آلودگی هوا خطر ابتلای سکته قلبی و مغزی را افزایش می دهد/در روزهای آلوده مراقب کودکان باشیم

یک متخصص ریه گفت:کودکانی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می کنند، معمولا بیشتر در معرض تنفس ذرات آلاینده هستند و به علت اینکه راه های تنفسی باریکتری دارند، این ذرات در مقایسه با بزرگسالان حجم بیشتری را می گیرد و باعث می شود در تنفس دچار مشکل شده و آنطور که باید در مقابل بیماری های عفونی و آلرژیک مقاوم نباشند.

دکتر مرتضی عبداللهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت ایسکانیوز با اشاره به آلودگی هوای تهران و برخی از کلانشهر ها گفت: متاسفانه طی چند روز اخیر هوای تهران برای گروه های حساس جامعه شامل افراد سالمند، زنان باردار ، کودکان و بیماران قلبی و تنفسی تا جایی که ممکن است از حضور در فضای باز اکیدا خودداری کنند.

وی ادامه داد: بیماران تنفسی مبتلا به آسم و یا افرادی که در گذشته پیوند ریه انجام داده اند لازم است به هیچ عنوان خانه را ترک نکنند و در معرض تنفس ذرات معلق قرار نگیرند. همچنین افرادی که از لحاظ تنفسی یا قفسه سینه خود احساس درد و ناراحتی می کنند، سریعا به پزشک مراجعه کرده و تحت مداوا قرار بگیرند.

این متخصص ریه افزود: دستگاه های تنفسی ازجمله اعضای بدن است که مستقیما با ذرات معلق در هوا در ارتباط است و می‌تواند منجر به بیماری های تنفسی یا تشدید آن ها شود. تحقیقات اخیر محققان نشان داده است احتمال ابتلای سرطان ریه در افرادی که در مناطقی که آلودگی هوا به طور مستمر وجود دارد حدود 22 درصد بیشتر از افرادی است که در مناطقی با هوای سالم زندگی می کنند.

وی اضافه کرد: معمولا در فصل زمستان به دلیل وارونگی هوا ، آلودگی هوا افزایش می یابد. در شرایطی مانند روزهای اخیری که پایتخت نشینان در آن تنفس می کنند، بار مراجعات به بیمارستان ها و مراکز درمانی افزایش می یابد، به طوری که می توان گفت بیش از نیمی از بیمارانی که در چند روز اخیر ویزیت کرده ام، دچار مشکلات تنفسی مرتبط با آلودگی هوا بودند.

عبداللهی با بیان اینکه آلودگی هوا خطر ابتلا به انواع سکته قلبی مغزی را افزایش می دهد، گفت: همان طور که میدانید ریه وظیفه دارد اکسیژن هوا را جذب و دی اکسید کرن هوا را دفع کند. حال تصور کنید میزان و غلظت ذرات آلاینده موجود در هوا به حدی باشد که ریه نتواند آن را تصفیه کند، درچنینی شرایطی آلاینده ها می توانند وارد خون انسان شده و سایر اندام ها را تحت تاثیر خود قرار دهند که منجر به بیماری های قلبی و تنفسی، افزایش ضربان قلب ، آسم، برونشیت و در موارد حادتر به سرطان ریه و یا سکته قلبی و مغزی منجر خواهد شد.

وی افزود: کودکانی که در مناطقی با هوای آلوده زندگی می کنند، معمولا بیشتر در معرض تنفس ذرات آلاینده هستند و به علت اینکه راه های تنفسی باریکتری دارند، این ذرات در مقایسه با بزرگسالان حجم بیشتری را می گیرد و باعث می شود در تنفس دچار مشکل شده و آنطور که باید در مقابل بیماری های عفونی و آلرژیک مقاوم نباشند.

این متخصص ریه ادامه داد: اگر در این روزها دارای علائمی مانند تنگی نفس، خارش چشم ، گیجی، سردرد، عطسه های مداوم و.... هستید احتمال ایجاد حساسیت در شما زیاد است.

وی اضافه کرد: سرفه های مزمن و خلط آور در شرایط حاکم بر تهران می تواند نشان دهنده بیماری برونشیت باشد در چنین شرایطی ذرات آلاینده باعث از بین رفتن مژک های مجازی تنفسی خواهد شد . آمفیزم یکی دیگر از بیماری هایی است که در زمان آلودگی هوا شایع می شود که در اثر آن لوله‌های برونشیال منقبض شده و آلاینده ها منجربه تخریب کیسه‌های هوایی خواهند شد و نفس های فرد بیمار در چنین شرایطیبه شماره می افتد با به عبارتی دیگر کوتاه نفس می کشد.

دکتر عبداللهی در پایان گفت: اگر چنین نشانه هایی دارید حتما به پزشک متخصص مراجعه کنید.

701

کد خبر: 886331

وب گردی

وب گردی