فال حافظ شاهد مثالی برای آینده نیست/شب  یلدا بهانه ای برای هم صحبتی  است

مدرس کلاس های حافظ شناسی و مولاناشناسی با بیان اینکه فال حافظ شاهد مثالی برای آینده نیست، گفت: گرفتن فال حافظ در شب یلدا بهانه خوبی برای همصحبتی با شاعر بزرگی چون حافظ است.

سوگل مشایخی در گفت و گو با خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز درباره خاستگاه اهمیت ایرانیان به شب یلدا گفت: شب یلدا یکی از آداب و روسم کهن ایرانیان است و به 7 هزار سال قبل برمی گردد.

وی افزود: به دلیل ورود اولین گروه آریائیان از جانب سیبری، خورشید جایگاه ویژه ای برای آنان داشت و این توجه باعث پیدایش آیین هایی چون میترائیسم در میان ایرانیان باستان شد.

مدرس کلاسهای حافظ شناسی و مولاناشناسی اظهار کرد: ایرانیان باستان اعتقاد داشتند، شب یلدا چون از نظر افلاکی و نجوم بلندترین شب سال است این امر را مظهر پیروزی ظلم بر نور تلقی می کردند در این راستا تا طلوع خورشید به جشن و پایکوبی می پرداختند.

مشایخی با بیان اینکه ایرانیان قدیم خورشید را مظهر قدرت خدایان می دانستند، ادامه داد: آنان خورشید را مظهر قدرت الهی می دانستند زیرا خورشید باعث زایش و رویش در طبیعت بود به این دلیل روز اول دی ماه را با عنوان «خرم روز » جشن می گرفتند، لباس سفید می پوشیدند در این روز امرا به زیردستان خود دستور نمی دادند همچنین مردم به دعا و نیایش می پرداختند و پادشاهان سفره هایی را برای مردم تدارک می دیدند و آن روز را برای پیروزی نور بر ظلمت پاس می داشتند.

مدرس کلاسهای حافظ شناسی و مولاناشناسی درباره ریشه باور ایرانیان به فال حافظ گفت: فال حافظ از نظر علمی و عقلانی نمی تواند تعیین کننده مسائل مهم زندگی باشد اما تفال و تدبر در اشعار عارفانه و زیبای حافظ با نیت خوب در شب یلدا خالی از لطف نیست زیرا فال، تمرکز فکری خود انسان است و به معنایی دیگر فال حافظ شاهد مثالی برای آینده نیست.

وی با بیان اینکه فال حافظ تعیین تکلیف نیست گفت: به وسیله فال حافظ نمی توان تصمیمات مهم زندگی را گرفت اما برای رسیدن به یک حال بهتر و ارتباط قلبی با اشعار حافظ شیرازی بسیار خوب است .

این مدرس دانشگاه با تاکید بر همنشینی با بزرگان در شب یلدا خاطرنشان کرد: یکی از عادت شب یلدا هم نشینی و صحبت با بزرگان و افراد مسن خانواده است و به نوعی خواندن اشعار حافظ در شب یلدا می تواند همصحبتی با شاعر بزرگی چون حافظ، در آخرین شب پاییز قلمداد کرد.

مشاور امور فرهنگی خانواده درباره خوراکی های ویژه شب یلدا گفت: ایرانیان قدیم با تاسی از زایش خورشید از خوراکی های دایره شکل مانند هندوانه و انار استفاده می کردند همچنین شیریینی ای به نام چلیپا که شبیه زولبیای امروزی و شبیه ترین شیرینی به خورشید را در شب یلدا تناول می کردند.

این مدرس دانشگاه اظهار کرد: بعد از ورود حافظ به زندگی ایرانیان یکی از رسوم ویژه شب یلدا، تفال به حافظ بوده است.

وی افزود: ایرانیان قدیم به دلیل باور سرنوشت ساز بودن شب یلدا در این شب با گردو و اشیای دیگر فال می گرفتند تا به این وسیله این شب را برای خود خوش یمن تصور می کردند بر این اساس فال حافظ جایگزین انواع قبلی تاویل آینده شد.

502

کد خبر: 886375

وب گردی

وب گردی