باید به سمت بیمه اجتماعی همگانی برویم

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر اینکه ماموریت مددکاری اجتماعی ارتقای مستمر کیفیت زندگی مردم است، گفت: مددکاران اجتماعی به دنبال این نیستند که مردم دچار مشکل شوند و بعد در آن مداخله کنند، بلکه هدف آنان توسعه شاخص‌های سلامت اجتماعی پیش از وقوع بحران است.

به گزارش ایسکانیوز «سید حسن موسوی چلک» رئیس انجمن مددکاری اجتماعی در کنگره بین‌المللی 60 سال مددکاری اجتماعی در ایران با اشاره به اینکه در طول این سال‌ها اتفاقات بزرگی در مددکاری اجتماعی ایران رخ داده است، افزود: هدف از برگزاری این کنگره مستندسازی این اقدامات و ترسیم چشم انداز مددکاری اجتماعی در ایران با نگاه به گذشته، حال و آینده است.

وی در ادامه با بیان برخی از مشکلات و لزوم تغییر نگاه در حوزه مددکاری اجتماعی در ایران اظهار کرد: مددکاری اجتماعی در گذشته نگاهی فرد محور داشته است در حالیکه باید به سمت نگاه خانواده و جامعه محور حرکت کنیم. همچنین نگاه گذشته نگر این حوزه باید تبدیل به نگاه آینده نگر شود. ارائه خدمات مددکاری اجتماعی به شکل مرکز محور نیز باید به سمت محله محور حرکت کند.

رئیس انجمن مددکاری اجتماعی با تاکید بر اینکه مددکاری اجتماعی عمومی باید به سمت ارائه خدمات تخصصی حرکت کند تصریح کرد: در حال حاضر باید نگاه فردی به سمت کار تیمی و رویکرد چندبخشی حرکت کند. در حال حاضر مددکاری اجتماعی تابع تصمیماتی است که در جای دیگری برایش گرفته می‌شود. در واقع عوارض پدیده‌های مختلف اجتماعی به سمت مددکاری اجتماعی روانه می‌شود. این در حالیست که این حوزه باید بتواند خودش بر روی سیاست تاثیرگذار باشد.

وی با انتقاد از رویکرد دولت محور در حوزه مددکاری اجتماعی اظهار کرد: این رویکرد باید به سمت مردم محور تغییر کند. چرا که محکوم به شکست و باعث گسترش سازمان‌هایی نظیر بهزیستی، زندان‌ها و ... خواهد شد. در حال حاضر 15 میلیون پرونده قضایی در کشور وجود دارد که نشان دهنده وجود رویکرد دولت محور و قضایی در حوزه آسیب‌های اجتماعی است.

موسوی چلک با تاکید بر اینکه ارائه خدمات مددکاری در حوزه «مشکل محور» باید به سمت «نیاز محور» حرکت کند، تصریح کرد: خدمات مددکاری اجتماعی باید فراگیر، جامع، با کفایت، مستمر و اثربخش باشند. ما حق نداریم موضوعات اجتماعی را بازیچه سیاستمداران قرار دهیم بلکه باید از ظرفیت آنها برای تحقق اهداف خود استفاده کنیم. هیچ کس حق ندارد افراد آسیب دیده اجتماعی را در جهت اهداف خود مورد سوء استفاده قرار دهد.

موسوی چلک با تاکید بر استفاده از ظرفیت فضای مجازی و خدمات IT در حوزه کاهش آسیب‌های اجتماعی ادامه داد: باید از رویکرد ارائه مستمری به آسیب دیدگان اجتماعی فاصله بگیریم. حتی اگر خدمات مستمری بگیران 30 برابر هم شود مشکلی از آنان را برطرف نخواهد کرد. در عین حال که این رویکرد با منشور مددکاری اجتماعی نیز تناسبی ندارد. در حال حاضر دولت مشغول تهیه لایحه مساعدت اجتماعی و نظام چند لایه‌ای است که در آینده به مجلس خواهد رفت.

705

کد خبر: 886328

وب گردی

وب گردی