اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام برای کنترل خودکشی در استان

معاون پژوهش و فن‌آوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با اشاره به این که وضعیت خودکشی امروزه تغییر کرده است، گفت: در سال های اخیر 54 درصد از اقدام به خودکشی ها در استان ایلام متعلق به خانم ها و 46 درصد متعلق به آقایان است، سن خودکشی روز به روز جوان تر می شود تا جایی که ما حتی چند مورد خودکشی در میان افراد 11 تا 14 ساله داشته ایم.

شهرام مامی در خصوص اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی برای کنترل خودکشی در استان ایلام در گفت وگو با خبرنگار ایسکانیوز، اظهار داشت: با توجه به اینکه دستگاههای اجرایی از جمله سازمان بهزیستی، دانشگاه علوم پزشکی و استانداری متولی انجام این موضوع هستند اما دانشگاه آزاد اسلامی واحد ایلام با داشتن هیات علمی مجرب در گروه علوم انسانی از جمله روانشناسی و جامعه شناسی آمادگی همکاری در این زمینه را دارد.

معاون پژوهش و فن‌آوری واحد ایلام تصریح کرد: در این زمینه پایان نامه های دانشجویی مقاطع ارشد و دکتری موضوعات آسیب های اجتماعی و خودکشی در دست اقدام است.

وی ادامه داد: گروه جامعه شناسی و به صورت ویژه یکی از اعضای هیات علمی واحد به صورت فردی در زمینه خودکشی مطالعات میدانی وسیعی انجام داده اند که معاونت پژوهشی با حمایت از طرحهای پژوهشی در این حوزه آمادگی کامل خود را اعلام کرده است.

واحد ایلام تاکنون با خودکشی روبهرو نشده است

مامی در رابطه با آمار خودکشی دانشجویان در خوابگاههای دانشجویی واحد ایلام، گفت: در این خصوص در واحد ایلام خوشبختانه تا به حال خودکشی نداشته است و اگر دانشجوی دانشگاه آزاد خارج از دانشگاه اقدام به خودکشی کرده باشد آماری از آن در دست نیست.

همکاری معاونت پژوهش و فناوری با گروه روانشناسی برای مقابله با آسیب های اجتماعی

وی گفت: معاونت پژوهش و فناوری واحد با همکاری گروه روانشناسی کارگاههای متعددی در رابطه با مهارتهای زندگی ویژه دانشجویان به صورت مداوم در دانشگاه برگزار می کند که گام مهمی در راستای مواجهه با آسیب های اجتماعی است.

مامی در رابطه با عوامل بروز پدیده شوم خودکشی در استان ایلام گفت: از جمله عوامل اقتصادی –فرهنگی و عدم فرصت کافی در زیر ساخت ها، آمار بالای بیکاری به ویژه در قشر تحصیل کرده و فارغ التحصیلان دانشگاهی ، عدم وجود صنعت فعال در جذب نیروهای بومی وشکاف طبقاتی، ضعف در حمایت از خانواده و جوانان توسط نهادهای حمایتی و برخی مشکلات روانشناختی از قبیل افسردگی –ناامیدی، ضعف مهارتهای اجتماعی، کوچک بودن محیط وشدت تغییرات کنترلهای اجتماعی غیررسمی، افزایش آسیب های اجتماعی دیگر از قبیل اعتیاد،طلاق، سرعت و شدت تغییرات اجتماعی وفرهنگی _ عوارض جنگ تحمیلی پایین بودن آستانه تحمل افراد در مقابل محرکهای عصبی زندگی شهری و تضاد هنجارهای زندگی شهری و روستایی می توان یاد کرد.

وی ادامه داد: از دیگر عوامل می توان ضعف مردم در انطباق پذیری با محیط جدید و عدم ارائه آموزشهای کافی توسط مراکز و سازمانهای ذیربط در این زمینه ،شکاف نسلی، انواع گوناگون تبعیض (جنسی ایلی و...) می تواند بر افزایش خودکشی در استان ایلام تاثیر گذار باشد.

اکثر خودکشی ها متعلق به مناطق روستایی یا مهاجران است

معاون پژوهش و فن‌آوری واحد ایلام در پاسخ به این سوال که در چه جاهایی بیشتر خودکشی به وقوع پیوسته است، گفت: اکثر اقدام به خودکشی ها متعلق به مناطق روستایی یا مهاجران از روستا به شهر بوده، بخش عمده ی خودکشی کنندگان را افراد بی سواد یا دارندگان تحصیلات ابتدایی و راهنمایی تشکیل داده اند.

وی با بیان این که میزان موفقیت در خودکشی بسیار زیاد بوده است، تصریح کرد: در گروه سنی 15 تا 34 سال بالاترین میزان خودکشی وجود دارد که این خودکشی عمدتاً به صورت انفرادی و در تنهایی (در منزل) صورت گرفته است.

54 درصد از خودکشی ها متعلق به خانم ها است

مامی با اشاره به این که وضعیت خودکشی امروزه تغییر کرده است، تصریح کرد: در سال های اخیر 54 درصد از اقدام به خودکشی ها در استان ایلام متعلق به خانم ها و 46 درصد متعلق به آقایان است، سن خودکشی روز به روز جوان تر می شود تا جایی که ما حتی چند مورد خودکشی در میان افراد 11 تا 14 ساله داشته ایم.

میانگین سن خودکشی 25 سال است

وی ادامه داد: میانگین سن اقدام به خودکشی در استان ایلام 25 سال است که البته در شهرستان های ایلام، ایوان و آبدانان جوان تر از این میانگین است، میانگین تحصیلات اقدام کنندگان هم افزایش یافته تا جایی که حتی دارندگان مدارک کاردانی، کارشناسی، کارشناسی ارشد و حتی پزشکی هم سهم عمده ای از اقدام ها را به خود اختصاص می‌دهند.

901/900

کد خبر: 886387

وب گردی

وب گردی