱۱ پارس جنوبی آماده می‌کند، توضیح داد: در قرارداد توسعه فاز ۱۱ پارس جنوبی سازوکاری طراحی شده است که اگر احیانا توتال هم از این پروژه خارج شود هیچ اتفاقی برای این پروژه نیفتد، بدان معنا که اگر توتال از این پروژه کنار رود شرکت‌های سی ان پی سی آی و پتروپارس حضور دارند.

مشکین فام درباره این که موضوع انتقال فناوری در قرارداد توسعه فاز ۱۱ در صورت خروج احتمالی توتال از این فاز به کجا می‌رسد، افزود: خروج توتال از فاز ۱۱ بستگی به شرایط جهانی دارد اما در صورت خروج این شرکت از این پروژه بالطبع ما مواردی از جمله استفاده از فناوری روزآمد را از دست می‌دهیم.

۲۰ میلیارد دلار برای نگهداشت نیاز داریم

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره برنامه این شرکت برای حفظ و نگهداشت تولید میدان گازی پارس جنوبی پس از تکمیل آن اظهار کرد: کارهای مربوط به مرحله دوم پارس جنوبی در ۲ سال آینده آغاز می‌شود زیرا موضوع تقویت فشار در این مرحله مطرح است بنابراین کارها پیچیده تر می شود.

او میزان تولید گاز امروز(۲۷ آذرماه) از میدان گازی پارس جنوبی را بیش از ۵۵۰ میلیون مترمکعب عنوان کرد و با بیان این که این میزان با تکمیل فازها به ۷۰۰ میلیون مترمکعب در روز می رسد، تصریح کرد: برای این که در سال‌های آتی شاهد کاهش افت فشار مخزن پارس جنوبی نباشیم از هم اکنون برنامه ریزی برای نگهداشت تولید را آغاز کردیم.

مشکین فام درباره سرمایه مورد نیاز برای نگهداشت تولید هم با تاکید بر این که پس از تکمیل فازهای پارس جنوبی سرمایه‌گذاری در این بخش آغاز می‌شود، افزود: نزدیک به ۲۰ میلیارد سرمایه برای حفظ و نگهداشت تولید نیاز است.

توسعه میدان‌های گازی به نفت و گاز پارس سپرده می‌شود

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در پاسخ به این پرسش که آیا راهبرد این شرکت برای ۲۰ سال آینده ترسیم شده است، افزود: ما تابع شرکت ملی نفت ایران هستیم به تازگی بحثی مطرح شده است که توسعه همه میدان‌های گازی خلیج فارس را به شرکت نفت و گاز پارس محول کنند.

او با بیان این که توسعه میدان گازی کیش که به اندازه حداقل سه فاز پارس جنوبی است به شرکت نفت و گاز پارس محول شده است، افزود: همچنین توسعه میدان بلال (گازی) و فرزاد نیز به این شرکت سپرده شده است.

مشکین فام افزود: بیشتر توان شرکت نفت و گاز پارس در ۲۰ سال آینده به موضوع نگهداشت تولید در پارس جنوبی اختصاص می‌یابد.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که آیا شرکت البخاری نتایج مطالعه میدان گلشن و فردوسی را تحویل داده است، آن را تایید کرد و توضیح داد: این دو میدان، مشترک نیستند، هم اکنون توسعه بر اساس نیاز پایین دست انجام می‌شود یعنی تکمیل فازهای پارس جنوبی هم اکنون نخستین اولویت ماست.

مشکین فام دراین باره که آیا شرکت نفت و گاز پارس برنامه ای برای حضور در عرصه جهانی دارد، گفت: فعلا برنامه ای نداریم.

شریک ایرانی مرسک هنوز نهایی نشده است

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در ادامه این نشست خبری درباره این که آیا شرکت مرسک شریک ایرانی خود را برای توسعه احتمالی لایه‌های نفتی پارس جنوبی اعلام کرده است، گفت: هنوز به‌طور رسمی اعلام نکرده است.

او درباره وضع میدان پارس شمالی با بیان این که مطالعات این میدان در حال انجام است، افزود: هدف این است که از گاز پارس شمالی به عنوان خوراک فازهای پارس جنوبی استفاده شود تا افت فشار جبران شود، در واقع بخش دریا، پارس شمالی توسعه می‌یابد.

امیدواریم توتال تا آخر پروژه توسعه فاز ۱۱ در ایران بماند

مشکین فام در ادامه بازهم درباره فاز ۱۱ پارس جنوبی و در این باره که اگر توتال از فاز ۱۱ کنار رود آیا شرکت سی ان پی سی آی و پتروپارس قادر به ساختن سکو‌های فشارافزا هستند، افزود: عمده مسئله در زمینه ساخت سکوی فشار افزا، طراحی است که توتال هم اکنون در حال انجام آن است.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که آیا ساخت نخستین سکوی فاز ۱۱ بدون برگزاری مناقصه به پیمانکار ایرانی سپرده شد، گفت: برای ساخت سکو مناقصه برای چهار شرکت ایرانی برگزار شد و پاکت مالی آن باز شده و ازسوی شرکت توتال در حال بررسی است و به‌زودی نام شرکت را اعلام می‌کنیم.

به گفته او، پاکت مالی چهار کار اصلی فاز ۱۱ هفته گذشته به صورت همزمان باز شده است و در آینده نزدیک قرارداد EPC آن امضا خواهد شد.

توسعه کیش به نفت و گاز پارس سپرده شد

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس درباره این که آیا واگذاری توسعه میدان گازی کیش و بلال به شرکت نفت و گاز پارس مصوبه شرکت ملی نفت ایران را دارد آن را تایید کرد و گفت: شرکت نفت و گاز پارس و شرکت مهندسی و توسعه نفت (متن) ۲ بازوی اجرایی و توسعه‌ای شرکت ملی نفت ایران هستند که برای پیشبرد اهداف این شرکت در بخش نفت و گاز فعالیت می‌کنند.

او درباره این که توسعه میدان گازی کیش چه زمانی به شرکت نفت و گاز پارس واگذار شده است، افزود: حدود ۲ ماه است که توسعه آن به این شرکت واگذار شد.

مشکین فام درباره احتمال شیطنت همسایگان ایران و قطر در پارگی خط لوله ۱۶ و ۱۹ پارس جنوبی پاسخ داد: ایران و قطر منافع مشترکی در پارس جنوبی دارند بنابراین این موضوع صحت ندارد. ضمن این که فعالیت ۲ کشور در پارس جنوبی کاملا شفاف است.

به گفته او، این خطوط هم اکنون تعمیر شده است و در خط تولید قرار دارند.

402

کد خبر: 886325

وب گردی

وب گردی