دلیل اهتمام ابومازن به همکاری با حماس و جهاد اسلامی

روزنامه القدس العربی تغییرات ایجاد شده در تعاملات ابومازن و سازمان آزادی بخش با حماس و جهاد اسلامی در خصوص شرکت این دو گروه در نشست شورای مرکزی را دلیل متهم نمودن ابومازن به همکاری با این دو گروه دانسته است.

به گزارش ایسکانیوز، روزنامه القدس العربی امروز (دوشنبه) به نقل از منابع سیاسی مطلع اعلام کرد: ابومازن و جنبش فتح اهتمامی حقیقی به حضور جهاد اسلامی و حماس در نشست شورای مرکزی دارند که قرار است در نیمه اول ماه آینده برگزار شود.

این روزنامه افزود: اهتمام ابومازن به حضور این دو گروه از اتخاذ استراتژی جدیدی برای مقابله با تصمیمات اخیر دولت آمریکا حکایت می کند، اما این دو گروه فلسطینی هنوز در خصوص حضور خود در این نشست اعلام نظری نکرده اند که می تواند آغازی برای ورود جدی آنها به چارچوب سازمان آزادی بخش فلسطین باشد.

یک مسئول فلسطینی مطلع به روزنامه القدس العربی گفت: ابومازن و رهبران سازمان آزادی بخش و کمیته اجرایی به حضور حماس و جهاد اسلامی در این نشست تاکید دارند و برای تحقق این مساله عزام احمد عضو کمیته مرکزی فتح در آخرین دیدار خود از غزه و تنها یک روز پس از اقدام ترامپ در خصوص قدس حامل پیامی برای اسماعیل هنیه رئیس دفتر سیاسی حماس بوده است.

ابومازن می خواهد نشست شورای مرکزی هر چه روزدتر برگزار شود تا تصمیمات مناسب برای واکنش به اقدام ترامپ اتخاذ شود.

بر اساس برخی اطلاعات عزام احمد گفتگوی های گسترده ای درباره خطرات اقدام ترامپ برای مساله فلسطین و ضرورت اتحاد موضع فلسطینی در موقعیت کنونی برای مقابله با این خطرات داشته است، پس از این دیدار نیز بیانیه ای مشترک صادر شد که در آن بر توافق طرفین برای مقابله با اقدام ترامپ تاکید شد. در این ملاقات که حدود 4 ساعت به طول انجامید درباره راه های مقابله با این اقدام دولت آمریکا در سطح رهبران ملی مباحثی مطرح گردید.

قرار است امروز رهبران فلسطینی پس از برگزاری نشست خود در رام الله از حماس و جهاد اسلامی برای شرکت در نشست شورای مرکزی دعوت نمایند که هنوز مکان آن مشخص نشده است. این نشست ممکن است در رام الله یا پایتخت یکی از کشورهای عربی همجوار برگزار شود.

شواری مرکزی حلقه وصل میان کمیته مرکزی و مجلس ملی فلسطینی بوده و از زهبران فلسطینی بلند پایه تشکیل می شود.

روزنامه القدس العربی اعلام کرد: حماس دعوت مقدماتی را حدود 10 روز پیش از عزم احمد دریافت کرده است و تا این لحظه واکنشی نسبت به آن نداشته است. در همین راستا صلاح بردویل از اعضای دفتر سیاسی حماس تاکید کرد: حماس امکان مشارکت در بیانیه شورای مرکزی را بررسی خواهد کرد چرا که حماس عضو این شورا نیست.

داود شهاب رئیس دفتر رسانه ای جهاد اسلامی نیز در گفتگو با این روزنامه از بررسی این دعوت و اعلام موضع پس از آن خبر داده است.

داود شهاب نیز با اشاره به اینکه جهاد اسلامی جزء سازمان آزادی بخش نیست بر وحدت ملت فلسطین در مقابله با اشغالگران تاکید کرد.

وی افزود: جهاد اسلامی از ابتدای اقدام ترامپ در خصوص قدس بر لغو توافق اوسلو و عدم به رسمین شناختن اسرائیل و اعلام شکست روند حل و فصل مساله فلسطین تاکید داشته است.

کد خبر: 886425

وب گردی

وب گردی